Gå til innhold

Canon - Nikon - Olympus - Pentax - Sony?

Anbefalte innlegg

Canon? :)

Nikon :)

Pentax :)

Sony :)

Har fulgt med en tid på ulike diskusjonsfora og testsider innenlands og utenlands. Som en personlig oppsummering så langt mener jeg det er knusende likegyldig hvilket digitalt speilrefleks på amatørnivå man velger med hensyn til bildekvalitet. I analog sammenheng har jeg hatt Pentax ME, Pentax ME Super. Siden gikk jeg over til Canon EOS 600 som jeg har tatt svært mange veleksponerte bilder med. Det er dessuten utrolig robust. Altså: Ikke et vondt ord om Canon. Senere skiftet jeg til EOS 50E der jeg likte svært godt øyestyringen. Jeg mangler altså erfaring med Nikon.

I dag har Canon et hegemoni, og sluggeren Nokon henger på så godt han kan. Det har vært disse to store på banen, og de dominerer markedet. Olympus med sitt særegne format henger med og gjør mye bra. Siden Pentax har hengt etter i det digitale kappløp, har de en tung jobb å gjøre for å bli regnet med på alvor. Sony er en mediegigant og besitter digital spisskompetanse.

Ser man på tester og kundetilfredshet, og ser bort fra volumet av optikk i omløp er det vanskelig å finne noen god grunn til objektivt å foretrekke et SR-merke framfor et annet. Se f.eks. begeistringen fra de nye brukere av Pentax k-10D. På et nettsted var et av de sterkeste kontraargument at vedk. kunde syntes kamera så så kostbart ut og var så verdifullt for ham at han var redd det skulle bli stjålet !! I et par fotoblad for profesjonelle kan man lese at dette kamera har et overtak over alle andre amatørkamera hva gjelder naturtro gjengivelse. Det ser ut til å høste begeistring på nesten alle områder.

Sony har fått Diwa-prisen! - Det er knusende likegyldig hvilket amatør speilrefleks man velger. Det hele er en smakssak!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...