Gå til innhold

Lyskryss og passering på grønt/gult

eab

Anbefalte innlegg

Hei

Satt bare å grubla på en ting her nå. Mange lyskryss er jo tidsstyrte og skifter i samme "rekkefølge" hele tiden, gjerne i sammenheng med andre lyskryss på samme strekning for å få en fin flyt i trafikken.

Når man så har funnet ut av rekkefølgen er det jo null problem å planlegge kjøringa så man slipper så mye rykk-og-napp-kjøring. Jeg timer ofte lyskryssene slik at jeg passerer stopplinja (eller selve stolpen, alt ettersom) nøyaktig i det lyset går fra rødt+gult til grønt.

Er dette noe politiet kan reagere på? Så lenge jeg passerer stolpen/streken når det lyser grønt mener jeg at jeg har mitt på det rene, selv om man blåser forbi krysset i det sekundet det blir grønt i 50-60km/t. Jeg har derimot snakket med andre som hardnakket mener at politiet kan slå ned på dette, uten at jeg helt har funnet ut på hvilket grunnlag dette kan være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kjører hensynsfullt og aktpågivende, og ikke det er noen fare for å krasje med folk som ikke har kommet seg ut av krysset enda, skulle det ikke være noe problem. Husk at folk ikke forventer at noen kommer i full fart akkurat når det blir grønt, så om noe skjer kan du få skylden selv om du hadde grønt lys.

Lenke til kommentar

Da får jeg beklage den dårlige formuleringen i det forrige innlegget. Forutsetningen er jo såklart at det er klart i krysset når det er grønt, men at det f.eks kommer en "etterslenger" som kjører rett etter det blir rødt i kryssende felt.

Men spørsmålet var egentlig om politiet kan reagere og evt. straffe meg dersom jeg kjører inn i lyskrysset i det sekundet det blir grønt

Lenke til kommentar

Hvis du har oversikt over trafikken når du kjører, så kan du godt kjøre raskt over et kryss når det blir grønt. Dette er da hvis du har oversikt, og ikke er til fare for noen andre personer; gående eller kjørende.

Det er vel ikke noe som sier at man må holde ei spesiell fartsgrense når du passerer et kryss... Problemet for deg blir jo å vite 100% at det skifter til grønt på det tidspunktet, og at alt er klart for at du kan kjøre.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg gjør akkurat det samme som deg dersom det er mulig. Dette er absolutt ingen problem så lenge lyset er grønt når du passerer stopplinja. Ingen kan ta deg på dette, det er jeg helt sikker på. Har sjekket med politiet her jeg bor. Det som er forbudt er å krysse stopplinja før lyset er blitt grønt. Synes dette vitner om god planlegging inn mot krysset så sant du har sjekket at alle andre har kommet seg ut.

Lenke til kommentar

Det blir stadig flere lyskryss som kan påvirkes av busser, brannbiler osv.

Så en dag når du kommer inn i krysset og tror det skal bli grønt, så er det fremdeles rødt og en brannbil kommer i full fart.

Men du har såpass god oversikt i krysset at du klarer å stoppe for den?

Lenke til kommentar
Hei

Satt bare å grubla på en ting her nå. Mange lyskryss er jo tidsstyrte og skifter i samme "rekkefølge" hele tiden, gjerne i sammenheng med andre lyskryss på samme strekning for å få en fin flyt i trafikken.

Når man så har funnet ut av rekkefølgen er det jo null problem å planlegge kjøringa så man slipper så mye rykk-og-napp-kjøring. Jeg timer ofte lyskryssene slik at jeg passerer stopplinja (eller selve stolpen, alt ettersom) nøyaktig i det lyset går fra rødt+gult til grønt.

Er dette noe politiet kan reagere på? Så lenge jeg passerer stolpen/streken når det lyser grønt mener jeg at jeg har mitt på det rene, selv om man blåser forbi krysset i det sekundet det blir grønt i 50-60km/t. Jeg har derimot snakket med andre som hardnakket mener at politiet kan slå ned på dette, uten at jeg helt har funnet ut på hvilket grunnlag dette kan være.

7772794[/snapback]

Om dette er straffbart tviler jeg litt på. Jeg har liknende kjøremønster selv, men du bør være obs på at det kan komme noen fra den andre sida som kjører inn i krysset i siste liten og ikke er like kjapp, så når du kommer susende "litt for tidlig" så kan de smelle. Hvem som får skylda er vel kanskje ikke det viktigste? Det viktigste for mer er i alle fall å unngå kollisjon, men det er mulig at andre tenker anderledes.

Det kan hende at et slikt kjøremønster strider mot: "Du skal ferdes aktpågivende og varsomt", men tolkning av lovtekster skal jeg ikke begi meg ut på.

Lenke til kommentar
Hei

7772794[/snapback]

Eller i noen tilfeller tvert i mot, for å hindre trafikken mest mulig. Denne formen for trafikkregulering er blant annet brukt på Grünerløkka i Oslo. Vet ikke om det er sånn fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...