Gå til innhold

sette opp ubuntu ftp server..

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har en gammel datamaskin her som jeg netopp har instalert ubuntu server på. Jeg har satt opp apache, php og mysql. Planen er altså og bruke den som webserver.

Men jeg mangler en siste liten ting. Jeg prøvde og instalere proftpd, men det funket dårlig. Så om noen har noe forslag til en god ftp server pakke, som er enkel og bruke og sette opp. Så hadde det vært supert. Takk for alle svar.

PS: det som ikke funket med proftpd var at jeg aldri fikk logga inn uansett. Hadde lagt til brukeren men alikavell ikke... :S

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du sette opp de mappene som du vil ha tilgang til som skrivbar for din bruker. Kan feks gjøres i terminal med:

sudo chmod 0777 /var/www

det gir alle mulige folk og grupper tilgang til mappen, så hvis du har flere personer som bruker serveren, er ikke dette så lurt. Jeg har aldri satt meg helt inn i det. Vet bare at 0777 er alle og at 644 gir eier skrive og lese, mens andre får lesetilgang.. man chmod ga meg ikke så mye info heller. Men hvis du har lagt inn winscp på maskinen du styrer med(så sant du har windows da) kan du der høyretrykke som i windows for å sette rettigheter.

edit: men hvis du skal lagre filer på / er det bedre å føre over med scp, feks programmet nevnt overwinscp. Her kan du logge inn som root og føre over til de mappene du vil. Kjører du ubuntu så må du vel først da sette root passord med;

sudo passwd

tast inn passord 2x. og logg inn med winscp med: root / passwd

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...