Gå til innhold

kondensatorer til 8k3a

kulos

Anbefalte innlegg

Hei

På serveren min er mange kondensatorer gåttt i stykker. Vcore hopper opp og ned og jeg ble nødt til å klokke ned prosessorenfor å få systemet til å virke. Kortet er et epox 8k3a (kt333). Systemet kjører redhat linux 9 (2.4.19) og er en filserver som er opp 24/7. Ønsker ikke å skifte ut hovedkortet da dette sannsynligvis vil medføre at jeg trenger ny kernel (feks for støtte for nforce2) som igjen gjør at jeg må kompilere nye drivere for raid kortet mitt etc.

Kondensatorene det dreier seg om er 2 stk 1500 microF 6.3V 10x20 mm og 12 (!!) stk 2200 microF 10V 10x25 mm. Har søkt både på www.elfo.se og www.conrad.de uten hell.

Er det noen som kan hjelpe meg med slike kondensatorer?

Ville være svært takknemlig :)

kulos

post-30511-1169376744_thumb.jpg

Endret av kulos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett forslag kan være å søke på bruktmarkeder(finn, her, qxl(grøss), ....) etter brukt HK av samme type.

Ett annet forslag kan være å oppsøke nærmeste elektrogjenvinningsstasjon og spørre om å få grave litt i døde datamaskiner.

Det er jo også mulig at Epox bruker samme type kondensatorer i andre hk også andre produsenter for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar.

Tror ikke jeg kommer til å bruke brukte kondensatorer. Et brukt hovedkort vil også sannsynligvis få tilsvarende problemer. kt333 og kt400 hovedkort er heller ikke lette å få tak i. Kondensatorprodusent er ikke viktig, bortsett fra at kondensatorene burde være av god kvalitet. Dessuten er det litt morsomt å fikse ting selv.

:D

kulos

Lenke til kommentar
Hei. Takk for svar.

Tror ikke jeg kommer til å bruke brukte kondensatorer. Et brukt hovedkort vil også sannsynligvis få tilsvarende problemer. kt333 og kt400 hovedkort er heller ikke lette å få tak i. Kondensatorprodusent er ikke viktig, bortsett fra at kondensatorene burde være av god kvalitet. Dessuten er det litt morsomt å fikse ting selv.

:D

kulos

7767189[/snapback]

Kondensatorer kjøper du fra landet hovedkortet er produsert:

http://cgi.ebay.com/1500-uf-6-3v-105C-moth...1QQcmdZViewItem

Du finner også helt sikkert alternativer som passer på Elfa eller Clahs Ohlson hvis du er stødig med loddebolten og klar for litt improvisasjon.

Lenke til kommentar
Du finner også helt sikkert alternativer som passer på Elfa eller Clahs Ohlson hvis du er stødig med loddebolten og klar for litt improvisasjon.

7767981[/snapback]

Skal være meget stødig, har selv loddet på slike kretskort og det er rett og slett noe dritt. Nå skal det sies at det er enklere dersom du bruker en ordentlig loddebolt og ikke "99 kroners" utgaven jeg brukte, men enkelt er det ikke uansett. Hadde hvertfall kjøpt en ekstra :)

Slike kondensatorer kan jo vare i evigheter, så det burde ikke være ett problem å bruke en brukt.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Hei

www.elfa.se har det du trenger. Du kan godt bruke kondensatorer med litt høyere speinning enn de du har, men vær obs på at de vil bli litt fysisk større. Om du ikke finner 1500uF, kan du bruke 2200uF istedet.

Når du lodder ut de gamle trenger du en loddebolt med skikkelig effekt. Den ene pinnen er vanlighvis koblet til jord eller en kraftig bane og varmen ledes raskt unna.

Og nei, elektrolytrt kondensatorer har begrenset levetid, så ikke bruk brukte.

Problemet med at kondensatorene begynte å lekke på enkelte hovedkort var at produsenten brukte dårlig elektrolytt slik at levetiden ble svært mye lavere enn antatt. Se http://www.freerepublic.com/focus/news/849190/posts

Ketil

Lenke til kommentar

Kanskje EPoX sender deg nye kondiser hvis du mailer dem? De er fullstendig klar over at noen serier ble levert med dårlig elektrolyt. Andre produsenter ( og kunder...) var også utsatt for det samme, så det burde de ordne opp i på rimelig vis.

Ved juletider gikk 12 kondiser føyka på et ep-8rda+ jeg kjøpte april 2003. EPoX (Nederland) var ganske raske med både å svare og sende. Evt. anbefaler jeg å bruke PayPal, da pakker de og sender samme dag.

Lenke til kommentar
Hei

www.elfa.se har det du trenger. Du kan godt bruke kondensatorer med litt høyere speinning enn de du har, men vær obs på at de vil bli litt fysisk større. Om du ikke finner 1500uF, kan du bruke 2200uF istedet.

Når du lodder ut de gamle trenger du en loddebolt med skikkelig effekt. Den ene pinnen er vanlighvis koblet til jord eller en kraftig bane og varmen ledes raskt unna.

Og nei, elektrolytrt kondensatorer har begrenset levetid, så ikke bruk brukte.

Problemet med at kondensatorene begynte å lekke på enkelte hovedkort var at produsenten brukte dårlig elektrolytt slik at levetiden ble svært mye lavere enn antatt. Se http://www.freerepublic.com/focus/news/849190/posts

Ketil

7773296[/snapback]

det er faktisk ikke så lurt å bruke en kondensator med høyere kapasitans.

det er ikke uten grunn at man bruker små kondensatorer noen steder, de er mye mer responsive til høyere frekvenser, mens større kondensatorer ikke er så følsomme for høyere frekvenser, så jeg tror det beste er å bruke en kondensator med lik kapasitans.

Lenke til kommentar

7773296[/snapback]

det er faktisk ikke så lurt å bruke en kondensator med høyere kapasitans.

det er ikke uten grunn at man bruker små kondensatorer noen steder, de er mye mer responsive til høyere frekvenser, mens større kondensatorer ikke er så følsomme for høyere frekvenser, så jeg tror det beste er å bruke en kondensator med lik kapasitans.

7775733[/snapback]

Hvis man snakker om 100nF til 100uF, så stemmer det. Men her er det snakk om en økning fra 1500 til 2200uF. Det er ikke mer enn 50%. Normale elektrolyttkondensatorer har en toleranse på +/-20%.

Ketil

Lenke til kommentar

har kjøpt inn kondiser fra RS online (1500uF 6.3V) og www.distrelec.com (10V 2200uF 10mm øD) så når de kommer blir det gøy. Har øvd meg litt på noen nettverkskort, og det ser da ut til å fungere ganske bra. 30W loddebolt. Er jo bare amatøren, men jeg synes jeg begynner å få dreisen :blush: !!

dere får høre når jeg er ferdig. Tenkte ikke engang på å kontakte EPOX. Det burde jeg vel ha gjort. Ja ja. Kjøpte ihvertfall inn slik at jeg kan ta alle hvis det skulle bli nødvendig.

Kulos

Lenke til kommentar

Det funka!

Lodda inn nye kondensatorer 15 stk totalt. Mye arbeid da 25W loddebolten min hadde problemer med å¨ varme opp loddetinnet nok, evt. varmen ble transportert bort for raskt i jordingene. Etter noen timers arbeid booter serveren nå med normal CPU frekvens og begge rambrikkene gjennkjennes uten problemer.

:dribble:

kulos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...