Hr Kotelett Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Har tenkt å ta en lettere service på min Dell Inspiron 8600 og sliter med liten harddisk (30g) og lite minne (512). Har funnet meg følgende deler som virker interesante: Harddisk: Samsung Spinpoint 120gb 5400RPM IDE ATA/100 695,- Minne: Crucial DDR SO-DIMM PC2700 1024MB 1245,- som skulle bli 1940,- tilsammen, en ganske grei pris syns jeg. Første spørsmål blir da, takler min Inspiron 8600 da denne 120giggen, er 98,3% sikker at den gjør det (han første som røk ut av farmen var vel og 98,3% sikker på at han kom til å greie tvekampen men den gang ei.) og finnes det eventuelt andre alternativer til samme pris/størrelse Minne vet jeg passer siden jeg brukte den "minneguiden" til Komplett, men vil den fungere greit med den ene 256 brikken jeg fortsatt kan ha i den andre slotten i laptopen? på forhånd takk Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) På laptoper er det harddisken som ofte er flaskehalsen. De to siste laptopene jeg har brukt på jobben har jeg oppgradert til raskere hardisker (Dell og Acer). Begge gangene har jeg satt i 7200 RPM harddisker uten noen problemer. Hvis du først skal kjøpe ny harddisk, så ville jeg ikke kjøpt en treg 5400 RPM disk. Ifølge prisguiden på hw.no så har man disse priseksemplene på 7200 RPM harddisker: - 7200 RPM 60 GB fra 674 kr - 7200 RPM 80 GB fra 754 kr - 7200 RPM 100 GB fra 944 kr Som du kanskje har sett så kjører de største diskene med litt lavere RPM, jeg har ikke sett noen 7200 RPM disk med over 100 GB (ifølge prisguiden ihvertfall). Ang. minnet, så skulle vel det gå bra. Det er lurt at minne-timingene er nokså like, ellers vil du kjøre med timingene til den tregeste. Mye minne hjelper godt på hastigheten på PCen, f.eks. så ble tiden det tar å linke vår applikasjon på jobben halvert da jeg økte fra 1 GB til 2 GB minne. Det kommer av at OSet (Windwos XP ihvertfall) cacher mange filer som nettopp har vært brukt. Endret 22. januar 2007 av hn66 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå