Gå til innhold

Mitt første mellomformat-kamera

Anbefalte innlegg

Har lenge vært tiltrukket av mellomformatkameraer, det kvadratiske utsnittet, muligheten for absurd skarphet, og ikke minst: sjel. Og nå i helga kom jeg over en artig sak... et Certo Super-Sport Dolly belgkamera som ser ut til å stamme fra omkring 1935. Ganske tungt, men passer fint i lomma og er dermed hendig å ta med i ulike situasjoner. Kan alltids legge opp et par bilder av det senere, her er et som ligner. :)

Det virker som det fungerer helt fint, rundt 70 år senere. La meg se produsentene av i dag gjøre dét etter...

Men litt tricky skal det være: for det første, ingen lysmåler så klart. For det andre, ingen form for fokushjelp utover avstandstallene på linsa (ikke rangefinder, bare viewfinder). Det første løser seg jo greit; har tenkt å bruke et digitalt kompaktkamera som lysmåler og bare kopiere tallene rett over. Det andre problemet er litt verre, må bare stille inn en omtrentlig avstand, skaffe meg litt margin med et høyt blendertall, og håpe det beste.

Uansett, dette kan bli veldig gøy. Er spent på den første testfilmen. :cool:

Men siden jeg er litt ny i dette, lurer jeg på et par ting... finnes det noen andre triks for å fokusere? Kjøpe en løs rangefinder for eksempel? Og er det noen fotobutikker i Oslo som framkaller slikt bra og relativt billig? Og siden det hadde vært moro å få utnyttet formatet i 120-film sammen med digital redigering - er det noen forretninger som kan gjøre høykvalitetsscanning av 120-film-negativer?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellomformat er ikke nødvendigvis kvadratisk- så har vi det på plass.

Jeg bruker Farvelabben til alle mine fremkallinger, seriøst arbeid.

Innscanning der og andre steder med høy kvalitet tror jeg du bør glemme

raskt- for det koster skjorta. Jeg anbefaler deg å skaffe en Epson V700

og spare inn kostnadene etter noen titalls bilder.

Lenke til kommentar

Regner med de fleste fotobutikker kan fremkalle filmen for deg,der jeg jobber tar vi 25,- og da får du det på en times tid, regner med at det er omtrent samme pris i hovedstaden.

Innscanning av 120 er nok lønnsomt å ordne selv over tid, hos oss tar vi 25,- for innscanning i max oppløsning (er vel ca 4000*4000 pxl tror jeg) pr negativ (+50,- for cd).

Dette scannes da på en minilab, regner med det er forretninger i Oslo som også har 120 maske til maskinen som kan fikse dette for deg

Men som nevnt som tror jeg en scanner lønner seg da du har større frihet til oppløsninger, utsnitt og fargebehandling og ikke minst prismessig i lengden.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri i livet latt slik scanningsjobb gå til en regulær fotoforretning, men det er nå kanskje meg. Skal du først gidde å levere inn filmen ville jeg hatt kompetente folk med trommelscan og kraftig software.

De seriøse aktørene som leverer bilder opptil 250mb filstørrelser tar raskt 3-400 kroner pr. bilde- ugh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...