Gå til innhold

Hva er dine dummeste/minst lønnsomme datakjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Kjøpte 1 GB OCZ DDR 400 2-3-2-5 til 2800 kr våren 2004 som var et veldig dårlig kjøp. Klarte å overklokke de til hele 220 MHz. Merket kjempestor ytelsesforskjell....not

 

2. Kjøpte OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX Extreme Voltage med OCZ spenningsbooster og store planer om 250 MHz @ 2-2-2-5. Fikk aldri spenningsboosteren til å virke på mitt hovedkort (spenningen hoppet opp og ned hele tiden). Reklamerte så på den og fikk de i retur med beskjed om at alt var i orden. Ga opp hele greia til slutt. Prøvde senere brikkene på et DFI hovedkort som kunne gi minnebrikkene nok spenning uten booster, men det var ikke snakk om at de klarte 250 MHz @ 2-2-2-5.

 

Har i etterkant lært at lave minnetimings og minnefrekvens betyr så og si null og niks for økt ytelse i spill (som var min hensikt). Har derfor sluttet med å kjøpe superdyre minnebrikker!

 

17" NEC LCD til 5k og Plextor DVD brenner til 1800 Kr er vel heller ikke av de beste kjøpene mine. Det er vel heller mer presist å kalle det for dårlig timing enn for dårlig kjøp. Jeg var jo fornøyd med begge produktene, men prisen stupte jo ganske raskt etterpå.

Lenke til kommentar

Artig tråd det her. Tenkte jeg skulle bidra litt, men siden jeg var litt sent ute med data, så blir det ikke helt de store tabbene.

 

Men jeg begynte med en inspirion til rundt 25 lapper, go 2 skjermkort å greier. Trodde jeg hadde kjøpt pc for livet. Hvor dum går det an å være:) 10 mnd etterpå så var den solgt for 12 tusen og en stasjonær til 12 tusen var kjøpt inn. Måtte jo ha en bærbar også, så da gikk det 12 til.

 

Når DVD brennere var nede i 1800 så var det jo så billig at det måtte jeg bare ha. Andre gangen jeg brukte den, så kostet de 350kr og var 10 ganger raskere:( Så jeg kjøpte en ny en:)

 

Jeg har også handlet uvanlig mange vifter. Hver gang jeg byttet vifte på en del, så flyttet støyen seg til neste del, og så byttet man den viften og så flyttet den seg igjen. Det endte til slutt opp med modding av psu'en som ble ufattelig misfornøyd og sendte opp røyksignaler i protest. Da var det bare å kjøpe den dyreste og mest stillegående psu'en etterpå.

 

Men man lærer:) Eller? Jeg har fortsatt bare brukt den 19"viewsonicen 1 gang på 1 år og nå koster 22" like mye og en sånn må jeg ihvertfall ha...

Lenke til kommentar
Har mange sånne kjøp på samvittigheten, men det aller dummeste må vel være dual opteronmaskinen min. 4GB minne, SLI, osvosv.. Pris 36000.- , kun for maskinen.

 

Blir stort sett brukt til surfing på forumet her.

8688467[/snapback]

Ouch! Jeg har sittet på gjerdet en stund når det gjelder kjøp av nye PC. Har god råd, og har lyst til å kline til slik du gjorde, men jeg bruker ikke data så mye lengre og er derfor redd for at jeg det blir bortkastet. Det er surt når man tenker på alt det andre man kunne ha brukt pengene på.

 

Med en slik maskin, hvorfor bruker du den ikke mer til spill?

Lenke til kommentar

Et år siden ca at jeg skulle ha meg et Wlan kort, klarte å bestille feil å bruke 250.- på en antenne bare.

Gadd ikke sende den inn på angrefrist siden det ville kosta meg litt over hundelappen ca i porto, å jeg tenkte den kanskje kan komme handy med hvis jeg kjøper et wlan kort som jeg kan plugge den på.

Den ligger enda på hylla...

Lenke til kommentar
Ca. 6 mnd til 1 år senere kom plextor med cd-brenner 8x til ca 3000 om jeg ikke husker helt feil, jeg kjøpte den og brente vel nærmere 50 plater før jeg fikk en feilbrenning. Tror ikke jeg noen gang har vært så glad for en data dings som i min første plextor cd-brenner.

 

5000kr kostet den når den kom,jeg kjøpte meg en da.

Fikk den på en lokal data sjappe til samme pris som nettbutikkene lå på.

 

Den røk etter 1 år og butikken ville ikke fixe den.Var bare 1 års garanti.

Hadde 0 peiling på forbruker rettigheter da så jeg gidde opp det.

Endret av taz
Lenke til kommentar
1GB Corsair XMS2 DDR2 PC5400 til 3600kr.

8689947[/snapback]

 

 

kjøpte en 1gb xms2 6400 for 1400,- for 2007. nå koster den 550,-

kjøpte en p4 630 3ghz 2mb til 1998 våren 2006 å mente jeg nettop hadde ungått å tape. amd rulet på den tiden.

dvd brenner til 2000 på 2003 tallet.

ellers har jeg skjønt for lenge siden at data eldes fort.

husker jeg kikket på et geforce kort for å se at det kom både geforce 2 og 3 rett etter

 

har side holdt meg til laptop. de synker ikke så drastisk i pris

nyest kjøp er en toshiba p100-292 med svensk winxp pro og svesnks tastatur til 6998,- oppgradert med 1gb sodimm 667mhz til 400,-

Lenke til kommentar
"powderdays" , hvordan er det mulig å kjøpe en 19" for så å bare bruke den 1 gang på 1 år? Hva brukte du så i mellomtiden?

8691033[/snapback]

 

Jeg kjøpte den for å slippe å bære 19" Eizo skjermen min til ett lan. Jeg var veldig fornøyd med skjermen, men jeg har ikke klart å kvitte meg med Eizo'en:) Ga jo tross alt 6000 for den:)

Lenke til kommentar

Jeg må vel si at det er en SANYO 8088 med 4.7MHz prosessor, 5.25'' floppy disk og CGA skjerm. Jepp, du leste rett, ingen harddisk. I den tiden la man OS'et rett på minnet! Kostet oss over 20 000 kroner. Vi investerte faktisk i en harddisk på 20MB etter ca et halvt år, og vi brukte maskinen i hvert fall i 5-6 år.

Lenke til kommentar
1GB Corsair XMS2 DDR2 PC5400 til 3600kr.

8689947[/snapback]

kjøpte en p4 630 3ghz 2mb til 1998 våren 2006 å mente jeg nettop hadde ungått å tape. amd rulet på den tiden.

8696603[/snapback]

C2D var jo like om svingen :ph34r:

 

Btw, de brikkene jeg kjøpte var i 2004, når DDR2 var helt nytt. Kan vel forøvrig nevnes at jeg også kjøpte andre helt nye ting, som s775 HK og PCI-express skjermkort. Da var jeg jo såpass smart at jeg gikk for Intel og ikke AMD :cool:

(kanskje jeg skulle forhørt meg først før jeg antok at Intel var bedre...)

Lenke til kommentar

Min største tabbe opplevde jeg når jeg skulle lære meg å overklokke. "Hva? Kan jeg få bedre ytelse av maskinen bare ved å justere litt?" tenkte jeg...

Det var på tiden da Pentium 3 herjet landet, og celeron var kjent for å være gode overklokkere. Maskinen var min mors hjemmekontormaskin. Hadde en 333mhz celeron, som ifølge en webside(Tror det var Toms hardware) enkelt kunne overklokkes til 400mhz. Leste meg opp i dagevis, og mannet meg opp til å gå inn i biosen å skru opp fsb.

 

Jeg greier å sette multiplier og fsb helt feil (tror jeg satte den på 1300mhz...) og maskinen sa POFF i en stor røyksky!

 

:blush:

 

Mor var ikke fornøyd...

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar
Min største tabbe opplevde jeg når jeg skulle lære meg å overklokke. "Hva? Kan jeg få bedre ytelse av maskinen bare ved å justere litt?" tenkte jeg...

Det var på tiden da Pentium 3 herjet landet, og celeron var kjent for å være gode overklokkere. Maskinen var min mors hjemmekontormaskin. Hadde en 333mhz celeron, som ifølge en webside(Tror det var Toms hardware) enkelt kunne overklokkes til 400mhz. Leste meg opp i dagevis, og mannet meg opp til å gå inn i biosen å skru opp fsb.

 

Jeg greier å sette multiplier og fsb helt feil og maskinen sa POFF i en stor røyksky!

 

Mor var ikke fornøyd...

8696909[/snapback]

 

Hehe, nice! :tease:

Lenke til kommentar

Første gang jeg kjøpte egen PC, så hadde jeg spart opp så mye penger at når jeg hadde kjøpt alt det nødvendige, hadde jeg ennå penger igjen. Det endte opp med at jeg kjøpte en harddisk-kjøler som man monterte i en slot til CD-rom. Den hadde 2 vifter, bråkte noe sykt og den "nyplast-lukten" hang igjen i fingrene alt for lenge, og minte egentlig mer om "nydrit-lukt". Brukte den i omtrent en time. Den ligger ennå i esken etter 6 år.

Lenke til kommentar

Huff.. dette vekke mange vonde minner. Gjorde noe av det dummeste en tenkes kan i -96, kjøpte en Compaq DX4 100Mhz m/skjerm og printer hos Thorn.. grøss .. au au au!! Kostet meg sikkert 3 ganger så mye som den skulle ha gjort.. men hva gjør en ikke når en er en fattig student.. detta var vondt å tenke tilbake på. :hmm:

Lenke til kommentar
Min største tabbe opplevde jeg når jeg skulle lære meg å overklokke. "Hva? Kan jeg få bedre ytelse av maskinen bare ved å justere litt?" tenkte jeg...

Det var på tiden da Pentium 3 herjet landet, og celeron var kjent for å være gode overklokkere. Maskinen var min mors hjemmekontormaskin. Hadde en 333mhz celeron, som ifølge en webside(Tror det var Toms hardware) enkelt kunne overklokkes til 400mhz. Leste meg opp i dagevis, og mannet meg opp til å gå inn i biosen å skru opp fsb.

 

Jeg greier å sette multiplier og fsb helt feil (tror jeg satte den på 1300mhz...) og maskinen sa POFF i en stor røyksky!

 

:blush:

 

Mor var ikke fornøyd...

8696909[/snapback]

 

hvordan i all verden klarte du det? tror ikke det var dine manglende overklokkerkunnskaper som gjorde det.. sikker på at du ikke loddet over halve hovedkortet og? he he

Lenke til kommentar

Jeg må si at det er nesten som terapi for å legge tragiske kjøp bak seg når jeg ser at det er mange av oss :) Kom på ting til jeg heller ikke er videre stolt over, den ene går mest på det som en annen nevnte her, dårlig timet kjøp. Etter mye fram og tilbake bestemte vi oss for å kjøpe en gps til bilen. Det ble en nuvi 360 til rett under 6000 kr. 4 uker senere falt prisene og samme nettbutikk solgte den da til 4500 kr :( Snakk om å føle seg snytt

 

Den andre tingen var også mens jeg var en guttunge. Gudene vet hvordan jeg fikk faren min til å svi av 2000 kr på å kjøpe OCR program for å scanne inn dokumenter. Da den allikevel hadde en tendens til å tolke feil en del tegn og jeg var for lat til å gå over og rette så ble det faktisk aldri brukt til noe nyttig.......

 

Så en liten morsom sak. Husker jeg spilte larry 1 eller 2 da en venn av meg sa at jeg burde skaffe meg lydkort/sound card, de hadde nettopp kommet til Norge og han sa at jeg da slapp piping fra høytalerne men kom til å høre ekte musikk. Vel jeg var et barn og dette var nytt så jeg spurte like godt om ikke jeg bare kunne kopiere hans lydkort LOL. Her også gikk jeg på en felle. Løp og kjøpte et lydkort som kostet meg ca 700 kr. Det viste seg at det bare var til musikk, 2 uker senere kjøpte en venn av meg creative soundblaster kort til 450 med musikk og støtte for stemme!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...