Gå til innhold

Norske oppfinnelser - ingeniørkunst


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå og jobber på et prosjekt i samfunnsfagen. Vi har bestemt oss for å ha en fremføring på ting som Norge har gjort for å påvirke verden rundt oss.

Dette gjelder oppfinnelser opp gjennom tiden og kanskje til og med store prosjekter som vi kan ha ledet i utlandet der vi har vært pionerer og norsk teknologi har hatt en stor rolle.

 

Ide'er som vi allerede har fått er vår ledende rolle i verdens oljevirksomhet. Et annet er panteautomatsystemer fra Tomra. Men det med oljen kan de fleste mye om og Tomra har noen andre valgt å snakke om.

 

Så jeg lurte på om noen av dere har noen ideer? Kanskje noe som ikke er videnkjent heller?

 

Takker for det som forhåpentligvis blir sinnvakt gode svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge vil nok fortsett med å være en stor energinasjon også i framtiden.

 

REC:

Solenergiselskapet Renewable Energy Corporation (REC) er et av verdens største solenergiselskap.

 

Produserer i dag hele verdikjeden innen solenergi, og er verdens største produsent av superrent silisium og silisiumskiver (wafers), men er i ferd med å bygge seg store også på solceller og moduler.

 

REC har fabrikker i Norge, Sverige og USA og har rundt 1100 ansatte. Selskapet er i ferd med å gjennomføre store utvidelser.

 

REC ble notert på Oslo Børs i mai og skled rett inn som det sjette største selskapet på Oslo Børs. Selskapet prises nå til 55 milliarder kroner på Børsen.

 

Good Energies, Orkla og Hafslund er de tre største eierne.

 

http://www.tu.no/nyheter/energi/article54543.ece

 

 

Eller så har vi jo en kjempemulighet med Thoriumkraftverk i fremtiden om politikerne bare får ut fingern først...

Vi har jo tross alt verdens 3. største forekomst av Thorium, ca 14-15% av verdens totale forekomster. Bare India og Australia har mer.

 

 

Objektorientert programmeringsspråk er faktisk en norsk oppfinnelse.

 

"SIMULA I (1962-65) and Simula 67 (1967) are the two first object-oriented languages. Simula 67 introduced most of the key concepts of object-oriented programming: both objects and classes, subclasses (usually referred to as inheritance) and virtual procedures, combined with safe referencing and mechanisms for bringing into a program collections of program structures described under a common class heading (prefixed blocks). "

 

http://heim.ifi.uio.no/~kristen/FORSKNINGS...F_OO_start.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Simula

 

Eksempler på andre objektorienterte programspråk er Java, JavaScript, C#, C++, Python, PHP, Ruby og Objective-C.

 

 

Den norske aluminiumsindustrien er rimelig stor i internasjonal målestokk.

 

Jeg kommer ikke på mer i farten. :)

Lenke til kommentar

Steike for noen ideer. Skal selv begynne på dataingeniør så det siste du skrev var veldig interessant. Bare synd at jeg er den eneste i min klasse som skal videre på elektronikk/data utdanning.

 

Når det kommer til REC så virker dette som et perfekt tema for meg å forelese om. Har aldri hørt om dette og da nekter jeg å tro at de andre i klassen min har det heller :D

 

Gode ideer!

 

Har noen andre noe på hjertet så tar jeg i mot med åpne armer. Skal stå å snakke i ca 20min så må ha 3-4 temaer.

Lenke til kommentar

Nei, så fascinerende. Vi ble registrert på nøyaktig samme dag. :p

 

Jeg kom på en ting til:

Spraykannen er jo en norsk oppfinnelse.

"The forerunner of the aerosol can was invented by Erik Rotheim of Norway. On November 23, 1927, Rotheim patented a can with a valve and propellant systems - it could hold and dispense liquids."

Lenke til kommentar
Vi har bestemt oss for å ha en fremføring på ting som Norge har gjort for å påvirke verden rundt oss.

 

Vi var de første Europeerne som oppdaget Amerika, og den oppdagelsen kan ha hatt mye å si for senere koloniseringer av kontinentet, som igjen har ført til at Amerika i dag er det fremste kontinentet på både økonomi og teknologi.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig mer interessert i ting som er i forbindelse med teknologi eller ingeniør kunst. Men jeg takker for svar. Har alltid vært interessert i temaet oppdagelsen av nord Amerika. Protesterer hver gang noen (som regel folk fra andre land) sier Columbus eller andre gays har oppdaget amerika :!:

 

 

Steike du har rett. Lite tilfeldig at vi registrerte oss på samme dag da...

Selv om dette er min andre forum.hardware.no konto. Hadde en som jeg brukte flittig da det berømte frames-forumet ble opptrettet også.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Normenn finner på det utroligste, men det finnes få risikovillige investorer, å de fleste norske oppfinnelsene havner utenlands.

 

Men jeg kan nevne i fleng: Bindersen, verdens første telefon med integrert gaffel (designet av maleren Iacob Heiberg på 30-tallet og kopiert over hele verden), NMT (mobiltelefonsystemet), GSM (mobiltelefonsystemet som tok over etter NMT), Bluetooth (oppkalt etter vikingkongen Harald Blåtann), søkemotoren ::fast (som introduserte en helt ny måte å søke på), programmeringspråket Simula er nevnt i et annet innlegg (nordmenn reiste verden rundt på 60- og 70-tallet og var med å utvikle forløperne for de fleste av dagens programmeringspråk), trondheimeren Paasche dro for snart hundre år siden til Chicago og grunnla en av verdens største og mest anerkjente airbrush-produsenter og så videre.

 

Stadig vekk utvikles det nye gode idéer i Norge, og stadig vekk blir idéene solgt til utenlandske firmaer som tjener seg søkkrike på dem, hva hadde f.eks Nokia mobiltelefoner vært i dag uten den norske oppfinnelsen GSM?

Lenke til kommentar

Skal du ha my material å fremmføre bør du starte med Norsk Hydro.

Hva har de drevet med: Gjødsel produksjon, vannkraft, tungtvann, mangang/aluminumsproduksjon, fiskeoppdrett, oljeproduksjon

Linken går til Wikipedia's artikkel om Norsk Hydro.

 

Ett uttrag er vist nedenfor.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Selskapet ble grunnlagt 2. desember 1905 av Sam Eyde og Kristian Birkeland under navnet Norsk Hydro-Elektrisk Kvælstofaktieselskab. Den svenske Wallenberg-familien var med på å finansiere det nye selskapet sammen med franske banker. Selskapet var basert på et patent av Birkeland, hvor man ønsket å benytte en elektrisk lysbue for å fremstille nitrogenbasert kalksalpeter som ble brukt til gjødsel. Til dette trengte man elektrisk energi, som man skaffet ved å bygge ut Svelgfossen ved Notodden. Senere bygget man også ut Rjukanfossen og etablerte tettstedet Rjukan med fabrikk og bebyggelse.

 

Overgangen til ny teknologi gjorde også at fabrikkene ikke lenger trengte å ligge nær kraftkildene. Istedet kunne man bygge fabrikkene slik at man kunne skipe ut produktene uten mellomlasting. Dette ført til at man i 1928 begynte å bygge et fabrikkanlegg på Herøya.

 

Under første del av 2. verdenskrig hadde Hydro et tett samarbeid med Tyskland. I tillegg til eierselskapet IG Farben, samarbeidet Hydro med selskapet Nordag (Luftwaffe) om bygging av aluminium- og magnesiumfabrikker, samt at det leverte tungtvann til det tyske atomvåpenprogrammet. Norsk Hydros fabrikk på Rjukan (Vemork) ble åsted for flere aksjoner (Vemork-aksjonen) fra den norske motsatndsfronten for å hindre produksjon og transport av tungtvann. Samarbeidet med tyskland ble tonet ned etter hvert som den tyske krigslykken snudde.

 

I 1951 begynte selskapet å produsere magnesium. Det ble vedtatt å bygge et aluminiumverk på Karmøy i 1963. Etter den første konsesjonsutdelingen på norsk kontinentalsokkel i 1964 har Hydro også produsert olje og gass, blant annet fra Ekofiskfeltet. Oljefunnene førte til Hydros satsning på petrokjemi. Dette området ekspanderte tydelig da Hydro overtok Saga Petroleum i 1999. Satsingen på aluminium ble forsterket i 1986 da lettmetalldivisjonen ble fusjonert med Årdal og Sunndal Verk, og i 2002 da man gjorde et oppkjøp av tyske Vereinigte Aluminium Werke. I 2004 ble landbruksseksjonen skilt ut som eget selskap og børsnotert under navnet Yara International ASA. Selskapet drev også en periode med fiskeoppdrett. Denne virksomheten ble solgt til nederlandske Nutreco i 2000.

 

Andre linker:

Gravemaskinen Brøyt

Tralfa Industri Robot

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar
Stadig vekk utvikles det nye gode idéer i Norge, og stadig vekk blir idéene solgt til utenlandske firmaer som tjener seg søkkrike på dem, hva hadde f.eks Nokia mobiltelefoner vært i dag uten den norske oppfinnelsen GSM?

7777824[/snapback]

GSM-prosjektet ble startet av CEPT, som er et europeisk organ. I utvikling hadde Norge vesentlige bidrag, men å påstå at GSM er norsk blir for drøyt. Jeg tviler også på at det hadde gjort noen forskjell om Norge var med eller ikke, i verste fall ville arbeidet blitt forsinket. Utvikling av standarden foregår i regi av ETSI.

 

At Nokia har en ledende posisjon kan vi takke oss selv for. Finland var først ute med GSM (1988). 5 år senere finner Norge ut at det kanskje er noe å satse på (1993). (Kilde: Wiki)

 

Bluetooth (oppkalt etter vikingkongen Harald Blåtann)
Bluetooth er svensk og ble først utviklet av Ericsson. Harald Blåtann var konge av Danmark (om noen skulle tro noe annet). Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Normenn finner på det utroligste, men det finnes få risikovillige investorer, å de fleste norske oppfinnelsene havner utenlands.

 

Men jeg kan nevne i fleng: Bindersen, verdens første telefon med integrert gaffel (designet av maleren Iacob Heiberg på 30-tallet og kopiert over hele verden), NMT (mobiltelefonsystemet), GSM (mobiltelefonsystemet som tok over etter NMT), Bluetooth (oppkalt etter vikingkongen Harald Blåtann), søkemotoren ::fast (som introduserte en helt ny måte å søke på), programmeringspråket Simula er nevnt i et annet innlegg (nordmenn reiste verden rundt på 60- og 70-tallet og var med å utvikle forløperne for de fleste av dagens programmeringspråk), trondheimeren Paasche dro for snart hundre år siden til Chicago og grunnla en av verdens største og mest anerkjente airbrush-produsenter og så videre.

 

Stadig vekk utvikles det nye gode idéer i Norge, og stadig vekk blir idéene solgt til utenlandske firmaer som tjener seg søkkrike på dem, hva hadde f.eks Nokia mobiltelefoner vært i dag uten den norske oppfinnelsen GSM?

7777824[/snapback]

 

Bluetooth er da vitterlig ikke oppfunnet av nordmenn, men Ericsson og deretter en allianse av Ericsson, Intel m.fl.

 

Edit: Så ikke det siste du skrev Feynman

Endret av gautev
Lenke til kommentar
Stadig vekk utvikles det nye gode idéer i Norge, og stadig vekk blir idéene solgt til utenlandske firmaer som tjener seg søkkrike på dem, hva hadde f.eks Nokia mobiltelefoner vært i dag uten den norske oppfinnelsen GSM?

7777824[/snapback]

GSM-prosjektet ble startet av CEPT, som er et europeisk organ. I utvikling hadde Norge vesentlige bidrag, men å påstå at GSM er norsk blir for drøyt. Jeg tviler også på at det hadde gjort noen forskjell om Norge var med eller ikke, i verste fall ville arbeidet blitt forsinket. Utvikling av standarden foregår i regi av ETSI.

7795535[/snapback]

Det blir som å si at Einstein ikke stod for relativitetsteorien, siden den hadde kommet før eller siden uansett. Dessuten var ikke Einstein helt uinspirert av andre forskere.

 

(Satt noe på spissen. ;) )

Lenke til kommentar
Det blir som å si at Einstein ikke stod for relativitetsteorien, siden den hadde kommet før eller siden uansett. Dessuten var ikke Einstein helt uinspirert av andre forskere.

 

(Satt noe på spissen. ;) )

7796385[/snapback]

Og satt en del ut av sammenheng. Relativitetsteorien er nokså konkret, i hvert fall sammenlignet med alle de teknologier og teorier som brukes i et GSM-system. Teorien var i tillegg en stor oppdagelse. GSM var en teknisk utfordring hvor flere bidrog på forskjellige felt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...