Gå til innhold

Leie ut deler av egen bolig til eget firma?

nomore

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å etablere eget firma, men har da noen spørsmål.

(prøvd å søke på google også, uten hell)

Kan eg fritt frem jobbe i firmaet i hjemmet mitt på mitt private kontor og private utstyr uten at det får noen konsekvenser noen vei?

Eller finnes det muligheter for at "firmaet" kjøper utstyret eller at eg overdrar utstyret til firmaet som en kapitalinnskytelse? Problemet da blir vel at eg ikke kan bruke utstyret privat i ettertid?

Og hvordan er det med bolig. Slik huset er lagt opp i dag finnes det ikke noen enkel måte å skille ut en del til kontor. Kontoret vil i så tilfelle bli en del av et flerbruksrom og deretter brukt til andre ting også. Kan eg leie ut denne delen, eller kan eg jobbe der uten å leie den ut til firmaet?

Er det noen skattemessige fordeler noen vei?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemmekontor må være et atskilt rom som kun brukes til hjemmekontor.

Det er ikke så mye du får kostnadsført pga hjemmekontor, enten kr 1 350,- i året (tror jeg) eller så er det en viss prosent av ligningsverdien på huset ditt som kan trekkes fra.

Det er vel ingenting i veien for at du kan selge det private utstyret ditt til firmaet. Om du bruker det både privat og i næring er det ikke så stor sjanse for at noen sjekker uansett.

Lenke til kommentar

Helt i orden. :)

Eg ble bare litt usikker på om eg var nødt til å ha et hjemmekontor eller og eg måtte leie kontorlokale for at det skulle være lovlig og skattemessig korrekt.

Så da kan eg i bunn og grunn etablere en bedrift uten utgifter til utstyr og lokale(siden eg eier dette privat) og fokusere på å tjene penger i stede? Og regnskapet så klart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...