Gå til innhold

Kan man ta gode bilder av akvariefisk med digital

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tar maange bilder av min hobby nemlig fisk, og jeg har lyst til å få dem bra, da jeg redigeree dem selv gjennom et bildeprogram, men jeg har problemer med fargene.

jeg har selv kun et lite Canon A50, og mitt spørsmål er hva slags kamera MÅ jeg ha for å få gode fargebilder av fisken.

De "proffe" mener at man helst bør ha et vanlig speilreflexkamera med film.

Hvis noen har noen synspkt, og konkrete tips, tas de i mot med takk

mvh Betta

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har manuell fokus, må du lure AF med å trekke deg litt tilbake, fokusere på kanten. Trykk deretter utløserknappen halvt inn, slik at du låser AF-innstillingen.

Flytt kamera så nærmere til fisken(e) er i fokus - ta bildet.

På forhånd har du ordnet et par lamper for å lyse rett ned i akvariet. Ikke bruk kamerablitsen.

Hvis du er plaget med reflekser i glasset, må du bruke et polariseringsfilter til å ta vekk refleksen, eller slukke alle lys som reflekteres i akvariet.

Lenke til kommentar

hei Knut

Takk for svar, spesielt det med blitz, og det fant jeg ut i dag noe senere, da fikk jeg inn den orginale fargen. jeg har sterke lys inne i "troperommet Phillips 950 serien. Jeg har ikke manuell fokusering så

- jeg forstod ikke dette med autofokus på "kanten" av hva?? Forsøkt å lese meg til det men ikke funnet det.

- Kan du/noen anbefale meg et kamera som vil fungere bedre enn mitt C A50 gjør??

Takk på forhånd

Svein

Lenke til kommentar

På kanten av akvariet. Dette for å låse fokus.

Har du tilstrekkelig belysning, trenger du ikke stativ, men det er greit å jobbe med stativ.

Kamera du bruker, er greit nok.

Knut Skarsfjord

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-11-29 19:33 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dette er bevegelsesuskarphet. Bruk stativ, og ta helst bildet med selvutløser (2 sec.), så du ikke skaker kamera når du trykker på utløseren.

Da jeg skrev den kommentaren så bildet helt annerledes ut (jeg kunne se hver enkelt pixel), men nå er det bedre. Akkurat dette bildet var jo uskarpt på flere måter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...