Gjest medlem-82119 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Har endel kabler liggende som har fulgt med ulike telefoner og nettverksprodukter. Finnes det en enkelt måte å identifisere om jeg har en nettverkskabel eller en telefonkabel i handa uten å fysisk prøve det ut? Tenkte eventuelt om det fantes en dings som kunne indikere hva som var hva og eventuelt også indikere om kabelen var ok eller ei, eller om det er mulig å lese av merkingen på kabelen hva det er. Eksempler: Har følgende to kabler merket med: -E225738 RL (RL står speilvendt) AWM 20251 WITS 60 gr.C 150V 28AWG -RL (speilvendt) AWM 2835 24AWG 60 gr. C VW-1 E237114 CSA 219561 FT1 ETL VERIFIED CAT.5 UTP TIA/EIA-568B.2 CM 4PR Noen som kan si noe mer om dette som er trykket på de to overnevnte eksemplene er nok til å vite hva som er hva? Ser at den ene er satt opp som CAT.5, da er vel det en nettverkskabel? En annen ting: Min Playstation 2 har innebygd nettverkskort. Er det bare å plugge inn en nettverkskabel i PS2 nettverkskortet og plugge andre enden til routeren eller må det en spesiell PS2 greie til? Til slutt: Noen nettverkskabler har en "stor" 8-pins kontakt, mens andre har en "liten" 2-pins kontakt. Noen kabler har også stor plugg i en ende og liten i den andre. Da må vel enkelte koblinger fra stor kontakt ikke ha kontakt med koblingene i liten kontakt. Hvorfor er det valgt to typer plugger til disse tingene? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Forskjellen på tlefon og nettverkskabel er vell igrunn at nettverkskabel har 8 ledere mens telfon har 2. Så har den 8 ledere er det nettverkskabel. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Har følgende to kabler merket med:-E225738 RL (RL står speilvendt) AWM 20251 WITS 60 gr.C 150V 28AWG -RL (speilvendt) AWM 2835 24AWG 60 gr. C VW-1 E237114 CSA 219561 FT1 ETL VERIFIED CAT.5 UTP TIA/EIA-568B.2 CM 4PR Noen som kan si noe mer om dette som er trykket på de to overnevnte eksemplene er nok til å vite hva som er hva? Ser at den ene er satt opp som CAT.5, da er vel det en nettverkskabel? Den siste er en nettverkskabel og hvis det er RJ45-plugger på disse to så er det bare å sammeligne og se om de er like. Noen nettverkskabler har en "stor" 8-pins kontakt, mens andre har en "liten" 2-pins kontakt.Noen kabler har også stor plugg i en ende og liten i den andre. Da må vel enkelte koblinger fra stor kontakt ikke ha kontakt med koblingene i liten kontakt. Hvorfor er det valgt to typer plugger til disse tingene? Dette er nok ikke nettverkskabler. Enten så er det telefonkabler eller "koblings-kabler" som har fulgt med ett ADSL-abbonement og brukes for å koble ADSL-modem og splitter mot telefonkontakten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 For å ta et konkret eksempel: Flyttet trådløst utstyr over på ny adresse. Hadde linje inn til modemet, pc fikk kontakt med router men kom ikke på nett. sjekket innstillinger, satte opp modem og router påny etc. Etter to timers banning så byttet jeg kabelen mellom router og modem og vips så var problemet løst. Hadde da telefonkabel mellom først, men skulle hatt nettverkskabel. Samme ting skjer når jeg skal sette opp modem eller sjekke verdier hos meg eller andre. Står med flere kabler som har like koblinger, og man blir usikker om det er feil kabel, feil på modem, feil innstillinger, brannmur som sperrer osv. Hadde vært greit å kunne avgjøre at man ihveretfall har riktig type kabel før man går videre på sjekklisten.... Når det gjelder ps2, så har den stor kontakt, mens routeren har liten kontakt, dvs må ha kabel med liten plugg i ene enden og stor plugg i andre enden. Forøvrig så manglet kabelen mellom splitter og modem når jeg kjøpte modemet. Den hadde telenor valgt å fjerne. Hadde som nevnt endel kabler liggende så jeg fant en som passet den gangen også. Kablene som har fulgt med, har bl.a vært: 3 kabler som er ment å plugges i lan-portene på routeren Kabler i ulike lengder som fulgte med isdn boksen Kabler som fulgte med isdn modem Kabler som fulgte med pc beregnet på analogt modem og nettverkskort Hadde håpet noen kunne si en enkel måte å identifisere slike kabler på. Er det bare sånn at de med to ledere er telefonkabler, og de med 8 er nettverkskabler? Hva da med de som har ulik størrelse i hver ende? Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable Nettverkskabel Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Nettverkskabler har altid "stor plugg" i begge endene. (RJ45) Telefonkabler kan ha store i begge endene, stor og liten eller to små. (RJ11) Beste regelen for å se om en kabel er en nettverkskabel er at den har RJ45 i begge endene, og at det er 8 ledere i pluggene. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Etter to timers banning så byttet jeg kabelen mellom router og modem og vips så var problemet løst.Hadde da telefonkabel mellom først, men skulle hatt nettverkskabel. Etter alle ADSL-modem skal det være en nettverks-kabel med en RJ45-plugg. Når det gjelder ps2, så har den stor kontakt, mens routeren har liten kontakt, dvs må ha kabel med liten plugg i ene enden og stor plugg i andre enden.Som over. Har aldri sett en router med annet enn RJ45-kontakter. Ett routermodem kan ha liten plugg på den kabelen som skal til splitteren (da i den enden som skal i routermodemet). Hadde håpet noen kunne si en enkel måte å identifisere slike kabler på.Er det bare sånn at de med to ledere er telefonkabler, og de med 8 er nettverkskabler? Både ja og nei. Hvis du har en kabel som ser ut som en av de under, med 4 ulike farger på lederene med tilhørende 4 hvite med de samme fargene så er det en nettverkskabel koblet etter enten TIA/EIA 568A- eller 568B-standarden. Hva da med de som har ulik størrelse i hver ende?Det er garantert ikke en nettverkskabel, normalt en kabel fra splitter til ADSL-modem/router eller fra veggkontakt til analog telefon/analogt modem. Det er kun den til venstre i bildet under som er en nettverkskabel. Den til høyre (spiralledningen) er mellom en telefon og telefonrøret. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Vel, den ene kabelen jeg har har stor plugg i begge ender med 8 ledere. Den har ledere fargekodet med (fra venstre) Brun, Grønn, Blå, Oransje hvor annenhver er hvit med stripe i nabolederens farge. Når endene er lagt ved siden av hverandre, har de like fargekodede ledere i samme rekkefølge i begge ender. Kabel to har to ledere og liten plugg i begge ender som er likt fargekodet når pluggene ligger ved siden av hverandre. Fargen er (fra venstre) Rød, Grønn Fant også en tredje kabeltype, som har liten plugg i begge ender, men 4 ledere Den ene siden har fargekodede ledere (fra venstre): Hvit, Grønn, Rød, Blå Den andre siden er speilvendt, kodet (fra venstre): Blå, Rød, Grønn, Hvit Er det dette som kalles en krysset kabel? En fjerde kabel har to like fargekodede store plugger med fire ledere, kodet (Fra venstre) Hvit, Brun Grønn, Gul Med andre ord, 4 ulike kabler: 1 -Stor plugg begge ender, 8 ledere, samme rekkefølge på lederne 2 -Stor plugg i begge ender, 4 ledere, samme rekkefølge på lederne 3 -Liten plugg i begge ender, 2 ledere, samme rekkefølge på lederne 4 -Liten plugg i begge ender, 4 ledere, speilvendte ledere I tillegg har jeg kabler med stor plugg i den ene siden og liten i den andre, bl.a brukt mellom nettverkskort og adsl-modem ved oppsett og mellom modem og splitter etter oppsett. Trodde også fargekodingen skulle vært standardisert, men ingen av mine kabler har samme fargede rekkefølge på lederne som vist på 568 A eller B. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå