Gå til innhold

Brukket stålkant. How to fix?

Anbefalte innlegg

Stålkanten på mine gamle Atomic Beta-Carve 9-18 har nå brukket ca. midt under skien. Jeg la merke til en slags sprekk i den da jeg preppet dem i høst, men jeg synes ikke det så så alvorlig ut da. Etter en nydelig skidag i går, så jeg at det ikke bare var en liten sprekk, men at hele greien var brukket rett over, og litt snø hadde presset seg innimellom og presset hele kanten litt utenfor skien.

Det er innerkanten (venstre kant på høyre ski) som er brukket.

Hvordan kan dette ha skjedd, og hvordan fikser man det?

Lodding?

Tror dere det fungerer å bare bytte om bindingene, slik at det blir en ytterkant istedet for en innerkant? Ytterkanten har som oftest langt mindre belastning enn innerkanten.

Vil hele kanten etter hvert bare flerre av slik at jeg går ordentlig på trynet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en anton Sport i nærheten av deg, kan du stikke innom med skien og vise dem problemet. Så kan de svare deg på om de kan fikse det.

Hvis de kan det vil de sende det ned til Stabek hvor de har verdens beste (tror jeg :p ) preppe maskiner og andre maskiner som gjør at de kan bytte ut deler av stålkanten og selve sølen hvis det skule være nødvendig.

Lenke til kommentar
Hva med å prøve en tube med flytende metall?

7844180[/snapback]

Er det både hardt (slipbart) og bøyelig? Har du linker til noe bra?

Det jeg har prøvd av stålepoxy fra Biltema har vært mer plastaktig enn metallaktig.

De kantene så ikke bra ut gitt, få dem inn på Torshov Sport alpint om du bor i Oslo.

7846769[/snapback]

De er faktisk kjøpt der (for lenge, lenge siden). :p

Men jeg bor i Bergen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må gå for en innlevering. Det er ikke sikkert de kan gjøre noe heller. Det skjedde på ett av mine skipar en gang, og da kappet de den skadde stålkanten og la på noe limgreier. Det funket fint ca to år, så datt det av, og da kasserte jeg skiene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest member-97590

Grunnen til at det har skjedd tror eg nok bare er normal kjøring/svinging med skiene.

For er nok ikkje selve stålkanten som har knekt, men bare det lille "sporet" som de bruker når de limer sammen stålkantene som har sklidd ut ved bare kanskje litt røff kjøring/svinging. Ikkje veit eg korleis du har kjørt:P

Lenke til kommentar

Det kan virke som en slags skjøt ja.

Det har forresten skjedd på begge skiene, og begge "skadene" er innenfor et område på 10 cm. Mystisk. :hmm:

Men, men. Midlertidig bytter jeg bare om høyre- og venstre-ski slik at skaden blir på ytterkant på begge skiene. De er vel så gamle at det er på tide å kjøpe nye etter hvert.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...