Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NIC Failure på gammel PC- hva gjør man?

Anbefalte innlegg

hei har en gammel dell dimension 8100 2001 mod. Da jeg i dag skulle skru på PC-en fikk jeg en beskjed med NIC failure. Videre tok windows meg til menyen der man velger hvordan man vil starte windows. Uansett hva jeg velger på denne menyen (sikkerhetsmodus, normal + 2 til) kommer jeg ikke lengre en til XP flagget (den lille grønne greia som går bortover, progressbaren, fryser). Har prøvd å reinnstallere XP, men halveis i den menyen der man laster ting fra XP CD-en dukker det opp en sort skjerm med ingenting på. bare noe som ligner på et CMD vindu bare man ikke kan skrive noe. :hmm:

Noen som har noen som helst anelse på hva jeg kan gjøre for å fikse dette. hvis ikk ender dell-en opp som reservedeler o.l. :no:

har lett litt på google og fant en feil på det, jeg gjorde som denne guiden sa men det hjalp ikke. :(

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test minnet ditt, f.eks med Windows Memory Diagnostics.

Det finner du kjapt ved et søk på google.

Trykk "T" for å kjøre en extended test, når du er inne i programmet.

Programmet booter du fra f.eks cd når du starter opp maskinen.

Finn ut hvilken harddisk som står i maskinen, gå på produsentens hjemmeside, og last ned diagnose programmet for harddisken.

Finner den/de feil, så er det bare å prøve med andre komponenter hvis du har dette tilgjengelig, å se om feilen oppstår da.

Lenke til kommentar

hardsiken er ikke problemet, prøvde med den gamle HD en jeg hadde... kom ikke noe lengre, eller den fikk xp- tegnet til å bevege seg i et par sec før alt frøs igjen. skal kjøre en ramtest ASAP.

Kan feilen være i GPU el CPU?

RAM testen var helt fin... lot den kjøre i to timer og alt var ok.

Endret av Tords0905
Lenke til kommentar
hardsiken er ikke problemet, prøvde med den gamle HD en jeg hadde... kom ikke noe lengre, eller den fikk xp- tegnet til å bevege seg i et par sec før alt frøs igjen. skal kjøre en ramtest ASAP.

Kan feilen være i GPU el CPU?

7769584[/snapback]

NIC Failure indikerer at nettverkskortet har tatt kvelden. Har du et nettverkskort, skru det ut og se om du får opp PCen, har du et integrert, prøv å disable det i BIOS.

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

NIC Failure indikerer at nettverkskortet har tatt kvelden. Har du et nettverkskort, skru det ut og se om du får opp PCen, har du et integrert, prøv å disable det i BIOS.

Mvh Ronnie "The Runner"

7769729[/snapback]

Hva vil eventuelt nettverkskort hete i BIOS? har noe som heter serial posrt og paralell port, men det er vel noe annet eller. Kan problemet ligge i et PCI-e modemkort?

Lenke til kommentar
Hva vil eventuelt nettverkskort hete i BIOS? har noe som heter serial posrt og paralell port, men det er vel noe annet eller. Kan problemet ligge i et PCI-e modemkort?

7770550[/snapback]

Tja, your guess is as good as mine.

Uansett merkelig at et defekt nettverkskort skal hindre at PCen booter, men skal man feilsøke er det greit å eliminere eventuelle feilkilder og ekspansjonskort som ikke er nødvendige for å boote, er greit å fjerne fra systemet. Et modemkort kan helt sikkert komme opp som en NIC, men om det er det som er problemet gjenstår å se.

Jeg ville fjernet alt bortsett fra OS-disk, en minnebrikke samt skjermkortet for å se om PCen kommer opp med det aller mest nødvendige.

Sjekk også at det er OS-disken som står som boot device.

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

tok ut allt av komponenter, ( HD, alle PCI- kort og agp kort) satt inn AGP kortet startet opp og ingen NIC- feilmld... JAAA tenkte jeg, men etter å ha satt inn alle kort untat modemkort, som jeg ikke trenger uansett, starter jeg opp dell-en på nyttt. NIC-Failure.. tok alt ut igjen og samme prosedyre og denne gangen gikk det ikke... rart :hmm:

tror nok det blir reservedeler. tror ikke det finnes hovedkort som passer proessoren heller. er en P4 i850 socket eller noe 1,4 GHz? og har RD ram. finnes ikke slike hovedkort i dag eller. hvilke billige alternativ finnes? kassere? nytt hovedkort?

har nå kassert dell-en... bygger ny :p men har nå 756 mb RDRAM liggende (RAMBUS) 2x512 og 2x128MB brikker. Pm hvis det er av interesse... jeg har ikke bruk for det. Har også en P4 1,4 GHz socket 423... Prosessor sender jeg til deg om du vil ha den. Ram-en er kjempebillig om det er av interesse :p

takker for all hjelpen jeg fikk med dellen som nå er borte :)

Endret av Tords0905
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...