Gå til innhold

Sliter med og instalere ATI driver i Kubuntu

Anbefalte innlegg

Hei.

Installerte Kubuntu får noen timer siden men jeg som har vært Windows user i 5år merker at det ikke er så "lett" osv :!:

Problem: JEg som er Linux Noob skulle installere grafikkort driveren, Men merka fort at det ikke var så lett i fårhold til windows.

Har lest litt rundt på div forumer at man må Kompilere driveren i kjernen E.l eller er jeg helt på jordet?

altså, det jeg sliter med er og få ATI kortet mitt installert i Kubuntu, Håpet på om jeg kunne få hjelp her på forumet :)

X1950Pro AGp 512mb

Driver: 8.32.5

(sorry viss jeg bruker feile ord osv, men er som sagt helt grønn i Linux atm :blush: )

Endret av Freak627
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: det finnes 2 ati drivere. OpenSource og en offisiell ati versjon (fglrx).

OpenSource versjonen kan man installere på ubuntu ved å velge den fra "Legg til/Fjern" menyen. Tror du trenger en reboot for å se effektene. Kanskje den virker?

Virket ikke på min pc så jeg fulgte denne guiden:

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

står der hvordan du rekompilerer kjernen.. bare å taste i vei i terminalen..

MEN! jeg fikk ikke noe bedre openGL 3D støtte av å følge den guiden. Bare bedre 2d (flytting av vinduer i ubuntu hakker ikke lenger). Har Radeon x1600 mobility.

Lenke til kommentar
Først: det finnes 2 ati drivere. OpenSource og en offisiell ati versjon (fglrx).

OpenSource versjonen kan man installere på ubuntu ved å velge den fra "Legg til/Fjern" menyen. Tror du trenger en reboot for å se effektene. Kanskje den virker?

MEN! jeg fikk ikke noe bedre openGL 3D støtte av å følge den guiden. Bare bedre 2d (flytting av vinduer i ubuntu hakker ikke lenger). Har Radeon x1600 mobility.

7775825[/snapback]

Takk for mye nyttig info!

Men angående den Opensource versjonen, ligger den fra før i lista, eller må man DL den via det programmet? har også et "lite" problem med og få Kubuntu på nett via Wlan :hmm:

Lenke til kommentar

7775825[/snapback]

Takk for mye nyttig info!

Men angående den Opensource versjonen, ligger den fra før i lista, eller må man DL den via det programmet? har også et "lite" problem med og få Kubuntu på nett via Wlan :hmm:

7775862[/snapback]

Før du velger driver bør du tenke på hva du skal bruke kortet til, trenger du 3D-akselerasjon så kan du med de fleste modellene bare glemme opensource-driveren.

Eneste som trengs for å bruke ATI sine drivere er å installere pakken xorg-driver-fglrx og deretter kjøre "sudo aticonfig --initial"

Ellers er Automatix en smart sak for nybegynnere som forenkler flere av de vanlige oppsett-problemene.

http://www.getautomatix.com/

Har du lagt til "Universe" i pakkearkivet er det bare å installere "automatix2" derfra, ellers kan du laste ned fra hjemmesiden.

Lenke til kommentar

kunne jo vært ganske kjekt med 3d-akselerasjon, men først og fremst så vil jeg fikse slik at vinduene ikke "hakker" når jeg drar på dem =p

Skal prøve med automatix2 i løpet av kvelden, viss det feiler så får jeg vel nesten bare sette meg ned å starte med kimpileringen med terminal :dontgetit:

Endret av Freak627
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...