Gå til innhold

Hvor ofte burde en PC slåes av?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Ja, PCen "slites" av å stå på. Vifter og harddisker og andre ting som går rundt lever bare et begrenset antall timer, og vil før eller senere gå i stykker. Ting som varme og støv spiller inn for hvor lang tid det kan ta, og både vifter og harddisker kan tåle å stå på 24/7 i tre-fire år, og sikkert mye lengre enn det.

 

2. Ja, det er oppstarten som sliter mest på elektromotorene i harddisker og vifter.

 

Hva får vi ut av dette? Jo, for det første: PCen din er dømt til å gå i stykker;)

og: Et bruksmønster hvor pcen står på mesteparten av døgnet, og samtidig blir skrudd ofte av og på, vil være det verste.

 

Det beste du kan gjøre er å slå av pcen de døgnene du regner med at den vil være avslått mer enn den står på (f.eks. hvis du er bortreist, eller har så mye å gjøre at du bare kommer til å bruke pcen en time i løpet av dagen), men du kan la den stå på de døgnene hvileperioden(e) blir kort(e).

 

Slik jeg ser det er en pc forbruksvare, og den ryker når den ryker. Jeg forsøker så godt jeg kan å sikre meg økonomisk ved å kjøpe pc med lang garanti, og datamessig ved å ta backup jevnlig.

Lenke til kommentar
pc'en trenger ikke hvile og blir ikke sliten :thumbup: Eneste som tar skade av å stå på hele tiden er viftene, men de holder ganske lenge de og, dessuten så koster de ikke allverdens.

7767429[/snapback]

og viftene blir mer slitt for hver restart.. trengs mer energi å starte en vifte enn å holde den igang, mao sliter det på kulelageret... dette temaet er riktignok blitt drøftet før, kommer bare til å bli masse synsing. Men la pc'n stå på om du har en billig strøm avtale. :D

Lenke til kommentar
og viftene blir mer slitt for hver restart.. trengs mer energi å starte en vifte enn å holde den igang, mao sliter det på kulelageret... dette temaet er riktignok blitt drøftet før, kommer bare til å bli masse synsing. Men la pc'n stå på om du har en billig strøm avtale. :D

7767669[/snapback]

 

Samtidig opplever jeg stadig at pcer som har stått på, og hatt få nede-perioder og restarter, plutselig får viftestøy eller viftestans. Det er jo slik at både kulelager og elektriske kretser er utsatt for friksjon. Denne friksjonen vil før eller senere ta livet av dem. Poenget med at påkjenningen er større ved oppstart gjør at jeg også velger å la stasjonære pcer stå på dersom jeg ikke vet at den kommer til å ikke bli brukt på mange timer (dager).

Lenke til kommentar

Alle lager blir slitt ved 24/7 bruk, og strømkretser blir også slitt, men en oppstart sliter like mye på kretsene som en viss periode med oppetid. Vifter er ikke dyrt, og det er skjelden pc'r er i bruk så lenge at de dør. Har faktisk ikke hørt om annet en HDD'r som har blitt ødelagt over tid. Og selvfølgelig vifter da.

Lenke til kommentar
Alle lager blir slitt ved 24/7 bruk, og strømkretser blir også slitt, men en oppstart sliter like mye på kretsene som en viss periode med oppetid. Vifter er ikke dyrt, og det er skjelden pc'r er i bruk så lenge at de dør. Har faktisk ikke hørt om annet en HDD'r som har blitt ødelagt over tid. Og selvfølgelig vifter da.

7767768[/snapback]

 

og selv hd har god levetid, en redhat 7 server på mitt fars kontor har stått på siden sommer 2003. 3 strømbrudd og en reboot. Hardisken er helt fin, men harddisk viften må byttes (harddisk kjøler). Det er en god del timer den har stått på, og my best guess er at den står på i 2-3 år til før jeg må gjøre noe med den.

Lenke til kommentar

Med Everest kan du se hvor lang tid den har stått på og hvor mange ganger den er slått av. Siden du formaterte den seff. 

Totalt oppetid: 4dager, 13timer, 35min og 48sek

Det er siden 13/01-07.

25 omstarter.

Nedetid: 3dager, 12timer.

 

Antallblåskjermer: 0 (stolt :thumbup::p)

7767400[/snapback]

 

Dette kan man også gjøre i BIOS...i vetfall på mitt Abit hk.

her kan men se hvor mange ganger man har trykket på restart knappen, hvor mange timer CPU er brukt, antal timer på totalt, osv.

Lenke til kommentar

Pleier aldri å slå av pc'n såfremt jeg ikke reiser bort over lengre tid, og det har aldri oppstått noen problemer av den grunn. Før pleide jeg å skru av og på pc'n daglig, på den tiden mistet jeg blant annet en del harddisker. Men om det er noen sammenheng er vel kanskje litt vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Oppetid på min Win2k PC: 1uke 1d 9t 22m 32s

Restarter kun når strømmen går eller jeg oppdaterer Windows og den "krever" en restart. Denne pc'n har stått og gått nærmest 24/7 siden 2000, med unntak av allerede nevnte grunner til restart.

 

Fungerer også fint som varmeovn da det er en overklokket Pentium 4 Northwood ;P.

Lenke til kommentar
15 år? Hva brukes den til?

7795685[/snapback]

Bare jeg som så for meg den "push the execute-button" maskinen fra Lost?

 

Jeg lar maskinen min stå på. Restarter annenhver uke pga programmer som roter litt med minnet (opera, dc++, mm)

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...