steinrawr Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 hei.. jeg har hørt at det finnes komandoer som gjør slik at man kan sende beksjeder og filer osv mellom datamaskiner på lokale nettverk. hvordan gjør man dette? all hjelp settes stor pris på eksempel: (jeg vil si hei til en annen maskin på nettverket) Lenke til kommentar
snarius Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Trykk Windowstast+R, så skriv du inn cmd og trykker Enter. For å sende ei melding til alle på nettverket skriver du "net send * MELDING". Stjerna brukar du for å skrive til alle på nettverket. Kunne ha gått meir innpå det men er på skulen no, så eg har ikkje tid. Prøv kommandoen "net help" for meir info. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 den tjenesten er deaktivert i sp2 så det er ikke sikkert det går.. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 vet du navnet på maskinene på nettverket? Du kan "gå inn på" en annen maskin på samme nettverkt ved å skrive //datamaskinnavn i adressefeltet i en vilkårlig mappe. Sannsynligvis må brannmurer på begge/alle maskiner på nettverket konfigureres til å fungere over LAN. Sende små tekst-meldinger til annen pc: start -> run/kjør -> cmd -> net send [datamaskinnavn] [meldingen din....] (ikke ha med klamme-parantes) Finne navn på din maskin: høyreklikk på 'Min datamaskin', velg egenskaper. Under 'Datamaskinnavn' skal det stå en plass, og du kan endre det ved å trykke på 'endre'. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 net send er deaktivert i Windows XP til standard. (kun SP2?) For å aktivere 'net send' kommandoen så må man gå på; Kontrollpanel --> Administrative Verktøy --> Tjenester Her finner du Messenger og starter denne. Denne tjenesten må være startet på alle maskine som skal sende eller motta 'net send's. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 ja ja skal flørte nå ja Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 okei:P takker. men må nok prøve meg litt frem for net help sa meg ikke så veldig mye:P men må få testet det på et nettverk hvor jeg har klart å få forbindelse mellom datamaskinene. Lenke til kommentar
romskip Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 okei:P takker. men må nok prøve meg litt frem for net help sa meg ikke så veldig mye:Pmen må få testet det på et nettverk hvor jeg har klart å få forbindelse mellom datamaskinene. 7784569[/snapback] Installer Windows Messenger (må ikke forveksles med MSN Messenger/MSN Live Messenger) fra start -> settings -> kontroll panel -> Legg til/Fjern windows komponenter. Du finner den neders i listen. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 okei:P takker. men må nok prøve meg litt frem for net help sa meg ikke så veldig mye:Pmen må få testet det på et nettverk hvor jeg har klart å få forbindelse mellom datamaskinene. 7784569[/snapback] Installer Windows Messenger (må ikke forveksles med MSN Messenger/MSN Live Messenger) fra start -> settings -> kontroll panel -> Legg til/Fjern windows komponenter. Du finner den neders i listen. 7787708[/snapback] Ehh, nei? #1: Det HETER Windows Live Messenger, ikke MSN Live Messenger. Det finnes nå bare én klient, Windows Live Messenger, ikke 2 clienter som før, Windows Messenger og MSN Messenger. #2: Windows Messenger som er med i Windows er utdatert. Funker den i det heletatt uten oppdateringer? #3: Windows Messenger virker IKKE off-line. Trådstarter er ute etter et program som kan sende meldinger via LAN. Windows Messenger sender igjennom MSN sine servere (ikke filer vel å merke), altså man må ha internett for at det skal virke. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 okei:P takker. men må nok prøve meg litt frem for net help sa meg ikke så veldig mye:Pmen må få testet det på et nettverk hvor jeg har klart å få forbindelse mellom datamaskinene. 7784569[/snapback] Installer Windows Messenger (må ikke forveksles med MSN Messenger/MSN Live Messenger) fra start -> settings -> kontroll panel -> Legg til/Fjern windows komponenter. Du finner den neders i listen. 7787708[/snapback] Ehh, nei? #1: Det HETER Windows Live Messenger, ikke MSN Live Messenger. Det finnes nå bare én klient, Windows Live Messenger, ikke 2 clienter som før, Windows Messenger og MSN Messenger. #2: Windows Messenger som er med i Windows er utdatert. Funker den i det heletatt uten oppdateringer? #3: Windows Messenger virker IKKE off-line. Trådstarter er ute etter et program som kan sende meldinger via LAN. Windows Messenger sender igjennom MSN sine servere (ikke filer vel å merke), altså man må ha internett for at det skal virke. 7787796[/snapback] #1 Windows messenger virker utmerket uten oppdateringer osv. ingen problemer, men som du sier virker det bare ONline. #2 jeg er ute etter enttverkskomandoer som net send. net send funker ikke hos meg btw! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 #2 jeg er ute etter enttverkskomandoer som net send. net send funker ikke hos meg btw! det finnes ingen innebyggede funksjoner som gjør det samme og som tidliger enevnt i denne tråden er den funksjonen deaktivert i Xp Sp2. du må manuelt skru den på på de maskinene du skal sende til før det går. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 for at "net send" skal fungere må en tjeneste som heter messenger kjøre på mottaker-maskinen. Slik slår du på tjenesten: - høyreklikk på min datamaskin, velg Behandle - helt nederst i venstre meny har man så tjenester og programmer - klikk deg videre inn på tjenester. Let etter messenger i listen til høyre - dobbeltklikk på messenger-tjenesten. Her får man nå opp ulike valg, bl.a. oppstartsalternativer. Tjenesten må altså kjøre for at man skal kunne motta net send kommandoer. I tillegg må man sørge for at brannmurer ikke blokkerer nettverkstrafikk Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 takker. skal få testet det i morgen Lenke til kommentar
Steina Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ikke ta det første gangen det blir fortalt nei.. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 lenge siden siste post, og nå har jeg fått netsend til å virke.. hvordan bestemmer jeg antallet beskjeder som skal sendes hver gang? =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå