Gå til innhold

HVor skal jeg koble til viftene mine?

punktum

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg 2 helt nye papst 120 mm vifter fra microplex.

Hovedkortet mitt kan dere se her.

Mitt spørsmål er hvor skal jeg koble disse viftene til? Slik som jeg ser det er det 3 tilbkovlingssteder for disse viftene, Cpu-, Duct- og psfan. Cpu fan er allerede koblet til med en mindre vifte på selve hovedkortet. Jeg har en fordobler ledning til papst viftene mine, som gjør at jeg trenger bare å koble de til på enten duct eller ps. Har prøvd på begge, uten å merke noen forskjell, det virker. Men jeg ønsker at de skal regulere seg selv etter temperaturen, slik som vifter jeg har på andre maskiner gjør. Er dette mulig med noen av disse tilkoblingene? eller må jeg ha en viftestyring for å kunne gjøre noe slik?

Håper noen kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg tatt en titt i BIOSen for å se om hovedkortet har støtte for å kunne justere viftene etter temperatur. Der vil du antagelig finne navnet på den aktuelle viftekontaktene på hovedkortet.

Om hovedkortet ikke har støtte for dette regner jeg med at du må ty til en eller annen viftekontroller. Har selv god erfaring med Sunbeam Rheobus, selv om denne er 100% manuell.

PS: Ikke ta ut cpu_fan. Om du fjerner den vifta eller trekker ut kontakten til den mens du starter pcen vil det i værtstefall ende i døde komponenter.

Lenke til kommentar
OK. jeg er ikke kjent med bios i det hele tatt, er helt grønn på det. Hvordan gjør jeg det og hva skal jeg se etter?

7773476[/snapback]

Eventuelt prøv Speedfan. Kjekt lite program som kan justere viftehastigheten din i Windows. Fungerer aldeles utmerket. (under den forutsetning at hovedkortet ditt er støttet selvfølgelig) :yes:

Lenke til kommentar
OK. jeg er ikke kjent med bios i det hele tatt, er helt grønn på det. Hvordan gjør jeg det og hva skal jeg se etter?

7773476[/snapback]

Eventuelt prøv Speedfan. Kjekt lite program som kan justere viftehastigheten din i Windows. Fungerer aldeles utmerket. (under den forutsetning at hovedkortet ditt er støttet selvfølgelig) :yes:

7773534[/snapback]

Har prøvd sppedfan. Men virker ikke som hovedkortet mitt er støttet. Jeg får hvertfall ikke justert noen hastigheter på noen vifter med det programmet. Har det innstallert på en annen maskin og, og der virker det helt utmerket. Så må nok ha en annen løsning enn det. :hmm:

Lenke til kommentar

Under oppstart av maskinen trykker man (ofte) enten F2 eller DEL for å komme inn i BIOS. Naviger deg litt rundt i menyene og se om du finner noen alternativer. Om du uheldigvis gjør noen endringer du ikke vil lagre velger du å avslutte uten å lagre ;) Fult mulig ikke hovedkortet ditt støtter viftekontroll.

Lenke til kommentar

Kommer meg ikke inn i bios. Leste et sted nå isted at på noen ferdig maskiner fra feks dell, hp osv så kom du deg ikke inn i biosen. Denne maskinene her har vel en gang vært en ferdig maskin fra hp, så da går nok ikke det. :ermm:

Jeg har ikke noen problemer med lyd egentlig. De går veldig stille og greit. Var vel egentlig bare et ønske om å få de til å snurre så fort som det var nødvendig, og da kanskje få det hele enda litt mer stille. Men jeg greier nok fint å leve med de sånn som det er nå.

Men vet noen om det er noen forskjell på ps-fan og duct-fan? Har det noe å si hvor jeg kobler de til? Eller er det bare to helt like tilkoblinger bare med litt forskjellige navn?

Takker for all hjelp så langt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...