Gå til innhold

Fant 2 gamle forsterkere, hvilken er best?

Anbefalte innlegg

Hei igjen, denne gangen gjelder det forsterkere.

Jeg har 2 eldre forsterkere, henholdsvis fra sent på 70tallet (Pioneer SA-970) og en fra tidelig 80 tallet (Technics SU-Z35) Men jeg finner ikke info om dem på nettet (finner minst info om sistnevnte)

Har nå brukt for en forsterker og da vil jeg gjerne benytte meg av den beste. Så spørsmålet blir logisk nok, hvilken av de 2 er best?

Mvh Jerix.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant et bilde på ebay av førstnevnte. http://i6.ebayimg.com/01/i/000/7a/7a/68d5_1.JPG veldig dårlig bilde desverre. Technics forsterkern fant jeg ikke bilde av, og har heller ingen mulighet for å få tatt et.

Edit: http://i12.ebayimg.com/06/i/08/ag/cc/fe_1_b.JPG der var jammet et av Technics SU-z35 også!

Jeg mener å huske at Pionneren har 70 watt og mulighet for 4 høytalere. Techincs har bare mulighet for 2 høytalere, men det står ingenting om watt på den.

I tillegg lurer jeg på dette: Forsterkerne her er eldgamle, dog hifi... Hvor mye har skjedd på 35+ år på denne fronten? Er det veldig mye merkbar forskjell i lydkvalitet osv på en ny forsterker? Da snakker jeg om LYDKVALITET, og ikke duppeditter, fine navn osv ;p

Endret av Jerix
Lenke til kommentar

Er ikke noen ekspert, men nyere forsterkere har vel en litt bedre lyd ja, men det kommer vel en del ann på høytalerene også da..

Bruker selv en veldig gammel Toshiba forsterker og den gir fin lyd :)

Btw: en kompis av meg har en helt likens Technics forsterker, og den driver en 15" sub.. så regner med at det er litt kraft i den :)

edit: lydkvaliteten kommer også ann på om det er en A, B eller A-B forsterker..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg har pioneeren koblet til nå, og den virker veldig fin i lyden. Har ikke testet technics forsterkern enda..

Er det noen måter å finne ut om dette er en A,B, eller AB forsterker? Står ingenting om dette bakpå. (er A best, så B, deretter AB?)

Synes at Pioneer'en ser litt penere ut da, så holder en knapp på denne foreløping ;p

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg ikke har det _grann_ peiling på lyd... Tviler sterkt på at jeg klarer å høre forskjell i morgen når jeg får koblet til technics amp'en.. Men skulle jeg gjøre det er saken selvsagt grei :]

Spørsmålet mitt gjelder kanskje mer tekniske forskjeller!

Lenke til kommentar
Glemte å nevne at jeg ikke har det _grann_ peiling på lyd... Tviler sterkt på at jeg klarer å høre forskjell i morgen når jeg får koblet til technics amp'en.. Men skulle jeg gjøre det er saken selvsagt grei :]

7771525[/snapback]

Trenger ikke ha greie på lyd for å finne ut hvilken du synes låter best. Er som å si at du ikke kan si hvilken smak du liker best ettersom du ikke har greie på mat..

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall ingen B forsterker. Lite sannsynlig at det er en A forsterker også. A/B derimot er nok svaret.

Eneste måten å finne ut hvem du synes er best på, er som de andre sier: Prøv begge. Hør på en CD du kjenner lyden godt på. Slå av lyset og sett volumet på kl 10. Lytt på en sang du liker. Deretter bytter du forsterker og hører på den samme sangen en gang til.

Hører du ingen forskjell så trekk lodd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest member-101642

7771525[/snapback]

Det er ikke det tekniske du skal tenke på når det kommer til hi-fi... Det er lyden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...