Gå til innhold

Hvor ofte burde en PC slåes av?


Anbefalte innlegg

Fant ikke noe emne å opprette min post under, så jeg tok denne :)

 

Har hatt pc en god stund, men blir likevel ikke helt klok på hvor lenge/ofte pc'n min burde ha hvile-periode?

 

Etter råd fra min pc-forhandler gir de meg beskjed om at den burde slåes av hver natt.. Er dette riktig? Før dette har gjerne pc'n stått og gått 24/7 i en uke, eller mer... Har da slått den av, eller restartet den en gang i blant, men veit ikke hva som er riktig lenger :whistle:

 

Noen som kan gi et konkret svar på hva som er riktig og helsemessig for pc'n, for jeg har nemlig hørt utsagn som at harddisken vil fortere blir trøtt/slitt av det å bli startet på ny for mange ganger? Mulig dette får dere til å le, men måtte uansett avklare hva som er riktig en gang for alle...

 

Takk for svar :thumbup:

Endret av xofus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskiner er da laget for å stå på.

Det kan i noen tilfeller være mer skadelig å slå av og på hele tiden.

 

Rart den forhandleren sa det, hvis det ikke dreier seg om noe spesielt tilfelle da.

7767304[/snapback]

 

Som sagt så får du lengst levetid av å la PCen stå på konstant, berre den ikkje blir for varm. Men så blir ein PC som regel bytta ut lenge før levetida er over.

Lenke til kommentar
Som sagt så får du lengst levetid av å la PCen stå på konstant, berre den ikkje blir for varm. Men så blir ein PC som regel bytta ut lenge før levetida er over

 

Det kan i noen tilfeller være mer skadelig å slå av og på hele tiden.

 

Jeg har hørt fra mange pc eksperter at pc'n burde stå på og ikke slåes helt av mer enn 1 gang i uka eller hver 14 dag... Ikke lett å vite hva som er rett påstand. Nå får jeg svar i forumet her om at pc'n aldri skal slåes av? Jeg antar at den siste påstanden kan taes med en klype salt :!:

 

Har liksom ikke et leksikon å slå opp i ang detta emne :D Noen som kan begrunne nærmere?

Lenke til kommentar

Min er av om natten om jeg ikke laster ned. Neste dag starter jeg den på nytt for bedre ytelse. Vet ikke helt om det faktisk blir bedre, men det tar jo max 2min å restarte den ... :p

 

Med Everest kan du se hvor lang tid den har stått på og hvor mange ganger den er slått av. Siden du formaterte den seff.

Totalt oppetid: 4dager, 13timer, 35min og 48sek

Det er siden 13/01-07.

25 omstarter.

Nedetid: 3dager, 12timer.

 

Antallblåskjermer: 0 (stolt :thumbup::p)

Lenke til kommentar

Kanskje det eneste jeg trenger å ta hensyn til er det med å huske restart 1 gang pr dag for bedre ytelse og mindre rot? Hører folk si her at pc'n burde stå på stort sett hele tiden, men trenger den ikke hvile, for crash vil vel skje, eller komponenter vil vel fortere bli slitt av dette?

 

Uff, mange spørsmål, men måtte få de ut :whistle:

Lenke til kommentar

Vel må nok har melde meg på hva folk flest sier...

Slår av pc'n, bare hvis strømmen går eller jeg skal inn i kassa og mekke.. elers så står den på 24/7.. har vel en oppetid nå på noen mnd..

 

Treigere over tid.. dette kan komme av flere ting men ofte av at noen programmer "lekker" minne og som gradvis defragmenterer minne, noe som gjør maskinen treigere. Eksempler på programmer som lekker minne er Opera og azureuz i noen av versjonene.

Dette kan fikses på ved å stoppe programmene helt, og så vente litt, også (hvis du har et) bruke et program som defragmenterer minnet (ikke nødvendig men det hjelper litt) før du starter programmet på nytt..

Kan hende jeg tar feil her, men det stemmer på min maskin ;-)

 

Gjør dette med opera ca 1 gang hver 3 dag, for på må mitt system er opera den største synderen.

 

Men til det du egentlig spurte om, hvis ikke du må slå den av for en eller annen grunn så la pc'n stå på, det er det som er det beste for den.

 

Taleg

Lenke til kommentar

Det er definitivt en fordel å skru pc av om natta..da unngår du at den blir utsatt for e-verket sine strømkutt når de en sjelden gang har service på linja.En restart renser opp i minnet og gir deg raskere maskin også.Den har dessuten bare godt av å hvile litt.Det er varme og strømbruk som "sliter"ut komponentene i en pc.Lar du den stå på om natta så kutt i hvert fall internettkoblingen.Sjansen for å bli "hacket" eller at pc,en din blir misbrukt av uvedkommende er også størst for maskiner som går døgnet rundt.Min anbefaling er krystallklar..skru av om natta.!

Lenke til kommentar
Det er varme og strømbruk som "sliter"ut komponentene i en pc

 

eller

 

Vel må nok har melde meg på hva folk flest sier...

Slår av pc'n, bare hvis strømmen går eller jeg skal inn i kassa og mekke.. elers så står den på 24/7.. har vel en oppetid nå på noen mnd..

 

Uff og uff! Er nettopp pga av dette jeg blir forvirra og usikker. En sier at pc skal stå på lengst mulig, den andre sier det motsatte. Får vel bare satse på en av alternativene :whistle::hmm::ohmy:

Lenke til kommentar

Så lenge straumforbruk og varme (evt. støy) ikkje er noko problem, kan du la maskina stå på heile tida. Ikkje at eg ville ha gjort det sjølv, men det er opp til deg. Maskina mi blir ikkje merkbart treigare over tid, men den kan bli det med folk som ikkje ryddar opp på maskina eller bryr seg vedlikehald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...