Gå til innhold

Fleip eller fakta? Brainwaves

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fleip. Det nevnes hjernebølger på 4 Hz i innledningen. Men det finnes ikke noe musikkutstyr som klarer å spille av 4 Hz. Hvis du har et megabra anlegg med superhøyttalere så ligger laveste frekvens på omtrent 20 Hz. Selv en god mp3-spiller klarer ikke å gjengi lyder under 50 Hz. Hjernebølger er reelle, de finnes, men en hjernebølgebehandlende mp3-fil er rent sprøyt.

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er sprøyt eller ikke kan jeg ikke utale meg om, men dersom du hører på fila, vil du høre at det er en serie med "klikk" på den ved en relativt lav frekvens (jeg tipper ca 10-20 Hz). Men det er langt fra en sinus, heller en serie med klikk.

Forøvrig kjørte Mythbusters et eksperiment med dette hvor de hadde fått tak i modifiserte "superhøytalere" som kunne spille 3Hz (du kunne virkelig se membranene gikk ut og inn, helt sprøtt), og spilte med gud-veit-hvor-mange-dB, men de fikk ingen effekt. (tror de kalte det for "brown note")

Lenke til kommentar

Forøvrig kjørte Mythbusters et eksperiment med dette hvor de hadde fått tak i modifiserte "superhøytalere" som kunne spille 3Hz (du kunne virkelig se membranene gikk ut og inn, helt sprøtt), og spilte med gud-veit-hvor-mange-dB, men de fikk ingen effekt. (tror de kalte det for "brown note")

Det var et ekspriment om vi begynte å drite ved ultra lave sekvenser. Noe som viste seg å være feil, men man ble ør i hode av det.

Lenke til kommentar
Fleip. Det nevnes hjernebølger på 4 Hz i innledningen. Men det finnes ikke noe musikkutstyr som klarer å spille av 4 Hz. Hvis du har et megabra anlegg med superhøyttalere så ligger laveste frekvens på omtrent 20 Hz. Selv en god mp3-spiller klarer ikke å gjengi lyder under 50 Hz. Hjernebølger er reelle, de finnes, men en hjernebølgebehandlende mp3-fil er rent sprøyt.

7768008[/snapback]

4Hz er forbundet med søvn. Den sia linker til "virtuell kaffe", noe som antakelig holder en frekvens på langt over 4 Hz :p

Vet ikke om det funka eller om det var placebo, men har ikke noe i mot å prøve flere ganger :p

Lenke til kommentar

Poenget med disse tingene som skal kunne påvirke hjernebølgende er såkalte binatural frequencies (?), som oppstår i hjernen når ulike frekvenser avspilles på hvert øre som en følge av differansen mellom frekvensene. Dvs. spiller du av 400 Hz på venstre og 410 Hz på høyre øre, vil hjernen oppfatte differansen på 10 Hz som en lyd. Videre menes det at hjernen etter hvert vil følge denne frekvensen, altså at storparten av hjernebølgene svinger i nærheten av 10 Hz. Dette skal igjen kunne endre sinnstilstand osv.

Ble litt fascinert av fenomenet første gang jeg hørte om det, men dette er bare det jeg har plukket opp. Ta det med en neve salt. Søk på Brainwave Generator for et program som demonstrerer fenomenet.

Lenke til kommentar

Testa både BrainwaveGenerator, og I-Doser i sted. Med BwGen fulgte det med bl.a en lyd som skulle lindre hodepine, -og det funka for meg!

Testa den "bli våken" lyden i I-Doser også, men den funka sånn halveis.. Men jeg tror det meste var en placebo-effekt :hmm: Har tenkt til å teste den "Sleep Induction" som følger med BwGen når skolen starter igjen. Den skulle visst få en til å sovne fortere..

Satt med "kokain" i 30min, og etter ca 25min, så fikk jeg en slags "hallusinasjon": Jeg hadde øynene lukket, men kunne se alt i rommet klart, men med litt fargeforskjell, og jeg følte meg litt mer "skjerpa" i ca 10 min etter lyden var ferdig.

Skal teste flere lyder iløpet av uka, og oppdatere med resultat :thumbup:

Men man må nok være innstilt på å få en effekt for å få noe ut av det.. (placebo ja?)

Her er forøvrig en tråd om emnet.

Lenke til kommentar

Jeg tok den sovne tingen til i-Doser. Den funka prima for meg, hadde sånn out-of-body experience samtidig som jeg sovna. Kan være en tilfeldighet da. Etterhvert gled jeg inn i søvnen mens jeg hørte på lyden. Så plutselig våkna jeg, og da var lyden akkurat ferdig. Hadde vel sove i 10 min ellernosnt da. Så sovna jeg glatt etterpå.

Lenke til kommentar

Det dere rapporterer om kan være på grunn av forventningseffektene (dere forventer å bli søvnige - dere blir søvnige). Hva hvis dere hører på en melodi (?) uten å vite hva den skal hjelpe for - se hva slags effekt dere får da og se om det stemmer overens med beskrivelsen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...