Freak627 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hei. Installerte Kubuntu får noen timer siden men jeg som har vært Windows user i 5år merker at det ikke er så "lett" osv :!: Problem: JEg som er Linux Noob skulle installere grafikkort driveren, Men merka fort at det ikke var så lett i fårhold til windows. Har lest litt rundt på div forumer at man må Kompilere driveren i kjernen E.l eller er jeg helt på jordet? altså, det jeg sliter med er og få ATI kortet mitt installert i Kubuntu, Håpet på om jeg kunne få hjelp her på forumet X1950Pro AGp 512mb Driver: 8.32.5 (sorry viss jeg bruker feile ord osv, men er som sagt helt grønn i Linux atm ) Endret 22. januar 2007 av Freak627 Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Først: det finnes 2 ati drivere. OpenSource og en offisiell ati versjon (fglrx). OpenSource versjonen kan man installere på ubuntu ved å velge den fra "Legg til/Fjern" menyen. Tror du trenger en reboot for å se effektene. Kanskje den virker? Virket ikke på min pc så jeg fulgte denne guiden: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI står der hvordan du rekompilerer kjernen.. bare å taste i vei i terminalen.. MEN! jeg fikk ikke noe bedre openGL 3D støtte av å følge den guiden. Bare bedre 2d (flytting av vinduer i ubuntu hakker ikke lenger). Har Radeon x1600 mobility. Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Først: det finnes 2 ati drivere. OpenSource og en offisiell ati versjon (fglrx). OpenSource versjonen kan man installere på ubuntu ved å velge den fra "Legg til/Fjern" menyen. Tror du trenger en reboot for å se effektene. Kanskje den virker? Virket ikke på min pc så jeg fulgte denne guiden: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI står der hvordan du rekompilerer kjernen.. bare å taste i vei i terminalen.. MEN! jeg fikk ikke noe bedre openGL 3D støtte av å følge den guiden. Bare bedre 2d (flytting av vinduer i ubuntu hakker ikke lenger). Har Radeon x1600 mobility. 7775825[/snapback] Takk for mye nyttig info! Men angående den Opensource versjonen, ligger den fra før i lista, eller må man DL den via det programmet? har også et "lite" problem med og få Kubuntu på nett via Wlan Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Mulig jeg forveksler den offisielle versjonen og OpenSource. Er bare 1 ati driver i lista på min pc... Står ati Binary Xorg driver.. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Først: det finnes 2 ati drivere. OpenSource og en offisiell ati versjon (fglrx). OpenSource versjonen kan man installere på ubuntu ved å velge den fra "Legg til/Fjern" menyen. Tror du trenger en reboot for å se effektene. Kanskje den virker? Virket ikke på min pc så jeg fulgte denne guiden: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI står der hvordan du rekompilerer kjernen.. bare å taste i vei i terminalen.. MEN! jeg fikk ikke noe bedre openGL 3D støtte av å følge den guiden. Bare bedre 2d (flytting av vinduer i ubuntu hakker ikke lenger). Har Radeon x1600 mobility. 7775825[/snapback] Takk for mye nyttig info! Men angående den Opensource versjonen, ligger den fra før i lista, eller må man DL den via det programmet? har også et "lite" problem med og få Kubuntu på nett via Wlan 7775862[/snapback] Før du velger driver bør du tenke på hva du skal bruke kortet til, trenger du 3D-akselerasjon så kan du med de fleste modellene bare glemme opensource-driveren. Eneste som trengs for å bruke ATI sine drivere er å installere pakken xorg-driver-fglrx og deretter kjøre "sudo aticonfig --initial" Ellers er Automatix en smart sak for nybegynnere som forenkler flere av de vanlige oppsett-problemene. http://www.getautomatix.com/ Har du lagt til "Universe" i pakkearkivet er det bare å installere "automatix2" derfra, ellers kan du laste ned fra hjemmesiden. Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) kunne jo vært ganske kjekt med 3d-akselerasjon, men først og fremst så vil jeg fikse slik at vinduene ikke "hakker" når jeg drar på dem =p Skal prøve med automatix2 i løpet av kvelden, viss det feiler så får jeg vel nesten bare sette meg ned å starte med kimpileringen med terminal Endret 22. januar 2007 av Freak627 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå