Gå til innhold

Hvilket språk lærte/lærer du? Kan du det egentlig?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Jeg hattde for 10-15 år siden tysk - 2 år på ungdomsskolen og 2 år på videregående. Er dessverre i liten grad i stand til å snakke tysk, men jeg forstår det meste, hvis en tysker snakker sakte og tydelig. :)

 

Dessverre var det i undervisningen mye fokus på aus-bei-mit-nach-von-zu og lignende, og lite fokus på å lære å kommunisere på tysk. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lærer kinesisk. Det er litt vanskelig. Har fullført 20 studiepoeng i det nå på UiO, har 60 studiepoeng igjen, så mye å lære. Har prøve i morgen, så burde egentlig lese og ikke drive og skrive intetsigende innlegg på forumet, men gidder ikke.

 

Jeg kan rundt 500 tegn, kan snakke om en del dagligdagse ting, og kan lese om det samme. Forrige semester var jeg dårlig med leksene, men årets målsetting er å gjøre lekser hver dag.

7771064[/snapback]

 

:thumbup: Det er kjempebra. 500 tegn er en ok mengde, du er på vei. Gikk selv på kinesisk i 10 år. Men har glemt mye nå :p

Lenke til kommentar

Jeg kan norsk og engelsk.

Har hatt ett år med tysk på ungdomsskole-stadiet, men som så mange andre her så var ikke lærerne flinke pedagoger, så jeg mistet fort lysten til å lære språket.

 

Jeg forstår derimot noen tyske og hollandske setninger, (skriftlig!) og har ambisjoner om å lære meg grunnleggende japansk på egengånd, ved hjelp av noen bøker som skal være svært gode.

 

Og jeg forventer å lære meg litt latin når jeg begynner på Helse og Sosialfag til høsten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har erfaring med å prøve å lære seg russisk her? Vurderer å ta meg tid til å lære det litt. Også har jeg nettopp funnet ut at jeg har litt tater-blod i meg, så hadde vært gøy å lære språket deres. Meeen, det er nok lite sannsynlig.

 

Ellers har jeg hatt litt tysk og litt fransk. Forstår litt tysk, og absolutt ingenting av fransk :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg lærte litt russisk et år. Ja, det er vanskelig. Nytt alfabet, merkelig uttale og mye grammatikk. Men alt er ikke like vanskelig, så om du synes det er moro, bør du kunne få det til.

7935076[/snapback]

 

 

mjaa.. Tror jeg bare skal glemme det snåle alfabetet, og konsentrere meg om uttale og grammatikk. Har et par russere som jeg kan lære det av, så det er bare å be dem bruke alfabetet jeg er vant med..

Lenke til kommentar

lærer for øyeblikket fransk, og er inne i en liten pause i japansk-opplæringen min (av mangel på relevant opplæring å gå på.... finnes ikke kveldskurs i intermediate japanese... ikke i Norge, ihvertfall..)

 

fransken går det ikke så bra med, fordi jeg ikke har hatt noe skikkelig ønske om å lære det før *nå*, og nå har jeg allerede glemt ut mye.... Japansken er bedre, der kan jeg holde enklere samtaler, og skrive en sammenhengende tekst på et par sider uten for mye feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...