Gå til innhold

iPod FAQ (Vanlige problemer)


Anbefalte innlegg

Har et lite problem, søstra mi skal legge inn ny musikk på ipoden, og vi har fått ny maskin dvs at når ho pluggern i den maskina her kommer det opp at ho må slette alt på den og synkronisere med den itunsen som er på den pcen, som vist på bildet.

 

post-108800-1201448686_thumb.jpg

 

Jeg har lagt inn winamp for å prøve og overføre musikk med det, men det rare er at hvis jeg krysser ut itunes får ikke winamp kontakt med ipoden, og hvis jeg prøver å legge inn musikk med winamp imens itunes er oppe klikker bare winamp :S

 

Ho har vært på elkjøp og spørt hva ho skal gjøre og de sa at ho skulle kopiere itunes (filene) fra den gamle pcen og få de over på den nye. Burde jeg prøve?

 

Håper det er mulig å få noe hjelp her :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du kobler til iPoden så skal du kunne velge å håntere musikken manuelt på iPod. Har du gjort det? Likevel er det ikke uvanlig at iTunes streiker på sånne ting, tro meg. Se om manuell håntering hjelper først, hvis ikke så får vi prøve noe annet ;)

Når dette er oppe kan nå likeså godt jeg også dra ut noen svar av dere ipod guruer.

Samme skjer her. MEN Ipod Touch vill ikke opnes som mappe! BARE i itunes. Har jo tatt på "Håndter Manuelt"

Også får jeg ikke inn videoer. Hva kan vi gjøre da? :hmm:

Lenke til kommentar
Du har problemer med iPoden din altså? Vurderer du å starte en helt ny tråd om et eller annet teknisk problem med iPoden bør du sjekke denne tråden først.

 

iPoden min henger seg ofte, den stopper av og til opp i noen sekunder, går treigere enn vanlig, starter ikke opp o.l

Dette er et svært vanlig problem. Det er da kanskje på tide med en restart. For å restarte iPoden din holder du inne "Menu" og "Select" knappen (den runde i midten).

 

Volumet er enten alt for høyt, eller alt for lavt på en sang

Det finnes en volumjustering i iTunes som kan gjøre at en sang har for høyt, eller for lav volum. For å endre dette kobler du iPod til datamaskinen, høyreklikker på sangen det gjelder og velger "Vis Info". Et vindu dukker nå opp, her velger du tabben "Valg". Du vil her finne en glidebryter. Juster den til "normal".

 

Dette kan også utføres på iPoden. Trykk på Innstillinger>Volumjustering og slå den på. Takk til "dassen" for dette innspillet :D

 

Jeg vil ha forskjellig musikk i iTunes og på iPoden/ønsker ikke at musikken synkroniseres fra bibloteket

Det er somregel vanlig at iTunes legger inn all musikken du har i bibloteket ditt. Noen synes det er bra, andre ikke.

Vil du deaktivere funksjonen, åpner du iTunes og klikker på iPoden din. Velg derretter "Musikk" tabben, og fjern haken på "Synkroniser Musikk". Du kan nå legge inn musikken din manuelt på iPod.

 

Jeg bruker et vanlig klokkeheadsett, og lyden er alt for lav

Som du kanskje allerede vet, har iPod en volumsperre. Sperren kan enkelt fjernes ved å laste ned en tredjeparts programvare. Jeg har forøvrig laget en egen tråd vedrørende dette. Den finner du her.

 

Jeg har hørt at du kan kjøre Linux på iPoden, er det sant?

Det er sant. Det har jeg også testet, filmet og skrevet om her En ting du må merke deg er at Apples firmware er mye bedre. Fett er det med filmer og doom på en håndholdt maskin, men til musikk er Apples programvare mye bedre.

 

Displayet har gått i stykker på min iPod, hvordan kan jeg ordne det rimelig? Ganske mange har det uhell å knuse displayet på iPoden sin. Men fortvil ikke, alt kan fikses hos iPodBatteri.no.

Prisen for å skifte display på iPod video er 700,- kroner, og prisen for nano, og andre iPoder er 500,- kroner. Prisen er inkudert jobb og mva.

 

Må jeg bruke iTunes for å synkronisere musikken min?

Nei, det finnes mange andre tredjepartsprogrammer som fikser jobben for deg. Deriblant er Anapod Explorer et meget godt valg. Men det finnes også gratisversjoner.

Den populære mediaspilleren Winamp kan faktisk synkroniseres med iPod. Det hele fungerer svært bra, og jeg bruker det fremfor iTunes. Du finner mer informasjon, og plugin til Winamp her

MediaMonkey er også en svært god spiller som kan svært mye spennende. Personlig foretrekker jeg Winamp, men jeg ble mektig imponert av MediaMonkey også. Programmet finner du her

Både Winamp og Mediamonkey har støtte for å kopiere musikken tilbake til datamaskinen, i tillegg til mange andre småting iTunes ikke lar det gjøre.

 

Jeg vil flytte musikken fra iPod til PCèn igjen, hvordan?

Først og fremst bør du lese posten til MoDzoNa. Den er sticky, og er å finne her.

Konkrete ambefalinger fra min side er iPod Accsess

 

Hvordan åpner jeg iPod touch som en diskstasjon?

Å komme inn på partisjonen til iPod Touch er ikke like enkelt som tidligere iPoder. Du kan nemlig ikke hake av for å vise den som en diskstasjon slik man kan med tidligere iPoder.

Det er imidlertid mulig dersom man har den koblet til et trådløst nettverk. Nærmere bestemt samme nettverk som datamaskinen din er tilknyttet.

Først kobler du iPoden til det trådløse nettverket ditt, og laster ned følgende ved hjelp av innstalasjonsprogrammet for tredjepartsprogramvare inne på touchen; BSD Subsystem, og deretter OpenSSH. Sistenevnte åpner for en FTP server på touchen som du kan åpne på datamaskinen. Etter du er ferdig å innstalere restarter iPoden seg mest sannsynlig, noe du ikke trenger å være bekymret for. Nå må du sjekke IP adressen på iPoden. Den finner du inne på innstillingene for trådløst nettverk (du finner en blå pil du må tappe på vedsiden av nettverket du er tilknyttet). Last derretter ned en FTP klient med støtte for SFTP. Personlig brukte jeg WinSCP som er et gratisalternativ som fungerer utmerket til jobben. Hostnamet på iPoden din være IP adressen du nettopp fant ut, og det hele finner sted på port 22.

Brukernavnet er "root", og passordet "alpine" (uten " ", naturligvis).

Vær forberedt på at dette kan ta en stund. Tok rundt 1 minutt for min del, så ikke avbryt selv om programmet sier at det kan være en god idè.

Nå skal du kunne komme inn på iPoden din enkelt og greit. Prøvde dette på en iPod til en i klassen der det fungerte utmerket. ;)

 

En detaljert guide om hvordan man "jailbreaker" en iPod finner du her.

 

 

 

Har du andre innspill poster du dem nedover, og jeg skal få dem inn i hovedposten så snart som mulig.

 

 

hei lurer bare på om det er normalt at ipoden (touch) blir varm under ladding og om det er skadelig for enheten???

Lenke til kommentar

Har et problem med min 80GB classic, nemlig at ikke alle artistene er tilgjengelige i artistlista på selve spilleren (ja, de er tilgjengelige på iTunes). Kan finne låta ved å søke meg fram til den, eller gå til albumet inne på albumlista, men er oftest på artistlista, og det er da irriterende å ikke finne artisten.... Jeg ser heller ingen vesentlig forskjell på artister som kommer med på artistlista, og de som ikke gjør det, annet enn at mange av de artistene som ikke vises er artister med en, to eller tre låter, som er fra samlealbumet; men mange slike artister er også i selve artistlista... Og for to sekunder siden fant jeg ut at et album ikke kom under artisten, men finner den i albumlista..

 

Help, anyone?

Lenke til kommentar

De sangene som mangler artistnavn må du nok manuelt legge til navnet på. Grunnen kan simpelthen være at sangen ikke har artist i ID3 taggen (som iPod leser av), men bare har navnet i selve filnavnet. Sånn at filen heter foreksmepel Artist - Sang.mp3 (og du finner den i iTunes), men på iPod må du sette artistnavn i ID3 taggene. Da finner du bare sangen, høyreklikker, og der skal det være noe egenskaper for sangen.

Lenke til kommentar
De sangene som mangler artistnavn må du nok manuelt legge til navnet på. Grunnen kan simpelthen være at sangen ikke har artist i ID3 taggen (som iPod leser av), men bare har navnet i selve filnavnet. Sånn at filen heter foreksmepel Artist - Sang.mp3 (og du finner den i iTunes), men på iPod må du sette artistnavn i ID3 taggene. Da finner du bare sangen, høyreklikker, og der skal det være noe egenskaper for sangen.

 

Mener du at jeg skal koble til, og åpne iPoden på PC-en og sjekke infoen der? Får sjekke det når jeg har ledningen tilgjengelig.. Takk!

Det som er rart, er det albumet som ikke ble lagt til under artisten, den ble jo oppfattet av iTunes (vartet opp med albumtittel, artist og alle låttitler altså) og har bilde (ikke at det betyr noe egentlig)...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
De sangene som mangler artistnavn må du nok manuelt legge til navnet på. Grunnen kan simpelthen være at sangen ikke har artist i ID3 taggen (som iPod leser av), men bare har navnet i selve filnavnet. Sånn at filen heter foreksmepel Artist - Sang.mp3 (og du finner den i iTunes), men på iPod må du sette artistnavn i ID3 taggene. Da finner du bare sangen, høyreklikker, og der skal det være noe egenskaper for sangen.

 

Har endelig begynt å ordne med dette problemet igjen. Har ennå ikke løst det. Hva er ID3-taggen, og hvor finner jeg den?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen som vet om iPhone virker sammen med winamp? Eller må jeg laste ned iTunes?

Har en 160GB som jeg bruker med winamp og vil ikke gå over med mindre det trengs.

:)

 

jeg bruker min iPod sammen med Winamp. Du må bruker versjon 5.32 eller høyere for å ha støtte for iPod og andre portable spillere i Winamp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...