Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsubestemt leie, en måneds oppsigelse?

Bjorhus

Anbefalte innlegg

Har leid leilighet siden august, og nå fått tilbud om billigere og bedre leilighet.

Det er ikke skrevet noen form for leieavtale

Leien var på ubestemt tid

Det er ikke betalt depositum

Nå er det slik at tilbudet på ny leilighet starter fra den 1,2-07, og utleier fikk da relativt kort oppsigelsestid (10 dager).

Utleier mener da han har krav på en måneds oppsigelsestid.

Som sagt ble det ikke avtalt noe om oppsigelsestid ved starten av leierforhold.

Stemmer det da at utleier kan kreve en måneds oppsigelsestid?

(Jeg har ikke skrevet under på noen form for papirer i sammenheng med leie av leiligheten)

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Husleieloven:

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Hvis det er en vanlig leilighet og dere ikke har avtalt noe annet, så mener jeg det er tre måneders oppsigelse.

Lenke til kommentar

Takker for svar

Men er det ikke slik at det skal være skriftlig om oppsigelsestiden skal være så lang?

(tilleggsinfo som ikke er direkte relevant, er at jeg er student og slik som stova er nå, må jeg betale dobbel husleie, som vil si at en hel måneds stipend går med til dette)

Lenke til kommentar

Så lenge leieavtalen er blitt gjort muntlig må man gå ut ifra at det er standardvilkårene som gjelder. I så fall blir det nok som Plomma2 sa at det er 3 mndr oppsigelse som blir gjeldende.

Dog kan bestemmelsene i § 9-6 om oppsigelsesfrist avvikes ved avtale. Dvs at dere kan avtale kortere / lengre frist enn satt i den paragrafen. Ved at 3 mndr er standard frist slik saken stiller seg for deg, er i så måte huseiers krav om 1 mnd ikke urimelig.

Men er det ikke slik at det skal være skriftlig om oppsigelsestiden skal være så lang?

Her er det vel du og ikke utleier som sier opp? Eller tar jeg helt feil?

Om det er du som ønsker å fraflytte leiligheten er det ingen krav til at du må levere skiftlig oppsigelse. Som et tilsvar til din muntlige oppsigelse kan utleier som han her har gjort gjøre gjeldende 1 mnd oppsigelsesfrist. Og dette uten at han må gjøre dette kravet gjeldende skriftlig.

(tilleggsinfo som ikke er direkte relevant, er at jeg er student og slik som stova er nå, må jeg betale dobbel husleie, som vil si at en hel måneds stipend går med til dette)

Som du sier er ikke dette direkte relevant. Utleier er jo her i utgangspunktet grei som ikke krever 3 mndr oppsigelsfrist og det må synes klart at en slik rask fraflytting vil kunne medføre et tap for utleier. Et slikt tap vil han følgelig kunne reservere seg imot ved å kreve 1 mnd oppsigelse.

Dersom utleier mot formodning ikke vil få noe direkte tap ved at du flytter ut etter såpass kort frist kan du jo gjøre utleier oppmerksom på ditt tap. Du kan da be om at begges situasjoner veies opp mot hverandre, og forhøre deg om dere kan komme frem til en enighet om kortere oppsigelsesfrist.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Du kan jo tilby deg å hjelpe å få inn ny leietaker, betale anonnse etc. ;)

Nei, tror nok du bare skal belage deg på at du må ut med 1 mnd. i cash her! Du kan jo tilby deg halvparten og ikke bo i leiligheten den siste månden. Etter som jeg skjønner så flytter du uannsett om du må betale eller ei..

Og om han ikke vil være litt grei, så ikke flytt alle tingene dine og lever ikke nøkkel før oppsigelsen er over.. :cool:

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...