Gå til innhold

Hvilket objektiv skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ser litt nedover i denne kategorien, så er det mange slike tråder fra før.

Et objektiv jeg kan anbefale som er billig er 50mm 1.8. Koster rundt en tusenlapp.

Når det kommer fuglefotograferin har jeg ikke noe særlig peiling på det, så det må noen andre svare på.

Lenke til kommentar

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Få opplysning om hvor mye du vil bruke så skal jeg sjekke ut alternativer. 300mm er minimum til fuglefoto.

Til fuglefoto vil jeg anbefale å styre bort fra orginalobj.

Til amatører trenger man ikke Canon L-klasse obj.

Man klarer seg greit med merker som sigma og Tamron.

Marius

Lenke til kommentar

Heisann,

Fuglefotografering er egentlig litt dyrt, fordi det oftest krever store telelinser med helst god lysstyrke. Nå er det jo slik at objektivene varer mye lenger enn kameraene, så det er det rette stedet å legge hovedinvesteringen.

Et flott objektiv må vel være en Canon EF 100-400 f.4.5-5.6 L IS. Herligheten kommer på små-vanvittige 14 lapper og er vel litt utenfor det du antyder prismessig? Som du ser er det heller ikke så lyssterkt.

Et annet er Canons 70-200 2.8L som koster 9.990.- nytt. Det finnes også i IS utgave (men det blir jo ikke akkurat billigere av det;)). Her har du lysstyrken, men mangler noe på telesiden.

Fastobjektivet til Canon på 400mm 5.6L USM mangler IS men er noe skarpere enn 100-400mm. Det koster også nesten 11000.

Ellers finnes det Sigma 50-500mm F4-6.3 APO EX DG HSM Canon http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11525 til 9.950.-. Har sett at mange er fornøyet med dette i forhold til prisen.

Det finnes også en Canon 70-300mm 4.5-5.6 til rett over 3000. Min utgave av dette er for uskarp. Tilsvarende fra Sigma koster 1795.-

Det finnes også 135-400mm til 5000.-, men denne kjenner jeg ikke: https://prisguiden.no/product.php?productId=36205

Som Marius nevner kan det være greit å gå for Sigma eller lignende. I tillegg kan det være greit å kikke på bruktmarkedet etter gode objektiver.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Derson du liker fuglefotografering, ta en titt på denne linken.

Her beskrives det hvordan man kan bruke en kikkert som objektiv.

7770697[/snapback]

Jeg vil ikke anbefale dette. Det er tungvindt og gir ikke altid like gode resultater.

Digiskoping er mer for bilder for dokumentasjon, ikke fine bilder.

Får å nå gode bilder via digiskoping må man ut med like mye som det koster for telelinser og speilrefleks, og da er det kulere med kamera og linse (Ja, objektiv)

Til alle som sliter med budsjettet (ja du er ikke alene) så anbefaler jeg Tamron 70-300mm f/4-5.6 til 1.399,- på japan foto nett (1.499,- i butikken)

Om du ønsker å se noen bilder som er tatt med dette objektivet (Da Nikon D50 som er likegodt som Canon 350D) kan du bare sende en PM så skal jeg ordne flust med bilder til deg.

Mvh

Marius Olsen

Lenke til kommentar
Derson du liker fuglefotografering, ta en titt på denne linken.

Her beskrives det hvordan man kan bruke en kikkert som objektiv.

7770697[/snapback]

Jeg vil ikke anbefale dette. Det er tungvindt og gir ikke altid like gode resultater.

Digiskoping er mer for bilder for dokumentasjon, ikke fine bilder.

Får å nå gode bilder via digiskoping må man ut med like mye som det koster for telelinser og speilrefleks, og da er det kulere med kamera og linse (Ja, objektiv)

Til alle som sliter med budsjettet (ja du er ikke alene) så anbefaler jeg Tamron 70-300mm f/4-5.6 til 1.399,- på japan foto nett (1.499,- i butikken)

Om du ønsker å se noen bilder som er tatt med dette objektivet (Da Nikon D50 som er likegodt som Canon 350D) kan du bare sende en PM så skal jeg ordne flust med bilder til deg.

Mvh

Marius Olsen

7771466[/snapback]

Det var ikke gærn pris for objektivet da! 1499 er overkommelig pris. Er jo veldig amatør når det gjelder kameraet mitt, så jeg gidder ikke betale all verdens penger for et nytt objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...