Skikongen Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Skannere for DIAS er relativt dyre. Kom over denne løsningen som er langt billigere. LINK Noen som har erfaring med denne? Blir det "akseptabel nok" kvalitet? Billig sak, koster jo ikke mer enn noen få 100-lapper. Lenke til kommentar
trondage Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Spennende løsning.. :-) Har selv en egen dias-scanner som er verd hver krone og når jeg er ferdig med å scanne egne bilder, kan jeg selge den for nesten nypris.. :-) Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Spennende løsning.. :-)Har selv en egen dias-scanner som er verd hver krone og når jeg er ferdig med å scanne egne bilder, kan jeg selge den for nesten nypris.. :-) 7773808[/snapback] Hva slags scanner er det du bruker? Coolscan V? 5000? KM Scan Elite 5400? Lenke til kommentar
trondage Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg bruker Coolscan V og er veldig godt fornøyd med den. Kunne tenkt meg en kassett for å sette i flere bilder på en gang, men jeg betaler ikke mange tusen ekstra for den funksjonen. Jeg har også scannet inn en del bilder for andre og dermed tjent inn en del av hva det koster å kjøpe den. :-) Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jepps, har vært på utkikk etter samme scanneren- Men Nikon har ikke levert den til butikkene/leverandørene på all den tid! Enten så tenker de på å skrinlegge hele scannerporteføljen sin eller så er det oppgradering i vente (lov å håpe). Irriterende akkurat nå som jeg endelig har fått analogånden tilbake. Noen som aner hva ståa er med Nikon skandaløs levering? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Har hatt en såkalt diasduplikator som fungerte på lignende måte. Er nok en ikke helt bra metode for å digitalisere lysbilder det der. Så vidt jeg husker hadde diasduplikatoren min en tendens til å fjerne alt som het kontrast i bildene. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Vurderer selv å skaffe meg en diasscanner da vi har en god del diasbilder i familien. For min del er ikke denne løsningen noe jeg vil gå for. Regner med at kvaliteten er langt dårligere enn det man kan få fra diasscannerene til Nikon, men det er jo snakk om kvalitet vs pris. For min del er kvalitet det viktigste. Jeg har ikke lagt så mye merke til leveringsproblemene til Nikon, men det skyldes at jeg kun har sett mer eller mindre overfladisk på de forskjellige modellene hittil. Innkjøp av scanner kommer først til å skje tidligst i 2. halvår av 2007. Men hvis det viser seg at Nikon har en oppdatering så er det bare positivt. Er de på vei ut derimot vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøra. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har hatt en såkalt diasduplikator som fungerte på lignende måte. Er nok en ikke helt bra metode for å digitalisere lysbilder det der. Så vidt jeg husker hadde diasduplikatoren min en tendens til å fjerne alt som het kontrast i bildene.7775997[/snapback] Er du sikker på at du ikke mener at det ble for høy kontrast? Lysbildefilm har høy kontrast, så du får en annen kontrastkurve enn når du fotograferer det opprinnelige motivet. Ved duplisering til film ordnes dette ved å bruke spesialfilm med spesielt lav kontrast. Ved digital avfotografering må bildene korrigeres etterpå. Jeg har mistanke om at man bør bruke RAW-format med mer enn 8 bits pr. farge, og et billedbehandlingsprogram som kan håndtere det, for at resultatet skal kunne bli brukbart. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Noen som aner hva ståa er med Nikon skandaløs levering? 7775380[/snapback] Jeg strevde hele sommeren med å skaffe en Coolscan V og har skrevet masse i forumet vedr dette, og har "kranglet" med Nikon Norge som var lite villige til å innrømme problemet, til tross for at jeg dokumenterte at de fleste forhandlerne var svært misfornøyd med manglende pålitelige leveringsdatoer. Jeg fikk hadde bestilling inne i 10 uker tror jeg, uten bekreftet dato, men fikk tilfeldigvis tak i en som "dukket opp" hos Det Digitale Mørkerom (ddmr.no). De legger ut de de får tak i på Finn, så legg en varsling på "Coolscan" der!! Ellers må du følge med på prisguiden, og se om noen ligger på lager der! Men leveringstidene der stemmer neppe... Men det var verdt ventetiden, glimrende scanner!! Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har hatt en såkalt diasduplikator som fungerte på lignende måte. Er nok en ikke helt bra metode for å digitalisere lysbilder det der. Så vidt jeg husker hadde diasduplikatoren min en tendens til å fjerne alt som het kontrast i bildene. 7775997[/snapback] Ulempen her er vel å få jevn belysning, hvitbalansen er vel et mindre problem siden det kan rettes i etterkant. Men du mister nok mange av de glimrende funksjonene en skikkelig filmscanner har, som fjerning av støv/riper og korrigering av fargestikk (veldig viktig på gamle fotos) og redusering av korn. Dette sparer deg for betydelig etterarbeid!! Se erfaringer som f.eks er postet rundt Coolscan LS-50/V Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har hatt en såkalt diasduplikator som fungerte på lignende måte. Er nok en ikke helt bra metode for å digitalisere lysbilder det der. Så vidt jeg husker hadde diasduplikatoren min en tendens til å fjerne alt som het kontrast i bildene.7775997[/snapback] Er du sikker på at du ikke mener at det ble for høy kontrast? Lysbildefilm har høy kontrast, så du får en annen kontrastkurve enn når du fotograferer det opprinnelige motivet. Ved duplisering til film ordnes dette ved å bruke spesialfilm med spesielt lav kontrast. Ved digital avfotografering må bildene korrigeres etterpå. Jeg har mistanke om at man bør bruke RAW-format med mer enn 8 bits pr. farge, og et billedbehandlingsprogram som kan håndtere det, for at resultatet skal kunne bli brukbart. 7779488[/snapback] Jeg mente akkurat hva jeg sa. Den optiske kvaliteten var så dårlig at det gikk hardt ut over både kontrast og skarphet. Jeg vill overhodet ikke anbefalt det der som en metode for digitalisering av gamle dias - da er nesten enhver moderne scanner med dias-mulighet et bedre valg. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 [...] Den optiske kvaliteten var så dårlig at det gikk hardt ut over både kontrast og skarphet. [...]7780348[/snapback] Var det snakk om en forsatslinse som du bruker i tillegg til objektivet på et digitalkamera, eller et spesialobjektiv med dias-holder for bruk på DSLR? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 [...] Den optiske kvaliteten var så dårlig at det gikk hardt ut over både kontrast og skarphet. [...]7780348[/snapback] Var det snakk om en forsatslinse som du bruker i tillegg til objektivet på et digitalkamera, eller et spesialobjektiv med dias-holder for bruk på DSLR? 7780667[/snapback] Ingen av delene. Dingsen var tiltenkt et analogt speilrefleks og hadde T2-fatning med Nikon-adapter, og var ment til å lage duplikater av lysbilder. Den så temmelig lik ut som den på bildet til trådstarter, og er vel egentlig et slags sjabert makroobjektiv med enkel zoom og fokus (men med fast blender) og en enhet for diffusering av lyset før det går igjennom lysbildet i andre enden. Billig skrot som ikke fungerte noe bra for meg, men jeg kan selvsagt ikke utelukke at mer moderne løsninger tiltenkt digitalkameraer fungerer bedre og gir bedre resultat. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Har testet litt å fotografere dias filmer med vanlig objektiv. Har ikke bildene på dataen, men det ble ganske bra egentlig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå