V-by Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 hoy sitter her med HD-en til en laptop, koblet gjennom et eksternt kabinett til pc-en. Jeg kan fint se gjennom disken, men da jeg kommer til Dokuments and Settings, og bruker mappa, som her heter Bente får jeg ikke tilgang til bente's undermapper. hva er galt? er det denna sikkerhetsgreia i windows? det er win xp på disken. før helga kom jeg ikke en gang inn i selve mappen Bente men nå gjør jeg det, men ikke undermappene som skrivebord, mine dokumenter osv... mappene blir vist som om de er tomme. Jeg regner med at jeg kan putte HD-en inn i laptoppen igjen (selv om noe HW kanskje er byttet) og jeg kan komme inn i mappene igjen, hvis det er en slik windows sperre på de... Jeg kommer vel heller ikke noen vei ved å ghoste disken, og prøve å legge inn imaget på en tilsvarendes maskin? og kan det gå på en virtuell maskin? og hvordan? (bare noe jeg tenkte på). Eller finnes det noen programmer, som gjør at jeg kan få tilgang til filene? Andreas Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Anbefaler en titt innom emnet for problemer med Windows: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=229990 Er et av de første punktene der. Lykke til. Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Filene tilhører en brukerkonto på laptopen som du tok harddisken fra. Du må putte disken i laptopen igjen og logge på med brukeren "Bente" for å få tilgang til filene. Du kan eventuelt ta eierskap over filene for å få tilgang over disse. Det står litt om det i tråden nevnt ovenfor. Får du ikke tilgang til dokumentene dine når du setter disken i en annen maskin eller har tatt ren installasjon av windows"Problemet" her ligger i NTFS filsystemet og rettigheter. NTFS har muligheter for å hindre uvedkommende tilgang til f.eks filer / mapper o.l. Høyreklikk på mappen / disken (alt etter hva du skal ta over), velg properties, security, advanced, owner, så velger du ditt navn, og velger "replace owner on subfolders and objects" La maskinen jobbe en stund, og voila, du har full tilgang Les mer om det her : http://support.microsoft.com/default.aspx?...roduct=winxpINT Dersom du har Windows XP HOME må du starte i sikkermodus for å få tilgang til "security" MERK : Du må også ha administrator rettigheter for å kunne gjøre det, og enkel fildeling må være slått av. Mer om enkel fildeling Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) takker. tenkte jeg skulle prøve dette ovenfor strax. HAr også fått et tips om at en kan gjøre dette i ERD cammander. da kan en lese av filene, uten å ha noe med windows i det hele tatt å gjøre... Edit: Jævlig slitsomt å måtte skifte rettigheter på hver mappe, og hver eneste fil i mappa for å få tilgang... Edit 2: var ikke så vanskelig alikevell, bare å erstatte eier Endret 22. januar 2007 av tu30r6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå