Gå til innhold

Amerikansk fotball - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reglene glemte jeg helt, ble så opptatt av alt det andre som skjedde. Meen, tror jeg har plukket opp noe, fint om noen kan rette på meg om jeg tar feil!

Spillet stoppes når: kneet treffer bakken eller ballen er utenfor banen.

Touchdown: Ballen er innenfor målområdet.

Interception: Ballen gis videre, men blir plukket opp av en av motstanderne

Hvordan er det med poengene?

 

Riktig?

Lenke til kommentar

Fra NRK.no

Poeng

 

Touchdown (6 poeng)

En spiller fører ballen inn eller mottar ballen i motstanderlagets endzone. Etter en touchdown får man også muligheten for ekstrapoeng ved spark eller conversion (se under).

 

Ekstrapoeng (1 poeng)

Laget får et ekstra poeng ved å sparke ballen mellom målstengene.

 

Conversion (2 poeng)

Etter en touchdown kan laget også vurdere å skåre en ny touchdown, men denne gir kun to poeng.

 

Field goal (3 poeng)

Som nevnt tidligere, kan det angripende laget skåre et field goal når de gir opp etter tre forsøk på 10 yards og er nærme nok til å forsøke field goal.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis det blir 4th n' down, og de ikke klarer å få ballen over den gule linja? Eller var det blå den var..

Det andre laget får ballen. Det er essensielt det som skjer ved en punt. Det er 4. down, og laget som har ballen vil bare få ballen så langt bort fra eget målområde som mulig før motstanderen får ballen.

 

Det går an å ikke punte om man føler at man kommer over streken på den downen. Om det ikke går er selvfølgelig motstanderen mye nærmere ditt målområde.

 

Edit: Om man er nære nok motstanderens mål kan man også gå for en field goal, som gir tre poeng, som sagt. Setter man den settes spillet igang som om det skulle vært scoret en TD.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...