Gå til innhold

Canon EOS 30d eller Nikon D80?

Anbefalte innlegg

Valget står mellom følgende modeller:

Canon EOS 30d med med kitobjektivet 18-55 og Sandisk 2 GB minnekort til kr 9495 (-1200 cashback fra Canon) = 8295

eller

Nikon D80 til kr. 9990.

Jeg er relativ ny innenfor bruken av speilrefleks, men ønsker et kamera jeg kan vokse med. Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Habile kamera begge to og i utgangspunktet er det hipp som happ, men om objektivet som følger med Nikonen er 18-70 er dette klart bedre enn Canons 18-50, og dette kan absolutt vippe vektstanga over til fordel for D80. På den annen side har du nesten 2000,- å gå gå om du velger Canon, noe som kan være en fin startpott på sparingen til et godt objektiv.

Ta en tur i ei fotosjappe og prøv de begge.

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer 30D, vurdér også en brukt 20D. Her kan du spare flere tusenlapper på et kamera som er praktisk talt det samme. Digit.no har vel også påvist at 20D sine ISO-kvaliteter er bedre enn 30D. Du får derimot ikke spotmetering og skjermen er 0,7" mindre. Det var vel det hele(?).

En grei måte uansett å avgjøre det på kan være følgende: Skyter du mye sport/action og trenger 5 bps og gode ISO-kvaliteter - velg 20D/30D. Vil du ha de beste bildene og fargene rett ut av kameraet - velg D80. Min erfaring er at Nikon er generelt bedre på fargegjengivelse uten at det har blitt bildebehandlet i etterkant. I tillegg får du to megapiksler ekstra.

My two cents.

Lenke til kommentar
En grei måte uansett å avgjøre det på kan være følgende: Skyter du mye sport/action og trenger 5 bps og gode ISO-kvaliteter - velg 20D/30D.

7775790[/snapback]

ISO-forskjellen er nok minimal, men det er derimot godt mulig at 20/30D kan oppleves som en god del raskere, men jeg har ikke nok erfaring med akkurat disse modellene til å uttale meg om hvordan det vil være i praksis. Ei heller om D80s større søker vil være et savn hvis du går for det andre alternativet. Hvis du velger Canonløsningen bør du absolutt droppe kitobjektivet, og heller legge pengene du sparer i forhold til D80-kittet (og litt til) i f. eks et Tamron 17-55mm f/2.8.

Lenke til kommentar
Legger ved de her testene som er blitt gjort av akam i tillfelle du ikke har fått med deg de...

10mp speilreflekskameraer til under ti tusen. Sony Alpha A100, Canon EOS 400D og Nikon D80.

http://www.akam.no/test/speilrefleks/10mp_..._ti_tusen/32877

Canon 30d Test hos digit.no

http://www.digit.no/wip4/canon_eos_30d/tt87661/

7775092[/snapback]

Nå selges EOS30DKIT til 9500 hos lefdal.com så da kan du vurdere det også. Som enkelte påpeker her så kan EOS20D også være et alternativ da du heller kan bruke mellomlegget på bedre optikk.

Lenke til kommentar

Har du vært å kjent på kameraene ? Noe av det viktigste, slik jeg ser det, er at du liker det du ser og kjenner. Jeg var aldri i tvil selv om jeg vet at d80 har en bedre søker og flere MP. Jeg valgte 30D fordi den, i mine øyne, utstrålte bedre kvalitetsfølelse.

Her er det også snakk om hvilket system, Nikon eller Canon, du velger. D80 har nok en bedre kit-linse, men ønsker du å bruke noen kroner på kvalitets optikk i tillegg har Canon et betydelig større utvalg.

Lenke til kommentar
Her er det også snakk om hvilket system, Nikon eller Canon, du velger. D80 har nok en bedre kit-linse, men ønsker du å bruke noen kroner på kvalitets optikk i tillegg har Canon et betydelig større utvalg.

7777173[/snapback]

Betydelig større utvalg er vel å overdrive. Tror vi for ikke så lenge siden på forumet fant ut at Canon hadde totalt fem objektiver eller noe mer enn Nikon hadde (begge hadde rundt 70 mener jeg å huske). Mulig det har endret seg litt, men både Canon og Nikon har lansert nye objektiver den senere tiden. Det skal samtidig sies at Nikon har hatt en del leveringsproblemer på sine objektiv, mye mulig på grunn av nye regler om giftstoffer i EU (blant annet har en del Nikon linsedeksler blitt trukket tilbake), men det ser ut til å løsne nå.

Så det blir helt feil å bedømme ut fra antall objektiver produsenten kan tilby... se heller etter hvilken produsent som har objektiver i den prisklassen og de områdene du kan tenke deg at du havner i etterhvert. Men som jeg nevner litt senere i innlegget er det en annen ting som er enda viktigere.

Personlig ville jeg valgt Nikon D80, men det er fordi jeg har valgt Nikon som speilreflekssystem allerede. Som andre sier... kjøp kameraet i en fotobutikk. Like billig som nettet (ihvertfall i de større byene), samtidig som du får føle på kameraet. Når bildekvalitet og funksjonalitet er så like, så er det design, ergonomi og følelse det står og faller på.

Lenke til kommentar
nok en bedre kit-linse, men ønsker du å bruke noen kroner på kvalitets optikk i tillegg har Canon et betydelig større utvalg.

7777173[/snapback]

Kommer an på hva en vil ha. Canon har f.eks. nærmest fraværende tilbud på lyssterk vidvinkeloptikk til kameraer med aps-c sensor.

Pentax har vel totalt sett knøttlite utvalg sammenlignet med Nikon og Canon, men er allikevel den produsenten som har størst utvalg i optikk til kameraer med aps-c sensor. At Canon har stort utvalg betyr kanskje også lite for en nybegynner i og med at mange av disse objektivene koster en fot og en arm.

Lenke til kommentar

7777173[/snapback]

Betydelig større utvalg er vel å overdrive. Tror vi for ikke så lenge siden på forumet fant ut at Canon hadde totalt fem objektiver eller noe mer enn Nikon hadde (begge hadde rundt 70 mener jeg å huske). Mulig det har endret seg litt, men både Canon og Nikon har lansert nye objektiver den senere tiden. Det skal samtidig sies at Nikon har hatt en del leveringsproblemer på sine objektiv, mye mulig på grunn av nye regler om giftstoffer i EU (blant annet har en del Nikon linsedeksler blitt trukket tilbake), men det ser ut til å løsne nå.

Så det blir helt feil å bedømme ut fra antall objektiver produsenten kan tilby... se heller etter hvilken produsent som har objektiver i den prisklassen og de områdene du kan tenke deg at du havner i etterhvert. Men som jeg nevner litt senere i innlegget er det en annen ting som er enda viktigere.

Personlig ville jeg valgt Nikon D80, men det er fordi jeg har valgt Nikon som speilreflekssystem allerede. Som andre sier... kjøp kameraet i en fotobutikk. Like billig som nettet (ihvertfall i de større byene), samtidig som du får føle på kameraet. Når bildekvalitet og funksjonalitet er så like, så er det design, ergonomi og følelse det står og faller på.

7777362[/snapback]

Det er et definasjonsspørsmålet, hvor mange objektiver de har i en range er noe helt annet enn hva som er tilgjengelig. Jeg leste en tråd her om at det var helt umulig å få tak i 18-200 vr til nikon. Da kan man ikke si at det er tilgjengelig akkurat, men det er mulig å få tak i:-)

Lenke til kommentar
Kommer an på hva en vil ha. Canon har f.eks. nærmest fraværende tilbud på lyssterk vidvinkeloptikk til kameraer med aps-c sensor.

Denne påstanden forstår jeg ikke.

Canon har EF-S 17-55 f2.8 IS, Nikon har AF-S DX 17-55 f2.8.

Hva er forskjellen?

Jo, Canon objektivet er 3200 kr billigere og har IS (noe Nikon ikke har).

Endret av birk88
Lenke til kommentar

Takk for nyttige tips. Neimen ikke lett å velge her, nei. Tror nok jeg får ta meg tid til å prøve begge, men magefølelsen heller nok i retning av nikonen. Har en liten følelse av at det er det kameraet som vil gi de beste bildene ut fra mitt nivå, samt at det kanskje innehar de nyeste spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

Denne påstanden forstår jeg ikke.

Canon har EF-S 17-55 f2.8 IS, Nikon har AF-S DX 17-55 f2.8.

Hva er forskjellen?

Jo, Canon objektivet er 3200 kr billigere og har IS (noe Nikon ikke har).

7779877[/snapback]

17mm på en Canon EOS30D tilsvarer omtrent 28mm på film. Hva med brennvidder som tilsvarende 24mm og 20mm? Canon har sin zoom på 10-20mm, men den er ikke akkurat lyssterk.

Lenke til kommentar
17mm på en Canon EOS30D tilsvarer omtrent 28mm på film. Hva med brennvidder som tilsvarende 24mm og 20mm? Canon har sin zoom på 10-20mm, men den er ikke akkurat lyssterk.

Da lurer jeg på hva Nikon (eller noen andre produsenter) har i den rangen som er mer lyssterk. Forøvrig er Canon 10-20 mm et veldig bra objektiv til å være så ekstremt (vidvinkel).

Nå er det ikke bare IS eller ikke som er forskjellen på disse to da

He, he. Litt byggekvalitet kanskje. Men bedre optisk er ihvertfall Canon objektivet.

(Tror jeg, i og med at jeg ikke har prøvd det selv .Forskjellen mellom disse er diskutert mye på bl.a. fotosidan.se).

Har det selv, og det er glitrende. Vurderte overgang til Pentax, men med dette objektivet, har jeg det jeg trenger.

Endret av birk88
Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hva Nikon (eller noen andre produsenter) har i den rangen som er mer lyssterk.

7784674[/snapback]

Pentax DA 14/2,8 og med nærgrense 17cm f.eks. Canon har også en 14mm, men denne er for fullformat og er stor og dyr. Lite tilpasset aps-c sensorer.

Men poenget var egentlig en lenger oppe i denne tråden som hevdet at Canon var overlegne på optikk. Og det er det jeg prøver å få fram at de ikke er. Såvidt jeg vet har Canon bare et eneste objektiv som er tilpasset aps-c sensor og er videre enn det 28mm var på film. Dette er ca. 17mm på f.eks. Canon EOS30D. I og med at Nikon og Pentax har bittelitt større sensor så er 17mm på en Nikon litt videre. Pentax sin 16-45mm tilsvarer ned til 24mm på film. Pentax har nå fire objektiver som er 16mm eller videre og i mars/april kommer det femte. Canon har fortsatt sitt ene.... Denne Canon 10-20mm er sikkert helt fint, men overlegen de andre merkene er den ikke.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange Canon eiere som ser det som negativt at Canon har fullformat, og har flest objektiver til det.

Når det gjelder vidvinkel har jo canon også en 16-35 f2.8, og er vel på høyde med de andre når det gjelder vidvinkel zoomer. De har ikke noe liknende som 14mm'eren til Pentax, det er sant, men det tror jeg ikke noen andre produsenter har heller.

Tror heller ikke Canon vil begynne å produsere noe fastoptikk for APC formatet, der tror jeg de vil fortsette å ha med fullformat kundene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...