Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

5 og 8-ports gigabit switcher med fiber uplink?

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Heisann;)

Jeg er på utkikk etter 5 og 8-ports gigabit switcher med fiber uplink. Finnes det i det hele tatt på så små switcher? Isåfall, hvilke switcher kan anbefales? Jeg setter opp et nettverk for en "kreativ sone" som de kaller det. Der er nettverket nødt å være gigabit, og vil helst ha fiber uplink mellom 2 stk 8-ports svitsjer og en 5-ports svitsj, fordi folk der driver med blant annet tung videoredigering osv som skal over på en filserver. Og så en ting til.. Hvor lange kan de fiber uplink kablene være? Er de dyre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Ok.. tror det nesten blir litt for dyrt jeg, da er det bedre å holde seg til to store svitsjer, f.eks 2 16 porters svitsjer. Noen anbefalinger?

Edit: Har denne eller denne fiber uplink? har ikje så mye peiling på alle disse forkortelsene osv.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Skal du ha billig fiber, har du noen greie plasser å se.

For det første, kjøp en hvilken som helst switch med SFP også kalt miniGBIC port.

Gå på ebay og finn noen billige 1000Base-SX SFP moduler. Burde ikke koste mer enn $10-$20 pr stk.

Selve fiber kabelen, det billigste blir nok å kjøpe ferdig terminert fra f.eks itbutikken.no.

Ellers må du nok ringe Norsk Fiberoptikk eller liknende og få dem til å legge opp å terminere kabelen for deg.

Lenke til kommentar
fiber uplink? har ikje så mye peiling på alle disse forkortelsene osv.
Fiber-tilkobling forkortes FX.

7769485[/snapback]

Nei. Feil, feil feil. FX er IKKE en entydig forkortelse på en fibertilknytning.

Der er det forskjell på standarder på multimode og singlemode fiber. Se her. Fx moduler er ofte dyrere og i mange tilfeller unødvendig hvis det er snakk om kortere lengder. Da er SX helt ok.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
fiber uplink? har ikje så mye peiling på alle disse forkortelsene osv.
Fiber-tilkobling forkortes FX.

7769485[/snapback]

Nei. Feil, feil feil. FX er IKKE en entydig forkortelse på en fibertilknytning.

Der er det forskjell på standarder på multimode og singlemode fiber. Se her. Fx moduler er ofte dyrere og i mange tilfeller unødvendig hvis det er snakk om kortere lengder. Da er SX helt ok.

7769518[/snapback]

Det er snakk om kanskje maks 5 meter...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hvorfor trenger du fiber hvis det er snakk om 5 meter strekk?

7769567[/snapback]

Fiber uplink! Mellom to svitsjer...

7769596[/snapback]

Jaja, men hvorfor vil du bruke fiber til å koble sammen disse to switchene?

AtW

7769648[/snapback]

Fordi raskt nettverk er veldig viktig i dette tilfellet, blant annet fordi flere skal jobbe samtidig med tung videoredigering, mot en filtjener. Sånn jeg har forstått det så er jaffal fiber raskere enn gigabit..

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger du fiber hvis det er snakk om 5 meter strekk?

7769567[/snapback]

Fiber uplink! Mellom to svitsjer...

7769596[/snapback]

Jaja, men hvorfor vil du bruke fiber til å koble sammen disse to switchene?

AtW

7769648[/snapback]

Fordi raskt nettverk er veldig viktig i dette tilfellet, blant annet fordi flere skal jobbe samtidig med tung videoredigering, mot en filtjener. Sånn jeg har forstått det så er jaffal fiber raskere enn gigabit..

7769712[/snapback]

Så du vil mao ha en 2.5 Gbit,eller 10 Gbit-kobling mellom de to switchene?

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

AtW

7769743[/snapback]

Jepp... Må være raskest og mest stabilt som mulig. To stykk av denne skulle vel holde? Må bare få tak i noen SFP moduler da. Jeg trenger bare en SFP modul til hver svitsj vel, når det kun er to?

Og så en ting til, hvis jeg vil bygge ut med enda en svitsj, kan jeg kjøpe en til og to SFP moduler, og så sette en modul i den nye switchen og en i backbone switchen (siden det er 4 SFP porter ledig)? Sånn at de to andre er koblet til en svitsj liksom?

Edit: Finner ingen SFP moduler på ebay... Men hva bør jeg passe på om jeg finner en? passer en modul i alle svitsjer med SFP spor?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Edit: Finner ingen SFP moduler på ebay... Men hva bør jeg passe på om jeg finner en? passer en modul i alle svitsjer med SFP spor?

7769772[/snapback]

http://search.ebay.com/finisar_W0QQcatrefZ...itsearchZSearch

Forøvrig får du ikke noe mere enn 1Gbit over disse fibermodulene. Da må du over på MYE dyrere utstyr, det du kanskje kan gjøre hvis switchen støtter det er å "trunke" flere porter sammen.

Lenke til kommentar

AtW

7769743[/snapback]

Jepp... Må være raskest og mest stabilt som mulig. To stykk av denne skulle vel holde?

2.5Gbit er ingen ethernet-standard svjv, her må du i tilfelle over på SDH. Det er ingen vits for deg å strekke 5 meter med fiber mellom to av de svitsjene du har lenket til, 1Gbit over fiber gir deg ikke større ytelse enn 1Gbit over kobberkabel. Hvis du prioriterer ytelse kan du kjøpe f.eks HP ProCurve 1800-24G med 24 porter og bruke 8 av portene til etherchannel/bonding/link aggregation ( kjært barn, mange navn ), det gir deg 8Gbit mellom svitsjene.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
2.5Gbit er ingen ethernet-standard svjv, her må du i tilfelle over på SDH. Det er ingen vits for deg å strekke 5 meter med fiber mellom to av de svitsjene du har lenket til, 1Gbit over fiber gir deg ikke større ytelse enn 1Gbit over kobberkabel. Hvis du prioriterer ytelse kan du kjøpe f.eks HP ProCurve 1800-24G med 24 porter og bruke 8 av portene til etherchannel/bonding/link aggregation ( kjært barn, mange navn ), det gir deg 8Gbit mellom svitsjene.

7772579[/snapback]

I forhold til hva jeg har lest om link aggreagation vil du ikke kunne overføre 2GB/s fra en bruker, du har en samlet linje kapasitet på 2 Gbits/s, men han ene som sitter å redigerer video vil ikke klare å utnytte det uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ok. Takk for alle svar! :) Vi fant ut at vi kun trenger en 12 porters svitsj og en 5 porters, det trenger ikke være noe fiber greier mellom de to... Så da er det i orden da.

Lenke til kommentar

Ser du har funnet din løsning. Men alikevell:

Du kan kjøpe switcher (cisco f.eks) som har mulighet for trunking. Du kan da trunke så mange gigabit ethernet porter "du bare vil" som upling mellom switchene. Fiber på så korte avstander er likevell totalt uhensiktsmessig såfremt du ikke skal gå forbi en diger trafo eller lignende med kablingen, eller ha et nettverk som er sikrere å avlytte.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ser du har funnet din løsning. Men alikevell:

Du kan kjøpe switcher (cisco f.eks) som har mulighet for trunking. Du kan da trunke så mange gigabit ethernet porter "du bare vil" som upling mellom switchene. Fiber på så korte avstander er likevell totalt uhensiktsmessig såfremt du ikke skal gå forbi en diger trafo eller lignende med kablingen, eller ha et nettverk som er sikrere å avlytte.

7777137[/snapback]

Cisco er svindyrt da... Så isåfall trenger jeg en forklaring på hvilken cisco switch jeg bør kjøpe, og hvorfor jeg bør kjøpe den istedenfor en 3Com 2816-SFP og en 3Com Gigabit 5 ports. Vet at Cisco er kvalitet og gode på nettverk, men likevel.. Tror nok 3Com'ene skal holde.

Lenke til kommentar
Cisco er svindyrt da... Så isåfall trenger jeg en forklaring på hvilken cisco switch jeg bør kjøpe, og hvorfor jeg bør kjøpe den istedenfor en 3Com 2816-SFP og en 3Com Gigabit 5 ports. Vet at Cisco er kvalitet og gode på nettverk, men likevel.. Tror nok 3Com'ene skal holde.

7777891[/snapback]

De aller fleste managed switchene støtter port-trunking, da det er en etablert standard for det. Ulempen er at en session ikke kan ha mer thruput gjennom trunken enn den høyeste linken men så lenge hver klient har 1Gbps er ikke det noe problem. Se om switchen støtter 802.3ad så støtter den port-trunking, og siden det ikke er en propritær løsning trenger du ikke samme produsent i hver ende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...