stian90_2 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hei Jeg har en gammel datamaskin her som jeg netopp har instalert ubuntu server på. Jeg har satt opp apache, php og mysql. Planen er altså og bruke den som webserver. Men jeg mangler en siste liten ting. Jeg prøvde og instalere proftpd, men det funket dårlig. Så om noen har noe forslag til en god ftp server pakke, som er enkel og bruke og sette opp. Så hadde det vært supert. Takk for alle svar. PS: det som ikke funket med proftpd var at jeg aldri fikk logga inn uansett. Hadde lagt til brukeren men alikavell ikke... :S Endret 21. januar 2007 av stianiquniez Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Du kan jo prøve vsftpd. Legger med min lille conf som jeg vet fungerer. vsftpd.conf.txt Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 ftp er ganske slit hvis du ikke har ip'en helt fram til server. hvis du har en router og forword noen porter. må du sette opp passive ports. og ip'en du har ut på inet. for at det skal funke. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 akuratt det er ikke noe problem. Kjører det lokalt nå. Jeg fikk opp ftp serveren, bare at jeg fikk ikke logga inn uansett hva.. Men skal prøve zeltex tips nå Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) kan jo legge med original confen min, hvor det står litt mer info. vsftpd.conf.txt Endret 22. januar 2007 av zeltex Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Jajøss, det funket jo perfekt nesten.. Men hvordan bestemmer jeg hvordan mapper han skal ha tilgang til ? skulle gjerne hatt hele disken, er endel ting jeg trenger tilgang til Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Fra det programmet har jeg tilgant til "home/" mappen min Men, jeg skulle helst hatt tilgang til alt hele "/" og utover.. Eller i det minste "var/www" Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Da må du sette opp de mappene som du vil ha tilgang til som skrivbar for din bruker. Kan feks gjøres i terminal med: sudo chmod 0777 /var/www det gir alle mulige folk og grupper tilgang til mappen, så hvis du har flere personer som bruker serveren, er ikke dette så lurt. Jeg har aldri satt meg helt inn i det. Vet bare at 0777 er alle og at 644 gir eier skrive og lese, mens andre får lesetilgang.. man chmod ga meg ikke så mye info heller. Men hvis du har lagt inn winscp på maskinen du styrer med(så sant du har windows da) kan du der høyretrykke som i windows for å sette rettigheter. edit: men hvis du skal lagre filer på / er det bedre å føre over med scp, feks programmet nevnt overwinscp. Her kan du logge inn som root og føre over til de mappene du vil. Kjører du ubuntu så må du vel først da sette root passord med; sudo passwd tast inn passord 2x. og logg inn med winscp med: root / passwd Endret 22. januar 2007 av zeltex Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Takker så meget funker veldig veldig bra.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå