Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bildet som benyttes:

post-93493-1169432094_thumb.jpg

Ferdig resultat:

post-93493-1169433639_thumb.jpg

Steg 1:

Velg fram "Single Column Marquee Tool" som ligger i samme gruppe som "Rectangle Marquee Tool". Ved å holde inne museknappen på dette ikonet, vil flere valg dukke opp. Velg førstnevnte.

post-93493-1169432694_thumb.jpg

Steg 2:

Nå som du har valgt riktig verktøy, klikker du på bildet der du ønsker stretch-effekten. Et passende sted vil ofte være ute ved kanten og der du har mange forskjellige farger i samme vertikale "linje". Dette betyr nødvendigvis ikke at resultatet blir bedre ved å gjøre dette!

post-93493-1169432950_thumb.jpg

Steg 3:

For at bildet skal kunne strekkes, må vi velge Transform/Scale" ved å enten trykke CTRL + T - Eller navigere deg i menyen øverst slik: Edit -> Transform -> Scale.

Slik vil det da se ut:

post-93493-1169433139_thumb.jpg

Steg 4:

Nå begynner strekningen! Beveg deg til den lille boksen i midten av hva du har valgt, klikk og dra til ønsket resultat. Pass på at du skal få et <-> ikon før du drar, ellers flytter du kun rundt på objektet du har valgt.

post-93493-1169433439_thumb.jpg

Ferdig!

Overraskende simpelt, ikke sant? Denne effekten passer ofte godt i sammenheng med "techy" grafikk. (gjerne wallpapers).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på før og etter? Det kom ikkje so veldig godt fram, so her er eit meir ekstremt døme:

post-21406-1182937829_thumb.jpg

Dette biletet er vel ikkje eit der effekten passer, men det er berre for å illustrere.

Seb R.:

Fin guide. Det einaste eg ville gjort annleis var å legge den kolonna med pixlar på eit eige lag før eg strekte den. Altso trykke Ctrl + J etter markeringa.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Hva er pixelstretch godt for..?
Var innom ei svensk PS-side, http://moderskeppet.se/, i dag, og der fann eg ein video som viste ein måte å lage «alternative» landskapsbilete med pixelstretchmetoden. Videoen kan du sjå her: http://www.moderskeppet.se/video/show/landskapets-farger

Medan eg såg denne videoen kom eg på ein måte å lage noko liknande, men med ein annan metode som gjev eit litt annleis resultat: Marker det som ikkje skal endrast og legg det på eit eige lag (Ctrl + J medan markeringa er aktiv). Legg so til ein kraftig motion blur på det nederste laget.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...