Gå til innhold

AMD eller Intel, hvilken bør jeg velge?

Drumdur

Anbefalte innlegg

Jeg har pekt meg ut to bærbare systemer, men jeg er usikker på hvilket system jeg burde velge. Prisen er på samme nivå, så den spiller ingen rolle. Jeg må også legge til at pcen skal hovedsaklig bukes til spill.

Oppsett 1: Intel

- 17" WUXGA "Glare Type" Super Clear Ultra Bright Glossy Screen (1920x1200)

- Intel Core 2 DUO 2.0GHz (T7200) Processor (Merom / 4 MB L2 Cache / 667 FSB)

- 512MB PCI-Express nVidia GeForce 7950GTX w/GDDR3 (User Upgradeable)

- 2,048MB DDR2 667 PC2 5300 (2 SODIMMS) Dual Channel Memory

- 8X DVD +/- R/RW /CDRW Dual Layer Combo Drive

- 60GB 7200RPM (Serial-ATA 150)

- 10/100/1000 Network Card & 56K RJ11 Phone Modem

- Built-in Intel® PRO/Wireless 3945 802.11a/b/g

- Internal Bluetooth

- Wired Logitech G5 Laser 2-Tone 6 Buttons 1x Wheel USB Laser Mouse

Oppsett 2: AMD

- 17" WUXGA "Glare Type" Super Clear Ultra Bright Glossy Screen (1920x1200)

- AMD Athlon 64 X2 4400+ Dual-Core 1MB Per Core 2000MHz FSB

- 512MB PCI-Express nVidia GeForce 7950GTX w/GDDR3 (User Upgradeable)

- 2,048MB Dual Channel PC3200 (2 SODIMMS)

- 8X DVD +/- R/RW /CDRW Dual Layer Combo Drive

- 80GB 7200RPM (Serial-ATA 150)

- Sound Blaster Compatible 3D Audio - Included

- 10/100/1000 Network Card & 56K RJ11 Phone Modem

- Built-in Wireless 802.11a/b/g

- Internal Bluetooth

- Wired Logitech G5 Laser 2-Tone 6 Buttons 1x Wheel USB Laser Mouse

Minnet på AMD-maskinen har en lavere bus, har det noe å si (i praksis)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intel-oppsettet har bedre ram, og bedre prosessor.

7770414[/snapback]

Men mindre HD.

Hva koster oppsettene? :dribble:

7770424[/snapback]

HD er ubetydelig. Har bare valgt de minste hardiskene med 7200rpm. Inteloppsettet har som lavest 60GB, og AMDen 80GB.

Inteloppsettet koster 2600 dollar, og AMDopsettet ca 2800 (sånn cirka priser. AMDen er i allefall dyrere)

Endret av Drumdur
Lenke til kommentar
Whitebox eller? Skjønner det slik at du har ekstern harddisk? ;)

7770648[/snapback]

Er whitebox det samme som egenkonfigurert, så er svaret ja :thumbup: . Jo, jeg satser på ekstern harddisk i tillegg.

Endret av Drumdur
Lenke til kommentar

Er nok egenkonfigurert ja. :) har ikke sett noen som er levert stock slik før for å si det sånn! Rå pc uansett, men ville satt en knapp på Intel pcen, C2D har fått en god del hederlig omtale i forhold til AMDs dual core prosessorer.

EDIT:

Svar på din edit :!: :

Whitebox er en "produsent" av bærbare pcer som i hovedsak lar deg konfigurere deg blå og grønn, noe i nærheten av det du har fått lov til her! :thumbup:

Godt å høre at du planla en ekstern disk by the way, 60 gig gir ikke mye. Ville egentlig anbefalt deg å kjøre opp en størrelse for å være sikker på at pcen din har litt arbeidsplass, spes når Vista kommer om du har tenkt til å oppgradere etterhvert.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Er nok egenkonfigurert ja. :) har ikke sett noen som er levert stock slik før for å si det sånn! Rå pc uansett, men ville satt en knapp på Intel pcen, C2D har fått en god del hederlig omtale i forhold til AMDs dual core prosessorer.

7771502[/snapback]

Flotters. Hadde en finger på Intelen, men det er ikke lett å vite uten å ha noe serlig med erfaring med de ulike prosessortypene. Jeg komme ikke til å kjøpe noen av disse med det første. Vil følge litt mer med på hva som skjer framover over releasen av Vista, og særlig Age of Conan straks det blir tilgjengelig :hmm:

Tror du det vil bli ny standard for bærbare pcer når Vista blir sluppet (er det ikke ved kommende månedskifte?). Ser for meg at integrerte grafikkort ikke lengre vil kunne brukes med Vista som OS.

Etter edit: Jo takk. Vil vurder en større harddisk. Er ikke det jeg har prioritert, men det er ingen stor investering å satse på en større HD.

Endret av Drumdur
Lenke til kommentar

Jeg innfant meg med at det ikke er noe vits å satse masse penger på innebygget skjermkort. For det første finnes det ikke et kort til laptop i dag som er DirectX10 kompatibelt og for det andre kommer skjermkort generelt til å ta av med Vista. Har kikket på denne. Eksternt skjermkort til laptop via ExpressCard sloten. Så det viktige nå er å kjøpe en pc med slik slot tror jeg.

EDIT: skriveleifer

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Jeg innfant meg med at det ikke er noe vits å satse masse penger på innebygget skjermkort. For det første finnes det ikke et kort til laptop i dag som er DirectX10 kompatibelt og for det andre kommer skjermkort generelt til å ta av med Vista. Har kikket på denne. Eksternt skjermkort til laptop via ExpressCard sloten. Så det viktige nå er å kjøpe en pc med slik slot tror jeg.

EDIT: skriveleifer

7771602[/snapback]

er vell kansje ikke så veldig bærbar lenger når du må ha med en box som er like stor som en sff pc ?

Lenke til kommentar
er vell kansje ikke så veldig bærbar lenger når du må ha med en box som er like stor som en sff pc ?

7771712[/snapback]

Hadde ikke jeg måtte dra med meg pcen inn til oslo på skole hver fordømte dag hadde jeg kjøpt meg stasjonær pc! :p Har ikke råd til begge dela, så den boksen er gull verdt for meg. :)

EDIT: BLIR gull verdt seff.. :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

7771712[/snapback]

Hadde ikke jeg måtte dra med meg pcen inn til oslo på skole hver fordømte dag hadde jeg kjøpt meg stasjonær pc! :p Har ikke råd til begge dela, så den boksen er gull verdt for meg. :)

7771731[/snapback]

hehe ja.. en bedre løsning er muligens å ha en stasjonær og en billig bærbar til skole/jobb? =)

Lenke til kommentar
hehe ja.. en bedre løsning er muligens å ha en stasjonær og en billig bærbar til skole/jobb? =)

7771767[/snapback]

Hehe! Poeng. Men prøver å klare meg uten studielån her. Blir ikke lett med to pcer. Jeg har innebygd tv-tuner i pcen min og bruker den som tv. Det sier nok om økonomien! :!:

7771835[/snapback]

shitt så i sig'en din nå.. den må jo ha kosta masse pæng?

Lenke til kommentar
shitt så i sig'en din nå.. den må jo ha kosta masse pæng?

7771864[/snapback]

Jeg er en jævel til å prute.. ;):p Men er jo ikke den sprekeste prosessoren, det råeste skjermkortet eller noe sånt i det hele tatt da, men det er knall nok i massevis, ihvertfall for meg. Spiller lissom 2-3 timer i uka og ellers er det mye surr og rør bare, så er nesten i overkant av hva jeg egentlig trenger. Men det er jo alltid digg så.. :wee:

EDIT:

Men i forhold til hva vår venn Drumdur her satser på så er det vel nesten bare en dråpe i havet! :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...