Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Søking på 2. året på videregående.

Anbefalte innlegg

Jeg går på media og kommunikasjon, og lurer på hvorfor jeg må søke på nytt for å gå det andre året på den samme linja og den samme skolen. Vi skal tross alt bare fortsette på det vi har startet på det første året. Jeg mener at vi kunne hatt mulighet til å søke hvis vi vil gå på en annen skole eller en annen linje, men hvorfor må man søke på den linja man allerede går på, når man ikke må velge noe mer konkret til det neste skoleåret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For hvis du driter på draget dette semesteret, mens en annen på en annen skole gjør det kjempebra, så kan han få plassen din hvis han har lyst. Det kan være at han egentlig ville inn på den skolen du går på nå, men kom ikke inn pga. uheldige karakterer fra ungdomsskolen. Da har han mulighet til å "ta" din plass hvis du har gitt faen dette halvåret.

Er det så vannvittig vanskelig å søke egentlig? Jeg tror jeg brukte to minutter på hele greien. Det eneste stresset er å rekke svarfristen i sommerferien.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
For hvis du driter på draget dette semesteret, mens en annen på en annen skole gjør det kjempebra, så kan han få plassen din hvis han har lyst. Det kan være at han egentlig ville inn på den skolen du går på nå, men kom ikke inn pga. uheldige karakterer fra ungdomsskolen. Da har han mulighet til å "ta" din plass hvis du har gitt faen dette halvåret.

Er det så vannvittig vanskelig å søke egentlig? Jeg tror jeg brukte to minutter på hele greien. Det eneste stresset er å rekke svarfristen i sommerferien.

7773301[/snapback]

Det er ikke noe problem å søke, men synes bare det er litt rart at dersom jeg vil fortsette på denne linjen neste skoleår, så må jeg allikevel søke. Men jeg synes det er bra å ha den muligheten til å søke på ny skole hvis du ønsker, men jeg synes det burde være slik at dersom du ikke søkte, så får du automatisk plassen tilbake neste skoleår på den skolen du var på. Så slipper man det maset om å rekke fristen i sommerferien.

Lenke til kommentar
Hvordan overlever man på en skole hvis det er stress å svare på 2 frister? Hvertfall hvis du går media, det virker jo som de har VELDIG mye å gjøre.

2 svarfrister er ikke mye å forlange av en skoleelev.

7780276[/snapback]

Kan fort bli vanskelig å rekke svarfristen i sommerferien hvis du er på ferie i den tiden svarfristen er...

Lenke til kommentar

hva hvis du ikke skal gå på skole til neste år da... du søker ikke da heller.

skulle de ha trodd att du skulle gå videre da, slik at plassen din blir ståendes tom, og andre kunne ha hatt nytte av den?

Du må søke for å komme inn på en linje/skole.

Du må tross alt gjøre deg fortjent til å gå videre. stryker du i flere fag, må du sikkert gå det året om igjen, du kan ikke regne med å få gå videre uten videre da.

Det er sikkert også flere fra andre skolen elns som også vil inn på samme linje som deg. kanskje de har bedre karakterer enn deg, da vil de komme inn før deg.

Hadde det vert slik du vil ha det, kan du bare drite i å gjøre noe på skolen, og få lov til å gå alle tre årene, uten noen bra krakterer...

Lenke til kommentar

Av praktiske grunner gjøre fylkene det sånn.

Men for å avklare.

En rettselev som går første året i en studierettning vil automatisk få "reservert" en plass i det andre året. Du må egentlig bare bekrefte det.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Av praktiske grunner gjøre fylkene det sånn.

Men for å avklare.

En rettselev som går første året i en studierettning vil automatisk få "reservert" en plass i det andre året. Du må egentlig bare bekrefte det.

7787238[/snapback]

Blir litt feil å si reservert når man faktisk kan miste plassen sin hvis man har dårlig nok karakterer og det er nok personer som søker seg inn på skolen.

Lenke til kommentar
Blir litt feil å si reservert når man faktisk kan miste plassen sin hvis man har dårlig nok karakterer og det er nok personer som søker seg inn på skolen.

7787517[/snapback]

Om det er 10 elever på en VG1 klasse, å 10 plasser på et VG2 kurs, så får alle de 10 elevene plassen. Om det skulle komme en/ei fra en annen skule å "trenge" seg på, vil ikke hun bli førsteprioritert.

Om det er 10plasser på vg1 og 8 plasser på vg2 sier det seg selv at 2 må bort.

Grunnen til at slikt skjer er at det blir hver år satt opp en tilbudsstruktur, som forsøker å gi skoleplasser i forhold til arbeidsmarkedet. Ellers hadde alle kommet inn på sitt førstevalg vettu.

Lenke til kommentar

7787517[/snapback]

Om det er 10 elever på en VG1 klasse, å 10 plasser på et VG2 kurs, så får alle de 10 elevene plassen. Om det skulle komme en/ei fra en annen skule å "trenge" seg på, vil ikke hun bli førsteprioritert.

Om det er 10plasser på vg1 og 8 plasser på vg2 sier det seg selv at 2 må bort.

Grunnen til at slikt skjer er at det blir hver år satt opp en tilbudsstruktur, som forsøker å gi skoleplasser i forhold til arbeidsmarkedet. Ellers hadde alle kommet inn på sitt førstevalg vettu.

7787587[/snapback]

da har du jo ikke en "reservert" plass i det kurset som du sa tidligere...

du må "fortjene" plassen du vil ha... derfor søke, og de med best karakterer kommer inn

Lenke til kommentar

du må "fortjene" plassen du vil ha... derfor søke, og de med best karakterer kommer inn

7787920[/snapback]

Det er jo tross alt en grunn til at jeg skreiv "reservert" også da.

Å jo, plassen er tildelt deg selv om det skulle komme noen utenfra som har 6 i snitt.

Lenke til kommentar

7787920[/snapback]

Det er jo tross alt en grunn til at jeg skreiv "reservert" også da.

Å jo, plassen er tildelt deg selv om det skulle komme noen utenfra som har 6 i snitt.

7787960[/snapback]

hum... du har ikke automatisk plass 2. året på vgs? Linjen jeg (egentlig) skulle gå var det 4,2 i snitt på.. Jeg valgte noe annet dette året, så men hadde ikke kommet inn med mine 3.8 i snitt etter i fjor... De med høyest snitt kommer inn!

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
hum... du har ikke automatisk plass 2. året på vgs? Linjen jeg (egentlig) skulle gå var det 4,2 i snitt på.. Jeg valgte noe annet dette året, så men hadde ikke kommet inn med mine 3.8 i snitt etter i fjor... De med høyest snitt kommer inn!

7789856[/snapback]

Som jeg har forklart tidligere.

Tilbudene legges opp i forhold til jobbmarkedet. Så noen blir kuttet ut andre året.

Ja, det er så urteit at det er kvalmt. Men er desverre ingenting jeg kan gjøre noe med. Men de fleste vil få tilbudet videre, om ikke annet er bestemt i strukturen. Jeg vill ikke tro det skjer så veldig ofte, men en gang er allerede for ofte i hodet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...