henning77 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hei jeg kjører winxp pro. så skal jeg starte en server på maskinen min. bruker Bulletptoof ftp server og linksys WRT54GL routert. men jeg klarer ikke å koble meg opp. hvis jeg kjører utenom routeren får jeg det fint til. jeg er helt "grønn" på dette så trenger en litt enkel forklaring. jeg har hørt at jeg må åpne noen porter i routeren men får det ikke til. er det noen som kan forklare meg enkelt hvordan jeg går fram? hadde vert veldig takknemelig Lenke til kommentar
eppis Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 hvis du eller andre skal akssere serveren fra internet så må du åpne/forwarde port: 20TCP og 21TCP også er det altid kjekt og ha en passive port range. du kan lese mere hvordan du åpner porter for din router her. http://www.portforward.com/english/routers...4GL/default.htm Lenke til kommentar
henning77 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 så på start skal jeg har port20 og end 21 ? Lenke til kommentar
henning77 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 hvor finner jeg den statiske ip da? jeg prøvde meg på det samme hva jeg skriver der? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Den PCen du setter opp som FTP server må ha fast IP. Mener å vite at den routeren du har kan fordele faste IPer basert på MAC adressen. MAC adressen finner du ved "START - KJØR - CMD" og deretter skrive "IPCONFIG/ALL". (Står bak "Fysisk Adresse" om du har norsk Windows) Alternativt kan du sette manuell IP adresse på maskinen. Om du ikke har fast IP fra din ISP og skal ha tilgang til serveren fra "utsiden" kan du registrere deg på f.eks. www.dyndns.org og få deg et host-name der. Lenke til kommentar
eppis Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 du skriver in IP addressen til maskinen du vila at portene skal åpne/forwardes til som forklart tidligre. Du kan også skrive in 0.0.0.0 da blir portene som du spesifiser åpne på alle pcne på nettverket.. lykke til Lenke til kommentar
henning77 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 fikk det til nå takker for hjelpen. Lenke til kommentar
henning77 Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 et nytt spørsmål i denne kategorien! Hvis jeg skal sette opp en ny pc på samme nettverk og kjøre ftp serveren der. hva må til da? er det noe av det samme...eller er det litt mer avansert`? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Skal du kjøre to FTP-servere på likt? Lenke til kommentar
henning77 Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 nei...det er bare en server. men to pcer på nettveket. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Altså, du skal ha en server, og to klienter på samme nettverk? Endret 23. januar 2007 av hc(tm) Lenke til kommentar
henning77 Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 stemmer...beklager litt dårlig forklart. er ikke så veldigt inni dette her Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 et nytt spørsmål i denne kategorien! Hvis jeg skal sette opp en ny pc på samme nettverk og kjøre ftp serveren der. hva må til da? er det noe av det samme...eller er det litt mer avansert`? 7781277[/snapback] Du kan ha så mange PCer du vil i nettverket så lenge portene 20/21 er routet mot FTP serveren som altså har fast IP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå