Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Irriternde forværrende ventiltikking


S.M.

Anbefalte innlegg

Har en galant 90 mod som har blitt værre når det gjelder lyden på ventiltikkinga. tidligere har den vært svak og forsvant når den ble varmere. Men nå når vinteren kom ble det bare værre og værre. høyere og den forsvinner ikke selv om den blir varm. Har mekket en del på biler før men aldri noe med ventiler å gjøre.

Noen som har noe tips. Er det mulig å stramme til noe der.? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Justere ventiler kanskje? Motorstørrelse? Vet ikke om det er hydrauliske løftere på den der? De må nok shimses opp.

 

Her er oversikt over ventiklaringene:

4G32, 4G37 (1,6L og 1.8) bensiner, INN: 0,15mm (varm), UT: 0,25mm (varm)

 

4D65T (1.8TD) INN: 0,25mm (varm), UT: 0,25mm (varm)

 

På 2.0, 2.0 16V og 2.4 er det hydraulisk.

 

Alle data er hentet fra Autodata...

 

Kan jo være at du har kjørt med elendig olje og skadet enten selve kammen(e) eller delene som går mot den. Skal ikke rare slitasjen til før det blir tikking av det. Hadde kakling på en sylinder i min bil. Klarte ikke å kjenne slitasen, men så den opp mot godt lys...

Endret av wazzza
Lenke til kommentar

takk for svar :) . Den er nok 2liter. men da ser det ut som om jeg har hydrauliske løftere.

Hva menes med shimses.? er det lett å klare selv.?

Må si du har rett anng olja. skiftet ut olja for ca 6 måneder siden og etter det begynte tikkinga svakt.

Kjøpte en Usytetisk som ble anbefalt av selgeren, siden han hadde lik bil selv.. :hmm: Skulle jeg kansje kjøpt en annen .?

Lenke til kommentar

På en motor med vanlige løftere er det justeringskrue med låsemutter på hver ventil/løfter. Ved shimsing skal du legge imellom tynne plater, eller skiver om du vil kalle dem det. Jeg har aldri shmiset opp en topp før og vet ikke nøyaktig hvordan dette gjøres. Oljen er sikkert grei den. Denne motoren skal jo ha et latterlig lavt oljetrykk. 0,8 bar ved 800 o/min.

Lenke til kommentar

Vurderte en stund å gå til innkjøp av galant, så jeg sjekket en del fora etter info om disse. Ventiltikking ser ut til å være et vanlig fenomen på Galant, og ventilløfterne har vanligvis skylda. Finner du en butikk som er billig på deler til Mitsubishi, så finner du kanskje nye (hydrauliske) løftere til rundt 200,- pr stykk, men siden jeg ikke har Mitsubishi selv vet jeg ikke hva disse pleier å ligge på i pris. Det er også vanskelig å lokalisere hvilke(n) løfter(e) som lager problemer, så du blir kanskje nødt til å bytte samtlige (hvis det er løfterne som er problemet).

 

Edit: Har hørt at tykk olje ikke er å anbefale til disse motorene, iallfall ikke hvis det er en gammel motor med gamle løftere, da oljen ikke flyter så lett gjennom disse. Men er oljen problemet skulle man tro at problemet ditt ville forsvinne når motoren når driftstemperatur.

 

Legger ved en link til et norsk Mitsubishi-forum: http://www.mitsubishi-klubben.no/forumet/v...l%F8ftere&t=275

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Takk for svar. :D

Jeg har forresten litt helsyntetisk på kanne. kunne det vært litt smart å tappe litt av den "gamle" oljen og helle på litt helsyntetisk.? den er vel litt tynnere ?

Er det vanskelig og trenger jeg spesialværktøy for å skifte ventilløftere i såfall.?

Men ellers er jeg kjempefornøyd med bilen. 4 hjulstrekk på glatta :!:

Lenke til kommentar

Blir gjerne litt tikking i starten fra motorer med hydrauliske løftere hvis de har stått i ro en god stund, ettersom oljen da renner ut av løfterne og det tar litt tid å fylle disse igjen. Det er helt normalt, opplever det på min bil, men en grunnregel er å aldri overstige 2-3000 rpm før tikkingen forsvinner.

 

Når det gjelder bytte av ventilløftere, så må iallfall ventildekslet av, men hvordan det ser ut under der på motoren din har jeg ingen anelse om. Du kan kjøre et søk på Mitsubishi-klubben, eller opprette en post der, så får du sikkert mer info.

 

Spør du på det forumet, så spør i samme slengen etter den billigste forhandleren av ventilløftere. Kjøper du fra rett kilde, så kan du fort spare noen hundringser.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring siden det har gått så lang tid med tikking må du bytte ventiler,, Du kan måle ventilklaringa og skifte shims men det vil ikke vare lenge føre den begynner å tikke igjen. pga legerig på ventilene som blir slitt bort.

 

Nå skal det sies at jeg har mest greie på 4taktere cross sykkler som det er veldig små marginer.. så mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Tror jeg gjør det skikkelig og skifter allt i samme sleng.

Men hvor mye sånn ca tror dere det blir.? Har i allefall resten av vinteren før jeg har kjans til å skifte dem, tar den skade andre steder ved kraftig tikking eller er det bare ventil området.? Hva er det værste som kan skje .?

Lenke til kommentar
Ville nok ha byttet oljen først, til en spesifisert til din motor.

Hvem anbefalte deg og kjøpe den mineralske? Verkstedet eller forhandler?

7786782[/snapback]

 

Forhandler. Jeg fikk ikke med instruksjons boka når jeg kjøpte bilen så jeg vet ikke hvilken type den trenger. Fyren som solgte olja mente han hadde en lik bil og anbefalte den usyntetiske..

Jeg har følelsen på at ventilene ikke blir smurt godt nok siden når jeg setter bilen på lav turtall en stund og opp igjen, tikker det ikke i det hele tatt på noen sekunder..

Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut hvilken olje jeg trenger..

 

Har lett litt rundt på nett men finner forsjellige svar. alt etter bruk.. sommer/vinter

Kunne tenkt meg 5w40 eller blir det for tynn.? :hmm:

Endret av S_tone_meg
Lenke til kommentar

Du kan prøve å bytte til en tynnere olje til å begynne med, har selv en motor med hydrauliske løftere og jeg kunne aldri tenkt meg å bruke mineralsk olje på denne. Når det er sagt så tror jeg at du fortsatt kommer til å slite med ventiltikking etter oljebyttet, men det er det billigste alternativet du kan prøve.

Lenke til kommentar

Det er vanlig å blande mineralsk og syntetisk olje. Det er blandingen du kjøper når du kjøper delsyntetisk olje.

 

Husk at syntetisk olje ikke har eksistert i så mange år.

 

Når det gjelder kvalitetsbetegnelsene (ACPI/SAE) så holder dagens olje mye bedre rating enn det som er kravet i instruksjonsboka til en 17 år gammel bil. Ganske enkelt fordi de ikke hadde så gode oljer den gangen.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Tok turen til biltema å kjøpte meg en 5-40 helsyntetisk. Og blandet ca 2 liter med den gamle (tror den var på 15-40.mineralsk ) til absolut max .

Nå knurrer den som en katt :w00t:

I dag morges etter en kald natt hørte jeg ikke anntydning til tikking i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...