Gå til innhold

Fallskjermjeger 2008 - søkere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulighet for det! Er spent på å se åssen folk som har søkt. Vi er 4stk fra Tønsberg som har søkt, ingen av oss er noe spesielt egentlig, eller vi har 1 halveis fotballspiller og 1 "Lars Monsen" :p Alle sammen fokuserer mest på opptakskrav: masse gåing med sekk og utholden-styrketrening. Kondisjon begynner vi for fult med til neste år, foreløpig blir det vel langrenn på skrim annenhver helg elns.

Lenke til kommentar

ok, kult.. hvor gamle er dere? selv er jeg 22 faktisk :p

opptakskravene klarer jeg med god margin... må vel begynne å gå noen turer med sekk, og kanskje jobbe litt med kondisen. men jeg tror det skal gå bra bare man er sta nok :p

har dere sendt søknaden allerede?

Lenke til kommentar

Jada, vi sendte inn søknad for et par uker sida, du kan gjøre det elektronisk

Her!

22 ja, så ung har ikke jeg blitt enda :p Vi er alle 18år gamle her. Når det gjelder opptakskravene så er de i boks med god margin her og, er jo ikke akkurat en spesiell utfording for de som virkelig vil dette og er godt forberedt, det er ikke der jeg frykter å ryke ut for å si det sånn ;) Ja tror ikke det er så dumt å begynne med sekk snart altså, meg og en kompis prøvde oss på 7km med 25kg sekk på 52min, og det gikk overraskende dårlig :p Trodde det skulle være rimelig slækt, men det var det ikke. Vi gikk i ulent terreng, så det er mulig gps'en målte feil distanse (får vi håpe) :p

Lenke til kommentar

jeg vet ikke hvordan jeg ligger ann sonn sett.... 7km med sekk på 52 min, det skal jeg teste etter hvert.

må du løpe eller er det bare å jogge?

jeg skal kjøpe meg ryggsekk og truger, så skal jeg tassle opp på fjellet og stå på snowboard ned igjen :)

Endret av neverpace
Lenke til kommentar

Med det første trodde jeg at det bare var å gå, men man må småjogge litt for at det skal bli noe resultater.

Det var en god idee! ;) Vi skal krysse hardangervidda i vinterferien eller påskeferien, får se, men det tror jeg kan bli jævli fett altså, bra trening og :) Tror det kan være lurt å øve seg litt på ski (fjellski/langrennski).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Enda en søker her!

Jeg er så fryktelig spent på hvor mye folk egentlig har trent før de prøver på å bli fallskjermjeger, og åssen folk som greier det! Jeg møtte en fallskjermjeger i går, men fikk ikke spurt om så mye. Det eneste han sa var at det meste satt i hodet, ikke kroppen, men at du var nødt til å være godt trent. Også sa han at alle som ryker ut trekker seg, ingen blir kastet ut. Ingen tidligere søkere på forumet? Hadde vært gøy å høre hva de har å si om HJK.

Lenke til kommentar

De som hadde vært fallskjermjegere på min avdeling var veldig lette typer. Så tror et tips kan være å trene mer kondis enn styrke. Kan egentlig ikke se for meg kraftplugger som jegere. Mye viktigere at man er seig og kan gå langt med tung sekk. Ønsker lykke til! Jeg hadde befal som var rimelig harde. De hadde tidligere søkt fallskjermjeger uten å kommet inn. Så anbefaler dere å trene hardt, for det kommer til å bli tøft.

Lenke til kommentar
De som hadde vært fallskjermjegere på min avdeling var veldig lette typer. Så tror et tips kan være å trene mer kondis enn styrke. Kan egentlig ikke se for meg kraftplugger som jegere. Mye viktigere at man er seig og kan gå langt med tung sekk. Ønsker lykke til! Jeg hadde befal som var rimelig harde. De hadde tidligere søkt fallskjermjeger uten å kommet inn. Så anbefaler dere å trene hardt, for det kommer til å bli tøft.

Helt enig, jeg kommer til å trene lange turer med tung sekk. Kommer til å ta et par vandreturer med fattern, der jeg bærer alt. Jeg jogger også jevnlig, og trener styrke. Tror også at det er viktig at man vender seg til å gå med store og raske skritt, slik at du ikke blir den som må småløpe bakerst med 40 kilo sekk, da tror jeg løpet er kjørt. Jeg lurer også på om jeg skal ta et par turer uten mat, for å se hvordan det føles. Har hørt at det var svært lite mat den siste uka, det var vist der menge røyk. Kan tenke meg at en del blir svært grinete uten tilstrekkelig mat og søvn.

Noen andre som har forslag til trening?

Lenke til kommentar

Ski og svømming er vel heller ikke så dumt.. Har et styrkeprogram som er ment til studiobruk hvis du er keen? Bruker det ikke selv, foreløpig, men fikk det av en av support gutta i FSK/HJK. Var så mye jeg savnet i det programmet, så bruker bare mitt eget innstinkt :)

Lenke til kommentar
Ski og svømming er vel heller ikke så dumt.. Har et styrkeprogram som er ment til studiobruk hvis du er keen? Bruker det ikke selv, foreløpig, men fikk det av en av support gutta i FSK/HJK. Var så mye jeg savnet i det programmet, så bruker bare mitt eget innstinkt :)

Ja ski for all del, svømming kommer jeg til å gjøre til sommeren. Begynne tidlig med våtdrakt kanskje :D Har hytte på hovden så for all del lange skiturer med sekk.

I dag var jeg på en heftig joggtur i skauen sammen med en kompis som for tiden spiller på start. Skal si det var en litt av en tur. Alle stier var ovesvømt og nesten bare gjørme over alt. Men skal si det var gøy. Det beste var når det faktisk var kompisen min som foreslo at vi skulle snu, etter 40 min med jogging. Det ble vel ca litt lengre enn en times joggetur. Anbefaler folk å gjøre det samme.

Jeg er trener ikke så mye i studio for tiden, for jeg liker å trene i naturen er mye bedre. Men du kunne jo kanskje posta noe av treningsprog. hvis det ikke er for langt, sikkert mange andre her som har bruk for det?

Lenke til kommentar

Bare noen tips, var selv inne til opptak for noen år siden. Har noen enkle tips til de som er interessert:

Fysiske opptaksprøver

Generelle tips:

De fysiske opptaksprøvene er greie, trenger ikke være schwartzenegger eller grete waitz. Det jeg heller ville passet på var å ikke bruke muskler og sener for hardt i nær fremtid av opptaksperioden. Husk, blir man skadet i løpet av den første mnd. blir man kastet ut. Samt helvetesuken med bloody sunday krever en robust kropp. Derfor bør du trene kvantitet fremfor knallhard trening og ikke legg opp til raske og omfattende forandringer i treningsprogrammet. Bygg deg sakte og jevnt opp om du er i dårlig form, eller vedlikehold og tren mengde om du er i god nok form allerede.

Et annet tips er å bare gjøre det som du blir bedt om. Ikke demonstrer at du greier 20 hang ups eller 170 armhenvinger. Befalet bryr seg ikke og det eneste du oppnår er å slite deg ut. Tro meg, kreftene kommer du til å trenge senere, så spar på de når du kan.

Push ups: De teller kun de som du berører hånden med brystkassen. Altså befalet legger hånden under brystkassen din og teller til tredve. Derfor bør du trene slik også, gå helt i bakken på hver armheving og ikke slutt 10 cm over bakken. Kapasiteten bør ligge på 45 siden du kan ha en dårlig dag og være sliten under opptaket, og så er det flere prøver samme dag slik at du kan bli utmattet i kroppen. Tren gjerne på kalde muskler, fordi det blir alltid slik i militæret. Ikke tro du alltid er oppvarmet og klar. De drar deg gjerne ut av sengen for å ta push-ups så hvis du er litt vant med dette står du deg bedre under hele opptaket. Samt ta gjerne flere serier med kort (2 min) og god pause (30 min) i mellom. Ofte blir dere presset til å ta armhevinger flere ganger om dagen, f.eks totalt 250, eller 10x25. Så venn deg til dette også. Armene dine kommer til å være ødelagt under hele opptaket.

Sit-ups: Hvis jeg husker riktig berører du høyre kne med motsatt albue. Lett krav men tren litt på forhånd. Lås beina i ribbeveggen og tren i vei. Bør klare 50 kontrollerte.

Rygg-ups: Her låses beina i ribbevegg og du ligger over en bukk, mens befalet roper og du ruller opp og ned tyve ganger, dette er ikke en stressøvelse, men en øvelse der de også vektlegger teknikk for å unngå skader. Pass på å rulle og ikke vippe med stiv rygg. Prøv å tenke at du krøller deg sammen i fosterstilling og røyser deg opp sakte mens ryggen rettes ut. Armene legges bak hodet. Kapasitet bør ligge på 25-30 rolige. Denne øvelsten tas samtidig med 5 stk. så det går ikke like kjapt med alle.

Hang-ups: Ikke hopp opp på første, da blir den strøket. Overtak, og fem kontrollerte bør kunne gjennomføres. Greit å ha en kapasitet på 10, så er du sikker. Strekk deg helt ut på hver enkelt, før du løfter deg opp igjen.

Løping/turgåing: Her står det ofte arbeidsuniform, våpen og army boots. Vi løp i joggesko og tradisjonell treningsdress i 5km. Bruk en del energi på gå isteden. Du kommer til å vase rundt i skogen med mye utstyr (ulendt terreng)og sjelden løpe så det er her fokuset bør være. Tren gjerne med sekk slik at du unngår gnagsår når du begynner med dette i militæret. Spesielt skuldre og korsrygg er utsatt. Kanskje bar hud og sekk for å gjøre huden robust, om det er kaldt kan du trene i to timer på tredemølle innendørsmed 40 kg sekk. Sekkene vi fikk var fra norrøna (den største), som om du har en lik en så kan det være en grei tilvenning å gjøre. Det kan også være lurt å ta med gnagsårplaster som du fester før første dag. Første dag får dere nye boots som blir fuktet, bruk plasteret for å forebygge om du er utsatt. Spesielt hel og ytterkantene fremme på fotbladet. Bruk gjerne armyboots før du starter i militæret så du er vandt med disse.

Legesjekk: Her tester de forskjellig. Svar nei på allergier og ikke oppgi tidligere operasjoner eller ryggproblemer, dette er en risiko men de fleste lyver så det renner av de for ikke å bli silet ut. Får du problemer under opptaket så trekker du deg ut, enkelt og greit. Dette er et risikabelt valg du må ta, men som sjelden har noe å si. I tillegg testes du på syn (tradisjonell plakat testing og fargesyn), hørsel (tradisjonelle pipelyder) og hyperventilering hvor du skal bli svimmel hvis du er normal. De fleste går ut på synet sitt.

Psykisk forberedelse:

Motivasjon: Det fysiske opptaket brukes mest for å sjekke at du er tilstrekkelig motivert psykisk og består de fysiske kravene og er robust nok. Vær skikkelig motivert og ha det for deg at dette skal du greie samme faen. Hvis du ikke har denne holdningen kommer du ikke inn. Etter de fysiske opptaksprøvene i opptaksuken er det stort sett nedbryting fysisk og psykisk og derfor må du være forbedredt på dette. Når du ikke vil gå mer, så må du gå lenger, når du har vondt av armhevinger må du ta mange fler, når du er trøtt får du ikke sove og sulten så blir du nektet mat, må du spy så be om tillatelse osv. Glem søvn og mat og gjerne prøv dette på forhånd slik du vet hvordan dette føles. Og det er noe inn i helvete med mygg på rena, de kommer du til å merke. Prøv å være skikkelig motivert i forkant av opptaket, slik at du blir skikkelig nedfor om du ikke kommer inn. Du kommer til å brytes ned og settes så hardt på prøve at du kommer bare til å fokusere på deg selv. Du blir kanskje egoistisk, sur og mismodig. Det kan være lurt å tenke litt på hvordan man blir under hardt fysisk og psykisk press, slik man blir klar over hvordan man reagerer under selve opptaket. Det vil være høye krav til samarbeid og ikke regn med å få skryt fra kompisene, de slenger heller dritt til deg slik du får enda mindre lyst å hjelpe de om noe skulle gå galt.

Psykomotoriske tester. Disse testene tester dine grunnleggende evner. Populært sagt hvor smart du er. Du trenger ikke være spesielt smart for å komme igjennom disse kravene bare normal 90+ i iq. Imidlertid kan det gi positiv effekt om du prøver slike tester på forhånd slik du er litt forbedredt f.eks mensa sine sider eller testen på facebook. Romforståelse, tallrekker, bokstavrekker, orienteringsevne (finne tall blant andre tall opplistet i en matrise) osv. En vanskelig test er simultantesten. Simultant betyr samtidig. I min tid gjorde de det slik; du får ingen klokke tilgjengelig og skal ta tiden i hodet ditt. Samtidig spiller de en stressende lyd og du må gjøre en problemløsningsoppgave. Problemløsningen er enkel, men du bør trene deg opp til å ta tiden i eget hode, periode på 10-40 sekunder under ytre forstyrrelser som lyd. Sett på lydspor som ikke gir deg oppfattelse av tid, men heller stresser deg. Ta tiden med klokke og forsøk å tippe antall sekunder, hvor du sjekker klokken etterpå. Dette kan hjelpe deg til å bli bedre. Husk at disse testene varer en hel dag. 5 timer "iq-tester" og 1 time utfylling av spørreskjema for å danne en psykologisk profil av deg. Sjekke at du ikke er psykopat har noen psykiske lidelser etc. Hvis du blir tatt opp vil du sener bli intervjuet av psykolog for å sjekke om du tåler den psykiske belastningen så svar ærlig på spørreskjemaet. Dette er til ditt eget beste og det kan være farlig å manipulere resultater her. Dere får korte pauser i mellom de ulike testene, men forsøk å være konsentrert og ikke gå ut å skryt blant de andre rekruttene. Husk at de som roper høyest ofte er de som trenger det mest. Konsetrer deg heller om ditt eget.

Oppsummering

Håper dette har bidratt til noen enkle tips fra en som har vært gjennom deler av opptaket. Dette er slik jeg opplevde det og ville gjort annerledes om jeg skulle prøvet på nytt. Tenk at dette greier du for det gjør du om du bare vil. Dette er ikke en kompissport men en test av dine egne kapabiliteter, å skryte av dette i ettertid gir deg ikke motivasjon gjennom denne skolen.

Lykke til :)

Endret av Sly82
Lenke til kommentar

Tror kanskje det er en ide å trene på det mentale og, jeg har nå vært ca 40 timer uten mat, kun får å kjenne på hvordan det føles. Det er ikke det samme som å gå uten mat på inntaket, men føler meg mer forberedt når jeg har prøvd! Tror nok søvn er det værste, men vet ikke helt hvor lurt det er å prøve dager uten søvn. Får se, kanskje jeg og en kompis går noen turer uten mat og med lite søvn. Hvordan tror dere man bør trene psyken?

Lenke til kommentar

Det du sier er nok ikke så dumt. Tror ikke du skal konsentrere deg alt for mye om å "trene" psyken, men det å erfare dine egene grenser og kapasiteter er nok et stort pluss. Da vet du sånn ca hvor grensen går hen, og hva som er mulig, og evt ikke mulig. Jeg vil nok tro av mangel på søvn definitivt blir det værste :p huffameg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...