Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett med BKK, åpning av porter.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet at dette emnet er blitt tatt opp tidligere, men jeg har fremdeles ikke klart å åpne portene mine.

Oppsettet mitt : Fra BKK routeren(Zylex) går det en kabel til en DI-604.

Videre til DI-524 trådløs router.

På BKK siden står det at jeg må fylle inn statisk IP adresse infoen på WAN siden av min router. Hva mener de med det egentlig?

Videre står det at jeg må fylle inn info på LAN siden av min router..Skjønner ikke det heller.

Noen som orker å hjelpe meg litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BKK bruker 192.168.80.80 som DMZ adresse.

Fyll inn følgende på WAN:

* DMZ IP: 192.168.80.80

* Subnett maske: 255.255.255.0

* Gateway: 192.168.80.1

* DNS Servere: 62.97.193.3 og 62.97.193.53

På LAN kan du bruke 192.168.1.1 som routerens IP og 192.168.1.xxx som adresser for computerne.

Hvorfor er routeren sperret for endring?

Siden BKK Bredbånd benytter 1 statisk IP adresse pr kunde, er denne IP adressen forhåndprogrammert inn på den routeren du har mottat. Feilkonfigurering av routeren, med f.eks feil IP adresse, vil medføre IP konflikter i vårt nett og tap av linjer for andre kunder. Av den grunn, kan vi ikke tillate endringer som kan medføre kaos i vårt nett. Vi har derfor aktivert DMZ, for at våre kunder skal allikevel ha mulighet til å åpne porter selv.

Server informasjon

* Inngående epost server (POP3): smartmail.hjemme.no

* Utgående epost server (SMTP): smartmail.hjemme.no

* DNS servere: 62.97.193.3 og 62.97.193.53

* News server: news.bkkb.no

* FTP server for hjemmesider: ftp://www.hjemme.no

IP informasjon

Alle våre routere er programmert til å dele ut IP adresser i 192.168.80.x serien.

Router informasjon:

* IP range: 192.168.80.2 til 192.168.80.254

* DHCP scope: 192.168.80.100 til 192.168.80.200

* DMZ IP: 192.168.80.80

* Gateway: 192.168.80.1

* DNS Servere: 62.97.193.3 og 62.97.193.53

Obs: Kunder som har fått tildelt routere før 01.02.2005, har en annen IP range og DMZ adresse. Disse er som følger:

* IP range: 192.168.0.2til 192.168.0.254

* DHCP Scope: 192.168.0.33 til 192.168.0.99

* DMZ IP: 192.168.0.30

* Gateway: 192.168.0.1

* DNS servere: 62.97.193.3 og 62.97.193.53

Lenke til kommentar

Så jeg kobler meg opp til DI-524 og skriver de tinga inn på WAN?

Under LAN menyen på DI-524 har jeg bare Ip Adress, Subnet Mask og Domain Name, altså intet sted å velge adresser for computere.

Er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Takker for denne infoen. Er det noe grunn til at jeg ikke kan bruke f.eks. IP 192.168.0.1 på routeren og maskinene på 192.168.0.xxx etter å ha satt opp DMZ?

Hos meg fungerer i hvertfall maskinene fint på gammel default. Eller vil det være noe trøbbel med port forwarding fra routeren min da?

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Nope, får det enda ikke FTP serveren til å virke med den nye DLink routeren heller. Det virker for meg som om BKK blokkerer inngående porter selv om jeg har DMZ konfigurert i modemet deres mot min router. Jeg prøvde også 192.168.1.1 som routerens IP og 192.168.1.xxx som tildelt IP til maskinene for å se om det hadde noe med saken å gjøre men det hjalp ikke.

Når jeg ser på log'en for routeren min så ser jeg at den blokkerer til stadighet innkomne requests (hacking bots antar jeg), men det kommer ingen log entry eller Internet Sessions som indikerer at noe prøver å connecte seg på FTP porten. Jeg har da satt opp port forwarding for port 21 mot port 21 på den maskinen jeg kjører FTP serveren på. Jeg testet også å bruke port 2121 eksternt og mappe denne ned til 21 på serveren men ingen hell der heller. Routeren min ser ikke ut til å få noe som helst connect (fungerer fint hvis jeg kopler meg på med intern IP vel å merke).

Er det noen som har peiling på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

Bkk blokerer ingen porter på dmz adressen.

Har du sjekket at det ikke er noen form for brannmur på maskinen som kjører ftp serveren?

Du skriver øverst at du går vi 2 rutere. Du må først sette den di-604 til å ha wan adresse ........80.80. så må du igjen rute med virtual server port 21 til den wan adressen som din di-524 har. deretter må du og sette opp en virtual server på din di-524 som tilslutt linker til den maskinen du kjører ftp på.

Huske å sette statisk adresse på server maskinen, evt. sette dlink ruteren til å gi samme adresse til server maskinen hver gang.

Men vit de billige d-link ruterene ikke alltid er like bra. Har ofte opplevd problemer med de selv. Moddellen som heter 624 feks. er egentlig ikke brukenes til noe.

Lenke til kommentar

Nei det er bare to ledd her. BKK sin router (DI-604) og min DIR-655 trådløs router etter dette som alle maskinene er koplet til. Jeg har satt opp fast IP med .....80.80 DMZ på min router, samt satt opp port forwarding av port 21 til port 21 på en stasjonær PC som jeg kjører som server. BKK burken kan jeg da klart ikke konfigurere på noen som helst måte. Men i følge log'en og internet sessions så kommer det ingen inkomne requests på port 21 så det virker for meg som at de kommer rett og slett ikke frem til min router (mao alt stoppes i BKK sin).

Jeg har ringt BKK og fyren der sa at det var muligens noe krøll med disse DLink routerene hvor DMZ ikke funker som det skal så de skal sende meg en ny router. De har tydligvis gått vekk fra disse DLinkene.

Et tips jeg fikk var å bytte om DNS entriene så secondary ble first, men jeg kan ikke se at det har noe med dette problemet å gjøre (og det fungerte ikke). Jeg har enda ikke prøvd IP 192.168.0.30 som de gamle routerene fra BKK brukte som DMZ men jeg burde jo ikke få noe som helst opp på 192.168.80.80 da, for med den IPen så fungerer jo alle maskinene fint ut mot nettet, den stopper bare tydligvis alle innkomne requests på tross av DMZ er "enabled".

Brannmur er disablet på serveren min så det er ikke den heller. Jeg burde uansett sett noe i log/sessions om inkomne request på port 21.

PS: Jeg ser nå at du mikser min posting med tidligere poster som hadde en DI-524. Jeg har bare to bokser, den fra BKK og min DIR-655 router.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Synst det er rart du får det til å virke med 80.80 adressen på bkk sin d-link for den er lenge siden de skiftet ut. Og d-linkene brukte som nevnt over 192.168.0.30 som dmz.

Du har ikke noe mulighet for å kjøre maskinen din i rett i bkk sin ruter med den satt til dmz da?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

Ser at det er flere som har samme problem som meg. Tingen er nå at jeg har fulgt BKK sin oppskrift på å sette opp DMZ ip, og det er forsåvidt greit nok. Får kontakt med nett, kommer på nett som vanlig liksom. Men hensikten var å få portene mine åpne, bl.a. til torrent-trafikk. However, ingen av portene mine er åpne nå heller. Noen som har noen tips til hva dette kan skyldes ?

Lenke til kommentar

Hei, jeg kontaktet BKK og de sa at det kunne være en router som ikke var konfigurert riktig, så selv om du når den via DMZ ip fra din router så er ikke portene åpne. De bestilte en ny router som jeg skal straks hente. Skal gi beskjed om det gikk bedre med den nye routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...