Gå til innhold

SonyE, Gmail, POP funksjon ikke installasjon

j8rn

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått pop3 access til gmail via min SE K610i. Fikk hjelp på disse sidene, bl a til å fatte det med SSL og å finne de sertifikatene som trengs.

Bra!

Bruker tjenesten nå, og stusser over en ting. Er klar over at dette er pop og ikke imap og at gmail er litt rar (i og med at den lager all mail i en mappe på serveren?).

Når man sender mail via web, kommer disse mails i inboks neste gang du sjekker mail. Er det mulig å hindre dette? Dersom man sender mail via mobil, blir disse korrekt plassert i "Sendte mail". En smule irriterende å laste ned masse mails der det er du som har sendt til andre.

Er klar over at det er andre muligheter med web og gmail-applikasjonen, men det er noe med det enkel ved å sende fullstendig via mobilen.

Noen som har forslag?

Jørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har fått pop3 access til gmail via min SE K610i. Fikk hjelp på disse sidene, bl a til å fatte det med SSL og å finne de sertifikatene som trengs.

Bra!

Bruker tjenesten nå, og stusser over en ting. Er klar over at dette er pop og ikke imap og at gmail er litt rar (i og med at den lager all mail i en mappe på serveren?).

Når man sender mail via web, kommer disse mails i inboks neste gang du sjekker mail. Er det mulig å hindre dette? Dersom man sender mail via mobil, blir disse korrekt plassert i "Sendte mail". En smule irriterende å laste ned masse mails der det er du som har sendt til andre.

Er klar over at det er andre muligheter med web og gmail-applikasjonen, men det er noe med det enkel ved å sende fullstendig via mobilen.

Noen som har forslag?

Jørn

7767255[/snapback]

Sendt mail blir vel bare vist i innboksen når man svarer på en mail? Sånn er det her i hvertfall. Og det er fordi man viser "mail-trådene". Altså når man sitter og svarer fram og tilbake på en mail vil alle vises som en "klynge", på samme måte som innlegg på et forum.

Eller har jeg missforstått hva du mente totalt?

Lenke til kommentar

Sendt mail blir vel bare vist i innboksen når man svarer på en mail? Sånn er det her i hvertfall. Og det er fordi man viser "mail-trådene". Altså når man sitter og svarer fram og tilbake på en mail vil alle vises som en "klynge", på samme måte som innlegg på et forum.

Eller har jeg missforstått hva du mente totalt?

7767311[/snapback]

Jeg tror du misforstår. Og jeg tror det ikke er mulig å gjøre noe med det, dersom min googling på nettet var fullstendiog nå.

Problemet er som følger:

Dersom du sender mail via webmail, blir den selvsagt plassert i mappen "Sent mail" i web-grensensittet. Sånn skal det jo være. Problemet oppstår neste gang du sjekker mail via mobilen. Da laster man ned alle sendte (og nye innkommene, da) fra innboksen! Jeg skjønner tenkegangen din, men dette gjelder altså ALLE mails, ikke bare de som er svar på andre ting eller en del av en "conversation".

Andre forslag?

Jørn

Lenke til kommentar

Jeg driver og titter på det nå. Har bare brukt gmail applikasjonen til nå (var for lat til å sette opp mail), men du kan kanskje hjelpe meg med en ting. Hvilke innstillinger brukte du på utgående mail? Jeg får det ikke til lå fungere uansett hva jeg prøver (på min gamle 6260 gikk det på første forsøk)

Lenke til kommentar
Jeg driver og titter på det nå. Har bare brukt gmail applikasjonen til nå (var for lat til å sette opp mail), men du kan kanskje hjelpe meg med en ting. Hvilke innstillinger brukte du på utgående mail? Jeg får det ikke til lå fungere uansett hva jeg prøver (på min gamle 6260 gikk det på første forsøk)

7767667[/snapback]

Du finner grundig svar i en tråd her, men sender også en lenke som forklarer alt:

http://orka.mine.nu/pub/gmail/

Det er flere "feller". Aktivisering av SSL ligger under "Kryptering", det skjønte ikke jeg. Når du endelig er ferdig på konfigurering, får du beskjed at du trenger sertifikater. De finner du på websiden. Alt funker utmerket. Genialt å velge send melding, og velge mail framfor sms. Enkelt. Men det trekker ned at man laster ned så mange unødvendige mails.

Jørn

Lenke til kommentar

Skjønner problemet ja. Ganske teit i grunn, men det er jo nettopp det som gjør at gmails egen app. funker så bra som den gjør....

Jeg har foreløpig tenkt ut en mulig løsning, men den er ganske teit og kronglete...

Det jeg tenkte å gjøre var rett og slett å sette opp en egen konto på mail-serveren min som jeg videresender all mail fra gmail til og poper denne i stedet for gmail kontoen. Det vil fungere, men akk så teit løsning.

Jeg har ikke giddet å teste dette enda, for jeg kjører greylisting på serveren, noe som jeg misstenker kan skape problemer.

Lenke til kommentar

Idéen min med å gå via min egen server fungerer glimrende. Jeg måtte bare legge til gmails servere i en whitelist så man slipper den lange delayen som greylisting medfører.

j8rn: Om du vil så kan jeg sikkert fikse noe lignende til deg. Send meg en PM

Lenke til kommentar
Skjønner problemet ja. Ganske teit i grunn, men det er jo nettopp det som gjør at gmails egen app. funker så bra som den gjør....

Jeg har foreløpig tenkt ut en mulig løsning, men den er ganske teit og kronglete...

Det jeg tenkte å gjøre var rett og slett å sette opp en egen konto på mail-serveren min som jeg videresender all mail fra gmail til og poper denne i stedet for gmail kontoen. Det vil fungere, men akk så teit løsning.

Jeg har ikke giddet å teste dette enda, for jeg kjører greylisting på serveren, noe som jeg misstenker kan skape problemer.

7767996[/snapback]

Og dersom du har imap i tillegg på kontoen du videresender alt til, vil jo tilgangen til mail på mobil funke flott. Men gmails webløsning er jo fin, og så går man glipp av den....Kanskje løsningen er å slå seg til ro med Gmail application eller hva den heter.

Og så er det en positiv ting. Dersom man setter det opp korrekt, kan man jo sende mail via mobilen (standard pop-oppsett altså) og så blir den lagret i sent mail i gmail.

Hørte på nyhetene at japanerne ikke brukte sms, kun mail. Er det korrekt?

Takk for nå,

Jørn Andersen

Lenke til kommentar
Og dersom du har imap i tillegg på kontoen du videresender alt til, vil jo tilgangen til mail på mobil funke flott. Men gmails webløsning er jo fin, og så går man glipp av den....Kanskje løsningen er å slå seg til ro med Gmail application eller hva den heter.

7771549[/snapback]

Imap hadde vært bra ja. Men jeg orker rett og slett ikke. Har kjørt IMAP på serveren min en gang før, og aldri mer. Det er sinnsykt pes å konfigurere og sinnsykt pes å drifte.

I tillegg har jeg skrevet et lite perl script som varsler ny mail på sms (og har black/white-list). Ganske praktisk å bli varslet om ny mail ;-)

Og så er det en positiv ting. Dersom man setter det opp korrekt, kan man jo sende mail via mobilen (standard pop-oppsett altså)  og så blir den lagret i sent mail i gmail.

Hørte på nyhetene at japanerne ikke brukte sms, kun mail. Er det korrekt?

Takk for nå,

Jørn Andersen

7771549[/snapback]

Har hørt det samme jeg også ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...