hagaZ Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hei eg har ein ford scorpio 2,9i ghia/ gae V6 mitt problem er motore fjusker går ujevt stopper ofte på tomgang hva kan det vere og er det dyrt og få repparet Endret 21. januar 2007 av hagaZ Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Du må begynne å sjekke tenningsanlegget.De har hatt problemer med gods til lamdasondene og temp giveren. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Er umulig å svare på ut i fra dine beskrivelser. 1. Sjekk at motoren tenner riktig med en tenningslampe. Dersom tenningsanlegg er gammelt eller fuktig, så går bilen ujenvt på tomgang. Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Ikke alle 2,9 er utstyrt med katalysator og lambdasonde. Sjekk tenningsanlegget eller kom med litt bedre forklaring av hva som skjer Lenke til kommentar
hagaZ Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Hei eg har ein ford scorpio 2,9i ghia/ gae V6 mitt problem er motore fjusker går ujevt stopper ofte på tomgang hva kan det vere og er det dyrt og få repparet 7770662[/snapback] motoren ser ut til og dette ut på noen av syllinderene har skiftet plugger ,pluggledniger,fordelerlokk og rotor fikk høre at det kansje var motor styringa har hatt bilen på Naf test han sa att det ikke var ett eletrisk problem hører det komer noen lyder fra dysene når den fjusker Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Disse motorene er veldig disponible for fusk. Regel nr. 1: ALLTID bruk Motorcraft plugger, og definitivt ALDRI bruk Bosch Super 4. Et triks med disse motorene er å merke pluggene utvendig slik atu du kan se hvilken vei gniståpningen står. Den skal peke mot innsugsventilen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Har bestandig vært brukt originaldeler fra ford i min bil, og kjøpte motorcraft plugger da jeg bytta. Men å sette gniståpningen mot innsugsventilen var nytt for meg. Hva er fordelene med å gjøre dette? Eller ulempene med å ha plugger med gniståpning som står litt mer tilfeldig? Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Har bestandig vært brukt originaldeler fra ford i min bil, og kjøpte motorcraft plugger da jeg bytta. Men å sette gniståpningen mot innsugsventilen var nytt for meg. Hva er fordelene med å gjøre dette? Eller ulempene med å ha plugger med gniståpning som står litt mer tilfeldig? 7772573[/snapback] En del motorer skal man gjøre det ellers får en fusk,men har kun hørt om det på to takts motorsykkel og påhengsmotorer.På en del av de nyere Eivinrude er det et must,men ikke lett når en plugg har så få grader en kan sette den for at den ikke skal bli for slakk eller stram. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Fordelen med at elektroden peker mot innsugsventilen er lettere antenning og renere forbrenning, dette er mye brukt dragrace, men at det har noen betydning på en orginal motor tviler jeg på. Å shimse opp pluggene for å få rett vinkel på elektroden blir vel vanskelig på en scorpio siden disse har koniske plugger og ikke en alu pakning, slik som jeg husker... Mener at alle 2,9 v6 fra ford har katalysator siden dette skjedde i 89 for å få samme effekten som 2,8. Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg vet (dette kan også ford, evt Leo_ om han jobber der, bekrefte) at de første 2.9 fordmotorene som kom i biler til norge ble levert med mekaniske løftere, litt høyere kompresjon, uten noen form for egr eller kullfilter og ingen katalysator/lambasonde og hadde motorkode BRC Bilene uten katalysator har forøvrig en skrue et eller annet sted på innsuget for å justere blandinga Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Vi som mekanikere oppdaga det at disse motorene ofte fuska om pluggen sto med ryggen på gnistfangeren mot innsuget. When all else fails... Så snudde vi tennpluggene med gniståpningen MOT innsuget og fant at dette kunne kurere fuskproblemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå