Thewiz Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hei, hadde en liten diskusjon med ei jeg kjenner om hvor det er lurt å gå på medisinskole. Har tenkt på Polen, Tyskland osv. Men hva er egentlig rangert høyest? NTNU i trondheim ville vært veldig beleielig for meg, iogmed at jeg bor her, men det er veldig vansklig å komme inn. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Jeg mener du kan søke på alt. Meeen at du burde ha NTNU som førsteårioritet. Lenke til kommentar
o0Hawk0o Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hva slags snitt har du med ekstrapoeng da? Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Hva slags snitt har du med ekstrapoeng da? 7769083[/snapback] Var ikke det jeg spurte om da. Lenke til kommentar
o0Hawk0o Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Vil påstå at det er relevant til ditt spørsmål, da medisin krever et høyt snitt. F.eks. hvis du har fire i snitt kan du se langt etter å komme inn i Norge... Altså kan Norge elimineres som mulighet. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Okey hør her. Jeg er ingen ekspert på dette, men vurderer å søke lege selv. Noe av trikset er at det er status å søke seg inn i Norge, men problemet er at snittet ligger godt over 6 for å komme inn på Norges Universiteter som tilbyr medisinstudier (dette er medregnet ekstrapoeng). I Polen derimot, kan du skli rett inn i medisinstudier med 4 i karaktersnitt, og så vidt jeg vet er den Polske utdannelsen fullverdig (bortsett fra at du må ta en såkalt turnusperiode dersom du vil tilbake til Norge for å jobbe). (I tillegg var det en stygg detalj om å lære polsk for å kommunisere med lokalbefolkning under praksisperioder, men dette er en detalj). Hvis du er interessert i å studere i utlandet burde du undersøke www.ansa.no, der finnes det diverse oversikter og masse informasjon om studier i utlandet. Selv er jeg fryktelig keen på å studere medisin i Tyskland, men karakterene er den store flaskehalsen. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Ja, jeg og har egentlig lyst til å ta utdanningen min i utlandet. Men jeg vil jo helst ha et universitet som lærer oss på engelsk ikke f.eks tysk. I polen, Warzawa, så er studiet på engelsk. Men jeg skal selvfølgelig søke her i norge først, men det kommer nok til å bli vansklig. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jepp. Samme gjelder meg. Men tviler sterkt på at jeg har det som kreves for å få over 5.5 i karaktersnitt.. det vil si: jeg har uten tvil det som trengs, men tror ikke jeg klarer å disiplinere meg og motivere meg men lege er noe jeg vurderer sterkt, som sagt er Tyskland en favoritt Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Lykke til fremtidige leger. Jævligt høyt snitt man må ha for å komme inn da. :| Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Lykke til fremtidige leger. Jævligt høyt snitt man må ha for å komme inn da. :| 7779018[/snapback] Der har du rett.. nesten dårlig motivasjon vetu, å se opptakskravene Lenke til kommentar
Mr. Ichkitdze Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Polen, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn tilbyr alle medisinutdannelse på engelsk, om du lurer på det Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Vil man kunne komme inn med 5,0 i snitt + matte, fysikk, kjemi fordypning over alle vgs år? Vil man kunne komme inn om man studerer et år astrofysikk først og så begynner på legestudiet? Jeg tenker på å komme inn i Norge Endret 26. januar 2007 av Lord-of-the-End-Times Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Vurderer sterkt å studere i Ungarn siden to av mine fettere gjør det og har opplevd det som veldig positivt. Selv har jeg klart å presse snittet mitt til rett oppunder 5, men noe særlig lengre tror jeg det skal bli vanskelig å komme, så en medisinsk utdannelse i norge blir nok lite aktuelt. Noen som vet om det er karakterinntak, eller opptaksprøver rundt omkring på internasjonale medisinstudier? Dette varierer kanskje veldig? Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 http://www.ansa.no/ansa_templates/subject.asp?id=30352 Der er litt informasjon rundt det å studere i utlandet... Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 På linken under her, så ser du alt du trenger å vite når du skal studere i utlandet. Du kan velge mellom Tsjekkia, Polen, Slovakia og Latvia. Er ikke så vanklig å komme inn her tror jeg, men et snitt på rundt 5 gjør deg først i køen. Jeg vil jo kanskje se i enten Østerrike, Ungarn eller Tyskland jeg da. http://www.interstudies.no/ Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Takk så mye! er enda et og et halvt år til jeg går ut av skolen, så har en del betenkningstid... Må man forresten ha 2 og 3 fy på de fleste internasjonelle medisinstudier (vet man må ha det i Norge) evt kun 2fy? Endret 26. januar 2007 av Jorchi Lenke til kommentar
linekaro Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Vil man kunne komme inn med 5,0 i snitt + matte, fysikk, kjemi fordypning over alle vgs år? Vil man kunne komme inn om man studerer et år astrofysikk først og så begynner på legestudiet? Jeg tenker på å komme inn i Norge 7806771[/snapback] ca 5 i snitt gir ca 50 karakterpoeng + 4 fordyningspoeng + 4,5 realfagspoeng gir ca 58,5 poeng. Det holder ikke til å komme inn på medisinstudiet i Norge slik poengrensene var i høst (laveste i primærkvoten var 62,1 poeng i Tromsø). Med et års studier (60 studiepoeng) vil du få 5 poeng til, men søker da i ordinærkvoten, der laveste poengsum var 71,5 poeng (Bergen). Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Trodde man fikk 12 poeng jeg? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Det er bare å lese her så får du vite alt du trenger. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 det finnes jo tonnevis med "events" som gir ekstrapoeng da.. så HVIS man vil bli lege, klarer man det.. enkelt og greit.. du klarer kanskje ikke surfe rett fra VGS til legeutdanning, men hvis du har nok vilje, går det som en drøm. diverse kurs, førstegangstjeneste osv gir poeng. og dersom du virkelig ønsker kan du jo alltids ta opp igjen enkeltfag og satse alt for å få 6 på eksamen! men som sagt, utlandet er ikke så forferdelig det altså (tror jeg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå