Gå til innhold

Hjelp til oppsett av filserver

Anbefalte innlegg

Har et Asrock 775Dual-VSTA liggende å slenge.

Har også 1 gig (1x 1024) PC3200 RAM på samme roteloft.

Tenkte jeg skulle prøve å puste liv i dette, da jeg har et relativt desperat behov for en filserver i nettverket vårt.

Mangler som dere ser en CPU, og tenkte først på å ta "fattig" varianten med en Celeron D331

Tenkte så at dette blir i veikeste laget, og så på en Pentium D820 i stedet. Evt. bytte til C2D senere. Dobbeltkjerne er vel bare av det gode i en filserver, eller hva??

Må også ha noen harddisker av rimelig størrelse, greit med forslag her!

Tenkte også å kjøpe et billigkabinett, som f.eks. dette.

Lurer da på om strømforsyningen her er noe å satse på, eller er det bare skrap??

Tingene er litt på planleggingsstadiet, så hvordan filserveren skal settes opp og benyttes er litt i det blå enda. Kan nevne at det er 3 PC som vil kobles til denne.

Meninger om oppsett mottaes med takk! :)

PS! Og økonomiversjon er nøkkelordet her....den forb**** bilen skal på verksted :cry: .

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp den billigste prosessoren du kan komme over. Kjøp deg et kabinett hvor du har nok ledige 3 1/2 brønner ledige i forhold til hvor mange disker du har tenkt deg (hvis du ikke har tenkt til å modde kabinettet). Vil anbefale deg å kjøpe 250gb disker fordi pris/gb er den beste akuratt nå. Antall disker og evt. raidoppsett du skal ha kommer ann på: budsjett, lagringsplass, sikkerhet og ytelse.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å kjøpe 250gb disker fordi pris/gb er den beste akuratt nå.

7772659[/snapback]

I følge prisguiden koster den billigste 250 GB-disken kr 2,34 pr GB, mens billigste 500 GB koster 2,50. Jeg vet hva jeg ville valgt. ;)

Det som gir mest for pengene er for øvrig 300 GB med en GB-pris på kr 2,22.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Tror Celeron-prosessoren holder, jeg. Ville ihvertfall ikke brukt 800 kroner på en Netburst-prosessor.

OooKei :hmm: Vet ingenting om Pentium D prosessorene, men tenkte at dobbeltkjerne er bare bra....multitasking og slikt.

Det vil jo bli 3 PC'er som serves med MP3 ,film m.m av denne PC'en.

Så Celeron gjør jobben greit nok??

FC

Lenke til kommentar
Takker for svar :)

Tror Celeron-prosessoren holder, jeg. Ville ihvertfall ikke brukt 800 kroner på en Netburst-prosessor.

OooKei :hmm: Vet ingenting om Pentium D prosessorene, men tenkte at dobbeltkjerne er bare bra....multitasking og slikt.

Det vil jo bli 3 PC'er som serves med MP3 ,film m.m av denne PC'en.

Så Celeron gjør jobben greit nok??

FC

7773043[/snapback]

Hva i alle dager skal du med en dobbeltkjerne CPU i en filserver? Blir litt provosert når jeg leser sånnt uttalelser. No offene, men en filserver, og har jeg skjønt behovet dittt, skal inneholde kraft nok til å dele filer. Sats heller på skikkelig med lagringskapasitet fremfor en dyr CPU. Skulle du derimot drive tunge databaser og andre herligehter som krever lesing og skriving samt tunge utregninger, ville nok en god Intel Xenon vært på sin plass. Men da snakker vi ikke om en server med et kjipt hovedkort og Celeron planta på.

Spar kr dine og sats heller på lagring. Det er jo hva filserveren i utgangspunktet bør ha mye av :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører en 800Mhz duron (overklokket til 1Ghz, men funker fint uten. Overklokket bare for å overklokke :) ) i min filserver og det er null problem. Har vel 4-5 disker i den på til sammen ca. 900GB (husker ikke helt).

Det du bør satse på er gode disker og evt gode harddiskkontrollere. Hvis du skal laste direkte til filserveren (eks torrent) ville jeg gått for WD "raid edition 2" disker eller ligende _hvis du har råd_ (har hatt disker som har røket pg.a dette). Et kaibnett med gode kjølemuligheter for diskene er heller ikke å forakte (holder med et chieftek kabinett med vifteplasser for diskene...eller noe i den duren. trenger ikke å være fancy diskskuffer).

Uansett om du har god eller dårlig råd lønner det seg å sette opp noe som man lett kan bygge ut senere og som er stabilt. Derfor er det lurt å finne et kabinett som gir gode utvidelsesmuligheter med tanke på disker, og heller ofre noen GB til å begynne med).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
kan være kjekt å kjøre fildelingsprogrammer direkte på en filserver også. da kan det være praktisk med litt futt.

7773243[/snapback]

Det jeg også har funntet ut. Belaster arbeidstasjonen din mindre. Men derav også greit å ha solide disker.

Lenke til kommentar

Lurer nå på å bruke filserveren delvis som mediepc også. Tenkte på koble TV og stereoanlegg til den.

Herligheten tenker jeg å "fjernstyre" fra de andre PC'ene via VNC, f.eks. TightVNC. :hmm:

Spørsmålet er da; Duger Celeron?

Evt. PentiumD eller Pentium4?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...