Gjakmarrja Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hei! Tenkte jeg skulle legge over til linux på media pcen min, vet folk om 7.1 lyden på dette korte vil funke under linux? Siden jeg ikke helt vet hvordan RAID1 funker, bortsett fra at det sørger for sikkerlagring, har jeg bare koblet ut SATA diskene mine mens jeg nå installerer Arch på den 60gb disken som kun blir OS boot disk, den er gammel, men den kan bare gå til den dauer, så kjøper jeg ny. Det går vel greit? Går vel ikke utover RAID oppsettet det sant? Hvordan vil Arch reagere, når jeg plugger i de to diskene i RAID utgangene på hk? Må jeg installere spesiell utgave av Arch? Eller går det automatisk siden selve boot og arch ikke ligger på en disk som er i RAID? Endret 21. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
comicz Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Erhmherm, jeg vil anbefale deg å lese litt om RAID før du "finner ut at det gir sikker lagring" ;-) Uansett går det helt fint, med egen OS-disk. Diskene i RAID1 dukker opp som én disk uavhengig av resten av oppsettet. Skal du kjøre HW- eller SW-RAID? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg tenke på HW-RAID, da jeg kobler diskene i de "røde-sata" utgangene på hovedkorte. Da finner kontrolleren de, og jeg kan configurere de i egen meny før grub laster. Men det har jeg gjort, output fra programmet sier diskene står i og er satt til RAID1 men linux finner fremdeles begge diskene xD Lenke til kommentar
comicz Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Da har du ikke klart å sette det opp. Du må legge til begge diskene i samme array ;-) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Yes, det tenkte jeg også. Men igjen, Gparted finner altså to disker, selv om de koblet til RAID kontrolleren på HK, og dette skal være configa. Ligger ved screen av configen. Endret 23. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå