Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan bli kvitt en nabo

Anbefalte innlegg

... for det er enten han som må gå, eller meg og kona.

Situasjonen er som følger; vi bor i tredje av fire etasjer i en blokk. Over oss bor et ektepar med et lite barn. Ved siden av oss bor et eldre ektepar, voksne utflyttede barn. Under oss bor en innvandret øst-europeer som livnærer seg ved å jobbe i en klesbutikk på Frogner. Han er det de homofile kaller en "skrulle", i oppførsel og framtoning. Han bor alene. Også er det oss da. Vi er gift, under tredve og glad i å svinge seidelen, glad for at vi har venner og vant til å gjøre ting på lørdagskveldene.

I skrivende stund sitter jeg i min egen stue og hører på "Take me to your heaven" som om det skulle vært på mitt eget stereoanlegg, men det kommer fra kompisen under oss. Jeg skrur opp tv'en for å høre programmet mitt, og kommer cirka midt på streken før musikken overdøves. Ofte er det øst-europeisk dance-trance som smeller i gulvet, og hadde jeg kunnet språket hadde jeg kunnet synge med om jeg ville. Klokken varierer, jeg sover som et udyr dagen etter en fyllekule men jeg har klart å bli vekket om morgenen av musikken hans, og klokken har vært halv to om natten når jeg har stått foran døren hans med blodskutte øyne i slåbrok og ventet på pause mellom sangene sånn at han skal høre ringeklokka.

Jeg har en dårlig egenskap. Når jeg blir forbanna, snakker jeg ikke fornuft, jeg går ned og bjeffer. Ikke mye, men jeg lar ham vite hva jeg synes. I begynnelsen var det "greit", "jai har kjåpt ny cd med pussycat dolls og håra på basstromma helle tia" og han roet seg, før han etterhvert begynte å argumentere med at hvis man bodde i blokk måtte man tåle støy. Hvis man ikke tålte lyder fikk man flytte på landet. At man må ta hensyn til at man bor blant folk betydde visst ingenting.

Naboen OVER oss har hatt flere FESTER, med fullstappet hus og man har knapt nok hørt at det bor folk der. Naboen ved siden av oss har ofte venner på besøk, men vi hører ikke et kvekk. Samtidig høres det ut som om vi deler leilighet med han ene under oss, han som er alene.

Nå er tålmodigheten slutt. I dag har jeg kontaktet noen venner som er meglere for å sjekke hva vi får for kåken. Men det er samtidig å gi opp, og det er nederlag. Kan man forvente å få noe ut av en klage til borettslaget, noe som faktisk kan få klemt mannen ut av huset? Presset ham til å selge enten anlegget eller leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å klage til borettslaget er den riktige veien å gå. Hva du får ut av det er jo selfølgelig avhengig av hvilke regler som gjelder og ikke minst om det er flere en deg som kommer med disse påstandene. Hvis du står alene om saken kan det fort bli mye tyngre og løse den.

Få med flere i blokka, be alle sende klager om nevnte forhold, hvis du tillegg har mulighet til og dokumentere påstandene dine i form av f.eks. opptak av lydene så kan det også hjelpe deg mye.

Lenke til kommentar

Jeg kan selvfølgelig hente fram de store kanonene med en gang, men jeg tror jeg skal henvende meg alene til borettslaget først før jeg konspirerer med resten av blokka.

For de som evt måtte tenke tanken; jeg HAR tenkt på skriftlig klage tidligere, men det sitter ganske langt inne. Det er å formalisere konflikten, og det er småkjedelig å skulle møte ham i gangen (jaja konfliktsky :blush: )

Lenke til kommentar

Så du vil heller flytte ut enn å ta opp konflikten?

Slik pleier det å fungere:

Du klager på fyren til borettslaget pga husbråk. De sender en formell skriftlig klage til fyren om de mener det er riktig. Han trenger ikke få vite hvem det er som har klaget, for klagen kommer fra borettslagstyret. Jeg går ut i fra at det er flere enn deg som har problemer med bråket hans. Han kan få to skriftlige klager før han blir kastet ut. Mellom hver klage har han 6mnd på å skjerpe seg.

Slik fungerer det i hvert fall i vårt borettslag.

Lenke til kommentar
Han trenger ikke få vite hvem det er som har klaget, for klagen kommer fra borettslagstyret.

Mellom hver klage har han 6mnd på å skjerpe seg.

Slik fungerer det i hvert fall i vårt borettslag.

7769328[/snapback]

Klage sendes i dag :yes:

Lenke til kommentar
Ring til politiet og klag på bråk hver gang, så gir han seg vel etter hvert ;9

7773382[/snapback]

Jeg har lyst til at politiet skal bruke tiden sin på husvold, gatekriminalitet og andre viktigere ting :)

De kan komme den dagen jeg har skamslått naboen. :whistle:

Lenke til kommentar

Det fremgår ikke av innlegget til trådsstarter om kompisen under leier eller eier leiligheten men jeg går ut ifra at han eier. Hadde han leiet kunne du iallefall klaget til eieren av kåken men det blit litt vannskelig hvis han eier og du da har klaget til han før.

tar jeg ikke helt feil så er den fremgangsmåten som darkness| beskriver lovfestet og det er den formelt beste måten å gå. Alternativet er at du klager din nød til Politiet som normalt sett konfiskerer anlegget etter x antall klager.

flytter du blir det naboen under som vinner og nestemann tar over høyt støynivå. bruk borettslagstyret og politiet for det de er verdt.

Når det gjelder argumentet hans om at du må tåle støy når du bor i blokk så er jo dette noe som kan snus mot han. nettpå at den grunn av at han bor i blokk må han klare å begrense seg når det gjelder støynivå. vil han bråke noe mer er det han som bør flytte til enebolig i grisgrente strøk for å kunne fortsette med støyen sin.

Lenke til kommentar

Han har du jo alt vært på. Det funka tydligvis ikke. Da får du nok bare bringe det videre om du skal komme noen vei. En skal da ikke behøve finne seg i slikt støy fra noen. Hva nå om støynivået er dobbelt så høyt som det er nå på plassen du flytter til? Flytter du da enda en gang for å unngå konflikter? :)

Ville gått for Borettslaget i første omgang var jeg deg. Hadde også villet forhørt meg litt med de andre beboerne. Er det flere som plages ville en felles klage ramme han mer. Tre mot en er i dette tilfelle ikke feigt. :nei:

Lenke til kommentar
Kan det være at du og kona har bråket til langt utpå kvelden når dere har fest, og naboen hevner seg med å spille høy musikk på morgenen etterpå?

Det har ofte jeg gjort..

Dessuten har dere vel husordensregler?

7795678[/snapback]

Vi har husordensregler. Vi er ikke av typen som holder det gående på nattestid eller noen ting som forstyrrer andre naboer, Vi har venner, besøk osv men vi har toleranse og respekt for at andre mennesker bor rundt oss, og oppfører oss deretter.

Vi begynte derimot med å gi ham og alle andre godt med spillerom ovenfor oss i starten, fordi vi var klar over at alle ikke satte like stor pris på slagdrillen vår da vi pusset opp rett etter innflytting. På et eller annet tidspunkt glemte vi bare å stå opp for oss selv igjen.

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg er enig i at den framgangsmåten som beskrives med klage til styret er den riktige. Men på kort sikt: Mange borettslag har måler og hovedsikringer (eller hovedbryter) til alle leilighetene plassert i bunnen av hver oppgang. Hvis du tar strømmen et par timer hver gang han bråker..... Det er ikke sikkert han vet hvor han har hovedsikringene sine.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Klage sendes i dag  :yes:

7794802[/snapback]

4 måneder siden. Hva skjer? Hold oss oppdatert

8755517[/snapback]

Uhmmm.... klagen ble sendt, og i en prat med et par andre boenheter i blokka ble det sendt klage fra dem også. Myyyye bedre etterhvert, faktisk så bra at;

da vi forrige uke FLYTTA (fant ut at vi kunne kjøpe oss et rekkehus for kun 50.000,- ekstra og hadde tjent 600.000,- på å bo i leiligheten i to år) så fikk faktisk kona en klem og lykke til, mens jeg, noe motvillig tok han i hånden og sa farvel på en ordentlig måte.

Jeg håper at de nye naboene hans trives :whistle:

Lenke til kommentar
Ring til politiet og klag på bråk hver gang, så gir han seg vel etter hvert ;9

7773382[/snapback]

Jeg har lyst til at politiet skal bruke tiden sin på husvold, gatekriminalitet og andre viktigere ting :)

De kan komme den dagen jeg har skamslått naboen. :whistle:

7794805[/snapback]

Det gjør dem også. Dem prioriterer aldri slikt hvis ikke det er anledning til det.

Forresten, jeg vet åssen du har det. Har en nabo, en liten unge som hører på hip hop hele dagen. Men nå flytter jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...