Gå til innhold

Magnetisk-skjerming av CRT-skjerm.

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har en skjerm på jobben som MÅ stå i et kraftig magnetfelt av diverse årsaker. (Max 2m fra en kabel som leder 6000A, 50Hz) I tillegg kan jeg ikke kjøpe inn noen LCD ennå.

Pr i dag hopper skjermbildet opp og ned ca 5cm i en h***** fart, men jeg klarer å treffe med musa på knapper om jeg konsentrerer meg og prøver noen ganger. Ser heldigvis ikke på den skjermen mer enn få minutter om dagen, men likevel.

Så jeg vil vite: Hvordan kan jeg skjerme skjermen fra magnetfeltet ?

Må leg leve med det intil den blir byttet ut med LCD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerming av kraftige magnetfelt er vel ikke så lett. Du trenger mye jern, magnetisk materiale som vil lede magnetfeltet vekk. Kanskje det er enklere å skjerme rundt kabelen enn skjermen.

Ellers lar det seg sikkert gjøre med aktiv skjerming, dvs en spole som setter opp et magnetfelt nøyaktig motsatt og dermed kansellerer ut feltet fra kabelen. Men noe slikt er det vel ingen som kan lage uten avansert utstyr.

Lenke til kommentar

Bløffmaker. Kabel som har kapasitet til å lede 6kA er nok særdeles vrien å få tak i.

- Bare for å illustrere hva du sier: 6kA og 400V (3~) skulle gi omtrentlig uten tap 2,4MW. Dette skulle være nok til å varme opp et samlet areal tilsvarende 30.000 - 40.000m².

Med de spes. du beskriver er nok feltstyrken flere Tesla, og da kan du nok betrakte dette som helsefarlig, ja. Smelteverksarbeidere (elektrolytisk produksjon) omfatter DC, og statiske felter er vidt forskjellige fra tidsvarierende felter.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 13:53, skrev D@T@ M@N:

Skjermen din kommer til å holde seg slik resten av "livet", pga den magnetiske påvirkningen er skjermen herpa(hvis den har stått i magnetfeltet lenge)!

Har lenge lurt på åssen skjermer tåler påvirkning av magnetfelt (dog i noe mindre skala en i første posters tilfelle). Er du sikker på at skjermen blir ødelagt (dvs, er dette noe du tror med høy sikkerhet, eller er det noe du faktisk vet). Har du noen nettsider om emnet hadde jeg satt stor pris på noen lenker.

AtW

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-29 14:39, skrev TROGSTAD:

Bløffmaker. Kabel som har kapasitet til å lede 6kA er nok særdeles vrien å få tak i.

- Bare for å illustrere hva du sier: 6kA og 400V (3~) skulle gi omtrentlig uten tap 2,4MW. Dette skulle være nok til å varme opp et samlet areal tilsvarende 30.000 - 40.000m².

Med de spes. du beskriver er nok feltstyrken flere Tesla, og da kan du nok betrakte dette som helsefarlig, ja. Smelteverksarbeidere (elektrolytisk produksjon) omfatter DC, og statiske felter er vidt forskjellige fra tidsvarierende felter.

Du trenger ikke kalle meg bløffmaker bare fordi du tror at jeg ikke vet hva jeg prater om. Jeg jobber med forskning på små smelteovner og verdien 6kA stemmer. Det er forsåvidt ikke "en kabel" men flere paralelle kobberskinner. "kabel" sa jeg for forståelsen sin del. Denne forsøks-ovnen jeg holder på med er ikke basert likestrøm og elektrolyse men motstandsoppvarming via 50Hz vekselspenning. Spenningen kan være opp til 25v ved 6kA og opp til 80v ved 1,9kA. Altså en 150kW ovn. JA, den er svær, og blir svært varm. Sist forsøk stoppet jeg allerede ved 1350C, men normalt kjører jeg den opp til ca 1800C. Feltstyrken er faktisk ikke i nærheten av 1 tesla, men 1 tesla er en ufattelig stor enhet, så det betyr ikke at feltet er svakt. Har du ikke noen gode forslag til skjerming?
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 13:44, skrev hårek:

Skjerming av kraftige magnetfelt er vel ikke så lett. Du trenger mye jern, magnetisk materiale som vil lede magnetfeltet vekk. Kanskje det er enklere å skjerme rundt kabelen enn skjermen.

Ellers lar det seg sikkert gjøre med aktiv skjerming, dvs en spole som setter opp et magnetfelt nøyaktig motsatt og dermed kansellerer ut feltet fra kabelen. Men noe slikt er det vel ingen som kan lage uten avansert utstyr.

VGA-kablen ER skjermet så det skal ikke være problemet. Problemet er at magnetfeltet avbøyer elektronstrålen i billedrøret så bildet hopper forferdelig.

Aktiv skjerming høres jo bra ut men det er vel ganske dyrt å lage? Sikkert mye billigere å bestille LCD-skjerm (blir sikkert til neste år en gang)

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-29 13:53, skrev D@T@ M@N:

Skjermen din kommer til å holde seg slik resten av "livet", pga den magnetiske påvirkningen er skjermen herpa(hvis den har stått i magnetfeltet lenge)!

Det er da degaussing på skjermen. Den funker fint når den tas ut av feltet. I tillegg så er det jo et 50Hz vekselfelt og ikke et ensrettet felt. Da unngår man magnetisk polarisering av skjermen.
Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-29 15:06, skrev TROGSTAD:

Årsaken til at skjermen flimrer i et magnetfelt er en avbøyning av elektronstrålene til skjermens "glassflate". At permanente defekter skulle inntreffe er vel noe usikkert. Da må det i tilfelle oppstå feil på andre komponenter i monitoren.

Gamle skjermer som ikke har degaussing og utsettes for ikke-vekslende magnetfelt kan lett ødelegges permanent. Det som skjer er at metallet i skjermens "maskenett" magnetiseres og selv danner et motsatt rettet magnetfelt når det første magnetfeltet fjernes. Man vil altså få helt syke farger på skjermen og et svakt forvridd skjermbilde. "maskenettet" er det på innsiden av glasset som adskiller hver enkelt fargekflekk og leder bort elektronene som skytes mot fosforet.
Lenke til kommentar

Sorry Simen. De opplysningene du kommer med setter ting i et litt annet lys. Skal ikke dvele mer med det.

Når det gjelder skjerming av katodebaserte monitorer har jeg tidligere sett på kasser av ferromagnetiske materialer. Vet ikke om dette er å få tak i lenger. De var sinnsykt dyre og estetikken, vel vel....

Tror du må prøve med alternativ plassering av skjermen. Som du kanskje vet reduseres feltstyrken omvendt proporsjonalt med 3-potens av avstanden for 3-fase systemer (dersom faselederne ligger nokså nær hverandre).

Beste løsning er nok som du har nevnt LCD-skjerm. Krystallenes plassering er E-felt styrt, og vil derfor ikke påvirkes av B-feltet.

Lenke til kommentar

Skjær til stålplater og bygg skjermen inn i en stålkasse med 5 sider. Den åpne siden rettet vekk fra feltet. Bruk de tjukkeste platene du får tak i...Sveis sammen monsteret og og skyv skjermen inn. Evt. kan 2 kasser brukes, for enda bedre effekt. Gitter av stål foran skjermbildet kan du også prøve, blir det ikke resultatet brukbart. Bruk et stålrør som skjermkabelen går i, da skjermer du den for magnetfelt, ikke bare elektriske felt, opp til kassen.

Sikker på at selve pc`n har så godt av disse feltene forresten ? :D Den er jo skjermet fra før igrunn..

Bruk stål med høy permeabilitet. Ofte støpejern, legeringer med mye jern i seg. Sjekk data fra stålprodusent.

Mr Faraday hadde sikkert foreslått denne løsningen også :)

Lenke til kommentar

Takk TROGSTAD. Det bir nok LCD etter hvert. (Vet andre i smelteverksindustrien som har gått fra CRT til LCD og blitt veldig positivt overrasket.) Tenkte bare på en midlertidig løsning fram til da. Har noen større stålplater tilgjengelige og skal prøve å sette opp to av de. Skjermen kan keg prøve å trekke en halvmeter til lengre bort.

PS. Estetikken spiller absolutt 0 rolle i dette tilfellet. Det skal stå i en skitten fabrikkhall.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 16:11, skrev Hondaen:

Skjær til stålplater og bygg skjermen inn i en stålkasse med 5 sider. Den åpne siden rettet vekk fra feltet. Bruk de tjukkeste platene du får tak i...Sveis sammen monsteret og og skyv skjermen inn. Evt. kan 2 kasser brukes, for enda bedre effekt. Gitter av stål foran skjermbildet kan du også prøve, blir det ikke resultatet brukbart. Bruk et stålrør som skjermkabelen går i, da skjermer du den for magnetfelt, ikke bare elektriske felt, opp til kassen.

Sikker på at selve pc`n har så godt av disse feltene forresten ?
:grin:
Den er jo skjermet fra før igrunn..

Bruk stål med høy permeabilitet. Ofte støpejern, legeringer med mye jern i seg. Sjekk data fra stålprodusent.

Mr Faraday hadde sikkert foreslått denne løsningen også :smile:

Takk Hondaen, det var et godt forslag. Jeg tror jeg prøver en enkel versjon med to store stålplater satt opp som et hjørne først. Med skjermen inni hjørnet, skjermkabelen ut igjennom sprekken mellom platene, og ovnen på andre siden. Platene er vanlig lav-kvalitets plate-stål (ca 99,7% Fe) med dimensjoner ca 2x1m og 0,8mm tykk. Dersom dette ikke funker bra nok bygger jeg den kassen du beskrev.

PC'n har ca 0,5mm stål på alle kanter (kabinettet) og er stabil som bare det. Tror ikke den bryr seg så mye om feltet. Da er det værre med de uskjermede målekablene.. (Får mye 50Hz inn der selv om de ikke er tilkoblet) Skal bytte kablene på mandag og prøve på nytt.

BTW. Den 6kA "kablen" er umulig å skjerme på noe vis uten å måtte påkoste 100-tusner.

Lenke til kommentar

Ville bare si at jeg klarte å flytte PC'n hele 2 meter lengre vekk. Det reduserte "hoppinga" til bare noen millimeter opp og ned. Det gikk greit nok til at jeg klarte å styre det som er på skjermen.

Håper jeg får LCD neste gang jeg prøver dette (I januar/februar en gang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...