Battone Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Har fått noen feil på en partisjon, har klart å fikse den så den er lesbar, men det er fortsatt noen feil på den. Har prøvd chksk f: /f og /x.. Vet fra før at windows skal gjøre dette automatisk, men dette skjer ikke.. Så spørsmålet er om jeg kan tvinge den til å gjøre dette, ev. et greit program som kan gjøre det for meg?! *Battone* Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Start My Computer, velg disken du vil sjekke, trykk høyere museknapp, Properties (Egenskaper) velg deretter Tools (Verktøy) Error-checking (Feilsøking tror jeg...) og trykk Check Now Huk av alle alternativer. Nå kommer det opp en melding, trykk Ja, og restart deretter maskinen. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Hehe.. Ja det er den enkle måten å gjøre det på, problemet som jeg nevner over er at den ikke vil gjøre dette.. Derfor ønsker jeg å finne en måte å tvinge den til å kjøre chksk ved oppstart. Takk for forsøket dog, men om det hjelper litt så er jeg ganske inne på xp. Jeg kan de fleste tweaks og kan bortimot regedit utenat, bare for å gi en pekepinn på nivået jeg trenger hjelp på.. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Prøv å bytt fra FAT32 til NTFS, da vil du aldri ha dette problemet lenger. men den vil også muligens starte før Windows booter. convert C: /FS:NTFS hvis ikke dette funker, burde du finne ut hvorfor chkdsk ikke starter før Windows booter. edit: kom over SFC /SCANNOW denne vil se etter om noen filer fra windows må byttes, eller mangler. obs! Du trenger windows CD-en du kan også kjøre chkdsk fra Recovery console. Endret 21. januar 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Recovery console hjalp meg dessverre ikke.. kjørte SFC /SCANNOW nå, funket ikke. Kan kanskje komme med flere hint.. Disken har en dårlig blokk, etter at feilen skjedde sa windows at jeg måtte formatere partisjonen.. Den andre partisjonen skjedde akkurat det samme med, men den formaterte jeg fordi den var tom.. Eneste måten å gjøre disken lesbar igjen var å skrive chkdsk f: /f, den måten du refererte til først funket ikke og funker heller ikke nå.. Den gjør seg ferdig med fase 1, deretter kommer; "Windows kan ikke fullføre diskkontrollen".. Kanskje du vet om et program som ikke trenger windows til å sjekke integriteten på disken.. ********** Ps; er ntfs filsystem... Endret 21. januar 2007 av Battone Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Det kan være slik at til slutt må du kanskje formatere, eller ikke bare formatere men low formatere hvis produsent anbefalle det, og du har problemer med disken stabilitet. Men til da, jeg ønsker at ser litt nærmere på ...chkntfs...og for ...fsutil... i Hjelp øg støtte i Windows. Det er mer avansert verktøy enn chkdsk. Endret 21. januar 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Oki, takk for hjelpen wiberos.. Begynner å komme på rett vei, fikk tvunget den til å kjøre chkdsk ved boot, problemet er at den kun sjekker, ikke fikser.. Tar de 3 første standardtestene.. Måtte sette disken som dirty, ifølge windows selv er det ikkeno feil med disken, men den finner feil og får en del "Enheten \Device\Harddisk1\D har en dårlig blokk." i hendelseslista.. Tipper den må formateres, men hadde vært litt greit å finne ut om det finnes et alternativ. Du har ikke flere ideer, wiberos, kanskje hvordan tvinge frem reparering av disken?! Lenke til kommentar
Battone Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Du hadde ikke flere gode ideer, wiberos, eller noen andre for den saks skyld.. Har enda ikke formatert, men begynner å nærme seg nå... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har du utført chkdsk ?: /p /r fra recovery consol ? Ellers er det alltid vanskelig med "bad blokk". Hvor, hva, hvorfor, osv. osv, man kan bli grønn av det. Hvis du kan lokalisere feilen på disken, vil du ha mulighet å søke på det med å bruke en diskeditor, og eventuelt fjerne info på det, hvis den vise seg at å lese data der, og relokalisere dem, er årsak til at chkdsk feiler. Fordi hvis det viser seg at det er sektors som er kokos, det eneste som vil hjelpe, vil være å fjerne dem fra å bli brukt, men du kan ikke eliminere dem, eller reparere dem slik at du kan bruke dem igjen. Data som eventuelt vil bli lagret der, vil ha et kort liv. Ellers hvis det er andre relaterte feilmeldninger eller andre feil med bruk av bestemt file, som du merker under bruk, noe, gi litt info. Har du brukt verktøy fra diskprodusent? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Ikke ennå fått gjort det, lastet den ned nå.. Fikk kjørt chkdsk gjennom recovery console uten at det hjalp meg noe... Skal ta en gang til for sikkerhets skyld. Takker for tips, tenkte ikke at maxtor har verktøy for dette.. Derfor litt kjekt å få tips her, ikke alltid man tenker klart i hw-problem- tåka... Lastet ned og skal snart teste, først kjøre chkdsk en gang til fra recovery bare for sikkerhets skyld. Bare et generelt spørsmål, Wiberos. Du har en eller annen formell utdanning innenfor windows? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå