L4r5 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg er i den situasjonen at jeg har bestillt og betalt med visa en film. Så kom jeg tidligere i kveld over den samme filmen på en piratside. Bryter jeg noen lover om jeg laster ned denne? Kopiering til privat bruk er jo lovlig i norge OG jeg har allerede betalt for den samme filmen på DVD liksom... Er en film jeg gjerne vil se så fort som mulig og jeg skulle uansett ha den dvd'en... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Når du laster ned med P2P program er det oftest slik at du samtidig sprer/laster opp samtidig (deler) til andre og "det" er iallefall ulovlig. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Husk at underholdningsbransjen ser ikke på om du har det fra før av... De ser at du stjeler ditt andre eksemplar... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 la oss si at jeg kjøper meg en film med en kopisperre på. det betyr at jeg ikke kan ta backup av denne. Når jeg kjøper en film, kjøper jeg rettighetene til å se den filmen så mange ganger jeg vil, uansett format. musikk også for den del. Derfor syntes jeg at jeg skal få laste ned filmen, uten å få noe pes for det. Liker ikke filmindustrien det, kan de versågod lage cd-en som en portal til å laste ned filmen fra nett... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Man kan da ta backup.... DVDFab decrypter fikser det... Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 I norge kan man bryte kopibeskyttelsen uten etterfølge... så lenge materielett ikke spres over annet enn private kretser... Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Kort forklart, så er det vel slik at man fritt kan ta sikkerhetskopier av egne eksemplarer. Siden det du laster ned på nett ikke er en kopi av ditt eksemplar, så er det per def. lovbrudd. Det er selvsagt en tanke banalt, siden innholdet (stort sett) er det samme, men det eksisterer et håp om at de etterhvert vil legge ved registreringsnøkler på film og musikk på samme måte som spill, slik at etter man har kjøpt et eksemplar så kan man logge inn på f.eks. utgivers nettsted eller lignende, for så å laste ned en kopi. Litt på samme måte som Steam fungerer i dag. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 bla bla bla... 7795420[/snapback] hva hvis det er en form for kopisperring på dvd-en han har kjøpt, og han har fremdeles lov til å ta backup av den. Men han må bruke et program som bryter den kopisperra... Det skal man strengt tatt ikke trenge å gjøre, bare ctrl +c ctrl + v... For min del så burde det vere lovlig å laste ned en film, så lenge du selv har kjøpt den, og det ligger en eller annen form for sperre på dvd-en som gjør at du ikke kan ta backup elns. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 bla bla bla... 7795420[/snapback] hva hvis det er en form for kopisperring på dvd-en han har kjøpt, og han har fremdeles lov til å ta backup av den. Men han må bruke et program som bryter den kopisperra... Det skal man strengt tatt ikke trenge å gjøre, bare ctrl +c ctrl + v... For min del så burde det vere lovlig å laste ned en film, så lenge du selv har kjøpt den, og det ligger en eller annen form for sperre på dvd-en som gjør at du ikke kan ta backup elns. 7795455[/snapback] Flere musikk og filmselskaper har planer om å gjøre det så enkelt For nå har de fleste filmselskaper gjort det lovlig å bryte kopisperren, og derme er det muligens luket for noe i den duren Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Flere musikk og filmselskaper har planer om å gjøre det så enkelt For nå har de fleste filmselskaper gjort det lovlig å bryte kopisperren, og derme er det muligens luket for noe i den duren 7795680[/snapback] Hvorfor gjøre det lovlig, da de kan fjerne den helt? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Filmselskapene har vel INGENTING å si på om noe er ulovlig eller ikke. I Norge er det kanskje lovlig å brye "kopi" sperren for å ta backup eller bruke varen, men det har verken platebransjen eller filmbransjen noenting med. Det er det Norsk Lovgivning som kontrollerer. Endret 26. januar 2007 av MrLee Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hva hvis jeg starter et filmselskap, og lager en film, som jeg legger ut på en torrentside elns, og bare sier last ned, denna kan du kopiere akkurat så mange ganger du vil. Og hvis norsk lov sier det er forbudt å piratkopiere, vil det da være ulovlig å laste ned den filmen? nei. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hva hvis jeg starter et filmselskap, og lager en film, som jeg legger ut på en torrentside elns, og bare sier last ned, denna kan du kopiere akkurat så mange ganger du vil. Og hvis norsk lov sier det er forbudt å piratkopiere, vil det da være ulovlig å laste ned den filmen? nei. 7801091[/snapback] Jo. Loven går uansett forran. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Glad nyhet fra italia. Det er lovlig der å laste ned og dele sålenge man ikke tjener penger på det Men uansett så har jeg mista cden min med nero på, jeg trenger nero nåååååå, det blir vell en tur innom pb Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jo. Loven går uansett forran. 7801207[/snapback] så da er alle gratis programmene du finner på nettet ulovlig? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jo. Loven går uansett forran. 7801207[/snapback] så da er alle gratis programmene du finner på nettet ulovlig? 7801404[/snapback] Dersom dem er blir gjort tilgjengelig på den måten du brukte som eksempel ja. Om du som filmskaper hadde lagt filmen tilgjengelig på selskapets egne sider fremfor på en torrentside som du brukte som eksempel, så hadde saken stilt seg annerledes. Når man snakker om videre kopiering utover det må man ta i betraktning selskapets (ditt filmselskap) betingelser m.m. sammenlignet med hva loven åpner for hva gjelder å gi ut kopier til andre enn en selv osv. Lovbestemmelsene går uansett forran forskrifter, hva du som sjef for et filmselskap tillater osv. Ditt valg om at filmen skal være mulig å laste ned gratis må da med andre ord uansett holdes innenfor lovens rammer. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig. Jeg mente at. 1. Filmselskapene har etter min viten ikke kommet med en slik uttalelse eller avgjørelse i det heletatt. 2. Det er ikke filmselskapene som har sagt at det er lov å bryte kopisperren, det er norsk lov. filmselskapene er vel fremdeles like sure på at vi kopierer som alltid. De kan bare ikke klage på at norske forbrukere bryter kopisperren for å ta backup av DVD platene sine lengre, fordi norsk lov evt. gir oss lov til det. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Iudex kan du finne en lov som bekrefter det du sier? jeg syntes ikke det høres helt riktig ut at et gratis program som eieren sier det bare er å dele og gi ut, blir ulovlige å laste ned hvis jeg f.eks laster det ned fra piratbukta... Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Iudex kan du finne en lov som bekrefter det du sier? jeg syntes ikke det høres helt riktig ut at et gratis program som eieren sier det bare er å dele og gi ut, blir ulovlige å laste ned hvis jeg f.eks laster det ned fra piratbukta... 7801515[/snapback] Det er måten det blir distribuert på som i seg selv ikke er helt etter boka. At programmet fint kan lastes gratis ned er en ting. Det er hvordan som kan avgjøre lovligheten ved det. Dersom alt innholdet på torrentsiden / trackeren er lovlig materiale i form av gratisprogrammer f.eks, ville det ikke vært ulovlig så fremst sidene man laster ned fra ikke bryter copyright lover eller åndsverksloven. Det gjør nevnte priatbukta På det nåværende tidspunkt har jeg dessverre ikke tid til å lete i mine rettskilder. Frem til jeg evt får tid til å finne noe som underbygger mine påstander står du selvsagt fritt til å tro hva du vil Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 kanskje, kanskje... Så hvis jeg laster ned et lovlig program fra piratbukta, så kan jeg i teorien bli straffet for piratkopiering? den høres litt tynn ut syntes jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå