Gå til innhold

Ditt favorittspråk - La oss diskutere


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid likt kinesisk, fordi det bare er et kult språk å høre på. Ellers så liker jeg engelsk godt, og fransk, selv om det er vanskelig :p

 

Jeg er IKKE spes glad i tysk. Tyskere høres ut som de kjefter omtrent uansett hva de sier. Dansk er heller ikke av favorittene, men det finnes verre.

 

Men den absolutte favoritten min russisk. Kult å høre på, morsomt å prøve å lese og det er gøy å kunne gå bort til folk og si smasnjiegov(elns, værtfall det kokken på båten jeg har sommerjobb sa, sånn ca) og de ser ut som spørsmålstegn :wee:

Lenke til kommentar
Elsker norrønt og islandsk. Nydelig språk. Det er liksom så rent og nordisk.

8385369[/snapback]

Og på en god andreplass kommer norsk (nynorsk).

8385722[/snapback]

Ja, det gjer den. Nynorsken er jo egentleg det einaste som e igjen av det norske "sprog", og det må støttast. Dessverre er eg ikkje så aktiv i bruken av nynorsk, men eg håpar på å bruke det litt meir.

 

Norsk til det norske folk! :w00t:

Lenke til kommentar
English, because it's so simple.

8385374[/snapback]

Haha. Engelsk simpelt?

 

Hadde jeg vært i et nasjonalromantisk humør, så ville jeg sagt at norrønt eller islandsk er mitt favorittspråk.

 

Det er jeg ikke, så det blir nok ikke det. Litt kjedelig med språk som er så nært opptil morsmålet. Språk jeg kunne tenkt meg å lære:

 

En eller annen variant av samisk

Tyrkisk

Japansk

Russisk

Arabisk

Kinesisk

Baskisk

 

Og sikkert mange andre jeg ikke kommer på for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Liker:

Svensk - liker det rett og slett bare

Tysk - greit muntlig. det er all teorien som evt ødelegger

Dansk - imponerende å høre at de klarer å snakke slik

Spansk - pent. kan litt ;)

Engelsk - liker noen av dialektene

 

Liker ikke:

Fransk - missliker den nasale måten å snakke på :hrm:

Irsk - forferdelig

Arabisk - enig i det som ble skrevet tidligere om "hars" lyder elns..

Russisk - ikke noe særlig fint

 

Hm... Kommer ikke på mer.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har allerede skrevet at jeg liker russisk, men jeg kom til å tenkte på at engelsk har fasinert meg mer og mer i det siste. Det er litt spesielt å tenke på at engelsk har blitt så internasjonalt iløpet av det 20. århundret. Uten at jeg er sikker på det så liker jeg å tro at det har noe med den engelske koloniseringen å gjøre.

 

Det hadde forsåvidt vært fint om man kunne begrunne hvorfor man liker / missliker enkelte språk. Det gir litt lite mening med tråden når folk bare lister opp språk de liker og ikke liker. Det blir litt sånn; Bruker X liker engelsk, japans, kinesisk og latin. Alt man tenker er "jaha".

Lenke til kommentar
Det hadde forsåvidt vært fint om man kunne begrunne hvorfor man liker / missliker enkelte språk. Det gir litt lite mening med tråden når folk bare lister opp språk de liker og ikke liker. Det blir litt sånn; Bruker X liker engelsk, japans, kinesisk og latin. Alt man tenker er "jaha".

8391242[/snapback]

Kanskje du skal stå frem som et godt eksempel?

 

Jeg kan forsåvidt begrunne hvorfor jeg synes baskisk høres spennende ut. Det er et isolert språk, det vil si at ingen har klart å få det til å passe inn i noen språkfamilie. Ingen vet om noe språk, eksisterende eller utdødd, som er i slekt med baskisk.

 

I tillegg er det et ergativ-absolutt språk. Ganske forskjellig fra andre språk jeg kan noe særlig om.

Lenke til kommentar
Det hadde forsåvidt vært fint om man kunne begrunne hvorfor man liker / missliker enkelte språk. Det gir litt lite mening med tråden når folk bare lister opp språk de liker og ikke liker. Det blir litt sånn; Bruker X liker engelsk, japans, kinesisk og latin. Alt man tenker er "jaha".

8391242[/snapback]

Kanskje du skal stå frem som et godt eksempel?

 

Jeg kan forsåvidt begrunne hvorfor jeg synes baskisk høres spennende ut. Det er et isolert språk, det vil si at ingen har klart å få det til å passe inn i noen språkfamilie. Ingen vet om noe språk, eksisterende eller utdødd, som er i slekt med baskisk.

 

 

Mener du at jeg ikke går som et godt eksempel?

 

Baskisk var jo intresant med tanke på at det er et isolert språk, men for å være ærlig så har jeg aldri hørt om språket før, så jeg må finne ut litt om det.

Lenke til kommentar

Mitt favorittspråk er definitivt fransk.

Hmm...hvorfor? Jeg elsker måten de snakker på,

og synes det er veldig flott å høre på.

Mye spennende grammatikk. Og så liker jeg den særegheten

at det er mange bokstaver i et ord som sløyfes.

Har fransk B på videregående. Har egentlig kun ett år igjen,

men tror jeg velger å fordype meg i det i vg3.

 

Andre språk som jeg liker er spansk, italiensk, svensk og kinesisk.

Skotsk og walisisk synes jeg er artig å høre på.

 

Jeg elsker språk generelt, men er det et språk jeg ikke liker så er

det tysk. Det har ganske enkelt med at jeg ikke liker hvordan de

snakker. Høres ut som de kjefter hele tiden, som en skrev lengre

oppe i tråden. Tysken de snakker i Østerike er derimot akseptabel.

Synes de snakker på en mer behagelig og myk måte.

Endret av Clemence
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...