Arinomi Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Tja, som topicen sier, så trenger jeg altså hjelp til å innstallere ubuntu. Nå har det seg at pc-en som jeg vil installere på er skolepcen, og dermed vil jeg ta vare på filene mine. Jeg har ryddet plass nok i massevis, så problemet ligger ikke der. Problemet er at når jeg har bootet Live CDen, klikket på Install, fylt inn den nødvendige infoen og kommet meg til partisjoneringen, skjønner jeg ingentingen. Kan noen vennligst forklare hvordan jeg kan få installert uten å slette noe? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Når du har kommet til det punktet i installeringen har du vel tre valg: 1. Slette alt og installere på hele harddisken 2. Opprette en ny stasjon på den ledige plassen på harddisken og installere der. 3. Redigere oppsettet manuelt Vis du fra før har installert Windows på hele disken så er vel valg 2 det rette for deg. Da sletter den ikke eksisterende data, men jeg vil allikevel anbefale en backup... Vis du har en annen partisjon på disken som du allerede har opprettet kan du velge valg 3 for å innstalere der. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Ubuntu må installeres på en egen partisjon, det er ikke nok å bare ha ledig plass. Det du må gjøre er å endre størrelsen på den partisjonen du nå har slik at du får nok plass til å lage en ny partisjon. På denne kan du så installere ubuntu. Jeg buker ikke selv Ubuntu, men jeg tror du kan forandre størrelsen på partisjoner mens du installerer. Hvis du ikke får det til kan du i alle fall bruke gparted sin liveCD. [1] Men tuklig med partisjoner er aldri 100% trygt så litt backup av esensielle filer burde gjøres. [1] http://gparted.sourceforge.net/livecd.php Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Ubuntu må installeres på en egen partisjon, det er ikke nok å bare ha ledig plass. Det du må gjøre er å endre størrelsen på den partisjonen du nå har slik at du får nok plass til å lage en ny partisjon. På denne kan du så installere ubuntu. Valg nummer to gjør nettopp dette. Jeg buker ikke selv Ubuntu, men jeg tror du kan forandre størrelsen på partisjoner mens du installerer. Hvis du ikke får det til kan du i alle fall bruke gparted sin liveCD. [1] Men tuklig med partisjoner er aldri 100% trygt så litt backup av esensielle filer burde gjøres. [1] http://gparted.sourceforge.net/livecd.php 7774066[/snapback] gParted følger med Ubuntu, så det er bare å starte den fra menyen. Nei, endring av størrelse på eksisterende partisjon er ikke 100% trygt, et lite tips kan være å sørge for at disken vertfall er defragmentert først. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg har vurdert mulighet nummer 2 ja, men den linja som man kan bevege på skremmer meg, og jeg blir forvirret. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg har vurdert mulighet nummer 2 ja, men den linja som man kan bevege på skremmer meg, og jeg blir forvirret. 7774115[/snapback] Den linja bestemmer for mye av den eksisterende ledige plassen som skal brukes til Ubuntu. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Ah. Da flytter jeg den til maks da? Og jeg kan fremdeles lagre ting med windows? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Flytter du den til maks vil den ta all ledig plass fra Windows-partisjonen, så det er vel lurt å la det være igjen litt. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Okei. Da booter jeg på cd-en og så får vi se hva som går bra Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Hmm.. jeg har valgt å etterlate 8 gb til Windows, og startet prosessen. Men det skjer ingenting, bortsett fra at pekeren viser at det laster. Det har foregått en stund, hva skjer? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Jeg har bare resizet partisjoner en gang før og det var på en 400mhz pc med fat32 filsystem og nesten full disk, så jeg vet ikke hvor relevant det er. Men det tok i alle fall utorlig lang tid, snakk om timer. Edit: for å se om noe faktisk skjer kan du starte en terminal og kjøre komandoen 'top'. Da vil de mest aktive prosessene vises. Endret 22. januar 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Hva om jeg partisjonerer harddisken i Windows før jeg setter inn plata, og så installerer via partisjonstabellen? Hvilket program burde jeg bruke da? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hvis du føler deg utrygg på å bruke installasjonsprogrammet til å frigjøre disk så kan du selvsagt gjøre dette i windows først, men du trenger ikke å lage ny partisjon, du trenger bare å krympe den eksisterende slik at installasjonen kan lage nye partisjoner på den ubruke diskplassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå