Gå til innhold

[LØST]Radeon X1950PRO yter ikke som forventet.

-Mr.T-

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettopp et PowerColor Radeon X1950PRO 256, PCI-E, EXTREME Edition. Det jeg hadde fra før var et X800GT. Begge kortene yter nesten like bra på min PC... Jeg fikk 4000-4500poeng i 3DMark05 med mitt X800GT, og jeg får 4900-5000poeng med X1950PRO kortet...

Det jeg har lagt merke til: Uansett hvordan jeg skrur opp og ned på kvaliteten i CS:Source så er fps stort sett det samme når jeg spiller. Altså, FPS går ikke opp når jeg går fra HIGH/4xAA/16xAF/HDR til LOW/0xAA/2xAF/no HDR. FPS er også veldig ustabil, hopper mellom 35/40fps til 120-130fps.

Jeg har prøvd alt fra å oppdatere BIOS på hovedkort, oppdatert chipset drivere, avinstallert/reinstallert catalyst drivere. Jeg har også sjekket at Catalyst ikke overstyrer noen grafikkinstillinger. Overall 3dytelse står på "balanced".

Jeg har tenkt på at prosessoren kan opptre som flaskehals her, men jeg har da sett flere med omtrent identiske specs klare dobbel 3DMark05 score...

Når jeg tenker meg om så bruker jeg vel også PCI-E port nummer to til grafikkortet, for port én fungerer ikke.

Noen inspill?

Mine specs:

Hovedkort - Asus A8N-SLI

Prosessor - AMD 64 3700+ 2,2GHz

Minne - 2GB TwinMOS PC3200

Skjermkort - PowerColor ATi Radeon x1950pro, PCI-E, EXTREME

Strømforsyning - NorthQ 400W PSU

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny 3DMark05 score: 9010

Alt er altså i skjønneste orden... Det viste seg at det var et lite kort på hovedkortet som var synderen. Det lille kortet bestemmer om du bruker bare ett eller om du bruker to grafikkort (det må snus etter behov). Dette kortet var snudd slik at det stod på "Single Video Card", men det gjorde visst sånn at PCI-E slot 1 ikke fungerte i det hele tatt(derfor hadde jeg grafikkortet i PCI-E slot 2). Det ordnet seg når jeg dro ut det lille kortet og satte grafikkortet tilbake i slot 1 der det hører hjemme.

PCI-E slot 2 fungerer faktisk som en vanlig x1 PCI-E slot når du har bare ett grafikkort, og ikke som x16...

kanskje dårlig forklart dette, men jeg er så glad at jeg bare MÅ spille ett eller annet krevende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...