Gå til innhold

Free Tibet now!

Anbefalte innlegg

Ifjor avla jeg ''eksiltibetanernes india'' nok et besøk og i den forbindelse legger jeg ut noen linker som kan være med på å illustrere tibetanernes situasjon..

http://www.nytimes.com/2006/02/12/weekinre...=rssnyt&emc=rss

og joda, google kryper visst til korset nå og vil betale eksilregjeringen eks antall millioner for sine grove forfalskninger..

og jada, godeste Yahoo har også sine svin på skogen.. og skal bl.a ha hjulpet styresmaktene i Kina med å oppspore og ta systemkritiske

http://www.studentsforafreetibet.org/article.php?id=68

http://www.tibet.com/

http://www.dalailama.com/

(dalai lamas offisielle hjemmeside.. verdt å merke seg at han er for ''a Middle-Way'' i forhold til tibetsaken dvs i første omgang delvis/ økt selvstyre for Tibet)

http://www.reporter.no/Resources/5636.html

og noe som både er en religiøs såvel som høyst aktuell politisk sak;

http://www.tibet.ca/panchenlama/

Nå som Kina har blitt ''stuerent'' som handelspartner hva skjer med kritikken fra vestlige land?

Lar verdenssamfunnet seg langt på vei ''kjøpe'' ved å få tilgang til det kinesiske markedet mot å se en annen vei når det gjelder alt som ikke er som det skal være i Midtens Rike?

Hvor ble det så av idealene om ytringsfrihet/ menneskerettigheter m.m når det gjelder Kina?

Endret av MR-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fælt det som skjer i Tibet nå ja. Det er så mange kinesere som flytter dit at de snart(?) ville fått flertall ved en eventuell folkeavstemning.

7770867[/snapback]

Ja, det er muligens den verste måten å undertrykke en kultur på.. Taktisk, men både respektløst og diskriminerende.

Lenke til kommentar
Fælt det som skjer i Tibet nå ja. Det er så mange kinesere som flytter dit at de snart(?) ville fått flertall ved en eventuell folkeavstemning.

7770867[/snapback]

Ja, det er muligens den verste måten å undertrykke en kultur på.. Taktisk, men både respektløst og diskriminerende.

7774476[/snapback]

Velkjent og velbrukt taktikk blant okkupasjonsmakter. Generalplan Ost hadde åpenbare elementer av det, men den tyske okkupasjonsmakten hadde blant annet også planer for Drontheim i Midt-Norge. Samme taktikk ser vi for øvrig bruk av Marokki i Vest-Sahara, av Israel i Øst-Jerusalem og Vestbredden og i intern skala i Sudan.

Det er for øvrig en forbudt praksis for okkupasjonsmakter, jf. 4. Genevek. av 1949, art. 49(6), se også ICC-statuttene art. 8.2.b.viii.

Lenke til kommentar

Velkjent og velbrukt taktikk blant okkupasjonsmakter. Generalplan Ost hadde åpenbare elementer av det, men den tyske okkupasjonsmakten hadde blant annet også planer for Drontheim i Midt-Norge. Samme taktikk ser vi for øvrig bruk av Marokki i Vest-Sahara, av Israel i Øst-Jerusalem og Vestbredden og i intern skala i Sudan.

Det er for øvrig en forbudt praksis for okkupasjonsmakter, jf. 4. Genevek. av 1949, art. 49(6), se også ICC-statuttene art. 8.2.b.viii.

7774504[/snapback]

takk for informativt innlegg cybbe

Lenke til kommentar
Hvor ble det så av idealene om ytringsfrihet/ menneskerettigheter m.m når det gjelder Kina?

7770804[/snapback]

Få som bryr seg om slikt med mindre USA eller Israel er involvert.

7784627[/snapback]

Direkte usant, men utsagnet kan forsvares om du ikke har lest en avis med noe utenriksstoff de siste 6 månedene.

At man likevel handler med landet endrer ikke at kinesiske menneskerettighetsbrudd er synlige i mediene. For de som titter.

Lenke til kommentar

7770804[/snapback]

7784627[/snapback]

Direkte usant, men utsagnet kan forsvares om du ikke har lest en avis med noe utenriksstoff de siste 6 månedene.

At man likevel handler med landet endrer ikke at kinesiske menneskerettighetsbrudd er synlige i mediene. For de som titter.

7784730[/snapback]

Og siste nytt nå er at Kina strammer inn sensuren betraktelig..

Lenke til kommentar

7770804[/snapback]

7784627[/snapback]

7784730[/snapback]

Ja.. medieoppmerksomheten Kurdistan, Tibet, Sudan/Somalia og andre langt større konflikter har fått de siste 10-15 årene kan selvsagt sammenlignes med den oppmerksomheten venstresidens kjæledegger: Palestinerne, får..

eller.. tja.. :hmm:

nei!

Så lenge USA eller Israel ikke er involvert, er engasjementet minimalt fra norske venstreradikale, de sier "selvsagt er dette viktig" og så hopper de over på "Israel er slemme"-toget igjen. Noe Cybbe her effektivt eksemplifiserer ved å komme med usanne påstander for å sverte Israel i en tråd som skal omhandle Tibet..

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at de Kinesiske kommunistene noensinne vil trekke seg ut av Tibet. Dette har mye og gjøre med at Kinesere anser Tibet som en "viktig grense" i tilfelle krig, men på meg virker dette som en dårlig nazi-lignende unnskyldning :whistle:

7798576[/snapback]

hm..

Lenke til kommentar

Men hva skal Tibet frigjøres til? Lamaene var jo før Kina kom og tok over en overklasse som hadde slaver/tjenere, og folket hadde det vel ikke akkurat godt.

Når Dalai Lama vil "frigjøre" Tibet, så er det vel egentlig for å få makten selv, slik at han kan leve i sus og dus med tjenere og undersåtter som tilber ham som en gud... Ikke rart han vil tilbake til makten da!

Lenke til kommentar
Men hva skal Tibet frigjøres til? Lamaene var jo før Kina kom og tok over en overklasse som hadde slaver/tjenere, og folket hadde det vel ikke akkurat godt.

Når Dalai Lama vil "frigjøre" Tibet, så er det vel egentlig for å få makten selv, slik at han kan leve i sus og dus med tjenere og undersåtter som tilber ham som en gud... Ikke rart han vil tilbake til makten da!

7821843[/snapback]

Usaklig. Dalai Lama har aldri levd ''i sus og dus''..

Lenke til kommentar

7821843[/snapback]

"10hi". At du sier sånn sier vel mer om din uvitenhet ovenfor emnet enn det gjør om Dalai Lama som person. Er det en person i verden jeg ville ha hatt som leder i mitt land ville det ha vært denne 14. Dalai Lamaen. Det han har gjort for sitt land er utrolig, og den nestekjærligheten han praktiserer i høyeste grad er nærmest av guddommelig kaliber. Hvis du vil vite mer om denne Dalai Lamaen anbefaller jeg selvbiografien, mitt liv og mitt folk, utrolig fin bok, men da går nok teorien din om livet i sus og dus i vasken, men er vel kanskje en sjangse du burde ta :roll:

Jeg tror heller ikke Tibet vil bli frigjort med det første hvis ikke vi får saken opp i FN, og selvom Tibet skulle ha blitt fritt, vil det nok ta mange århundrer å bygge opp det samfunnet som engang eksisterte i Tibet. Og det tibetanske folkeslaget vil bli vasket ut, både fysisk og ved hjelp av kinesisk propaganda.

Endret av Imho
Lenke til kommentar
Usaklig. Dalai Lama har aldri levd ''i sus og dus''..

7822491[/snapback]

Fordi kineserne kom og kastet ham ut.

Er det en person i verden jeg ville ha hatt som leder i mitt land ville det ha vært denne 14. Dalai Lamaen. Det han har gjort for sitt land er utrolig, og den nestekjærligheten han praktiserer i høyeste grad er nærmest av guddommelig kaliber.

Javel, som hva da?

Hvis du vil vite mer om denne Dalai Lamaen anbefaller jeg selvbiografien, mitt liv og mitt folk, utrolig fin bok

En selvbiografi er objektiv?

"There has also been criticism that feudal Tibet was not as benevolent as the Dalai Lama had portrayed. Critics have suggested that in addition to serfdom there were conditions that effectively constituted slavery. Also the penal code included forms of corporal punishment, in addition to capital punishment."

Lenke til kommentar

7821843[/snapback]

Selv om man aksepterer alle dine premisser, hvorfor kan ikke Tibet frigjøres til tibetianere? Selv ved å ta utgangspunkt i ditt perspektiv så er ikke det noe godt argument for å leve under kinesisk okkupasjon og gradvise demografiske overtakelse av landet.

Lenke til kommentar

Det er greit at du har lest om Dalai Lama grovt på wikipedia Pricks, men denne mannen er faktisk en av verdens gode ledere. Hvis det er viktig har jeg lest mere enn bare hans selvbiografi, hvis det plaget deg. Var bare et tilbud hvis du ville vite mer om Tibets historie(og ja, historien er skrevet fra hans ståsted) . Jeg tror det er ganske viktig å ha troen på mennesker, og du kan ganske lett si at Dalai Lama er en egoistisk idiot. Jeg kan ikke si noe imot, fordi jeg åpenbart ikke kjenner mannen personlig, og kan ikke komme med konkrete eksempler, ihvertfall ikke som vil overbevise deg.

Når det er sakt må vi huske på at det som skjedde i Tibet da Dalai Lama var øverste hodet, og hadde makten over folket, ikke reflekterer denne Dalai Lamaens eget syn, gutten var ikke mer enn 15 år da han ble plassert som øverste leder i Tibet, og det var eldre utdannede mennesker som sto for det meste av avgjørelsene. Kina krevde at han ble øverste leder, derfor skjedde dette så tidlig i hans liv.

Hvis det er mere å diskutere synes jeg vi skal ta det over PM, da dette kanskje ikke er helt i samsvar med hva trådstarteren ønsket å diskutere ;)

Jeg skjønner hva du mener Prick, og det å tilbe mannen som en gud får være opp til hver enkelt. Jeg sier ikke at mannen ikke kunne gjort ting annerledes, men hvem kunne vel ikke? Når vi ser på utgangspunktet han hadde, eller ble plasert i, synes jeg ikke det er mye å kritisere.

Endret av Imho
Lenke til kommentar
Det er greit at du har lest om Dalai Lama grovt på wikipedia Pricks,

Hva i all verden mener du med dette? At jeg siterer Wikipedia betyr ikke at det er det eneste stedet man kan lese om slikt. Wikipedia er i det minste en mer eller mindre uavhengig kilde, i motsetning til deg som bare baserer deg på hans egen selvbiografi.

men denne mannen er faktisk en av verdens gode ledere

Bevis det.

Jeg tror det er ganske viktig å ha troen på mennesker

Det er en liten forskjell mello å ha tro på mennesker og å forgude noen på feil grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...