Troida Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 jeg går første året på musikklinja, det har gått fint og er glad i musikk, men er usikker på andre året. til sommeren flytter jeg nemlig til bergen og har lurt litt på om jeg vil begynne på dramalinja i stedet. har alltid likt skuespill og har hørt av mange (av en eller annen grunn!) at jeg bør bli skuespiller. jeg syns sånne ting er gøy. men jeg vet veldig lite om hva man gjør/ lærer, hva som er pensum, hvilke krav osv. man har på en dramalinje? kjenner ingen som går på drama:s kan noen som enten har gått eller går på dramalinja forklare meg litt mer hva det går ut på? hadde vært veldig snilt siden det er bergen jeg flytter til så har jeg kikket litt på den skolen som har drama der.(etter det jeg har funnet ut er det bare en) det er jo fyllingsdalen, så om det er noen som går der som vil fortelle hvordan det er og hva man gjør hadde dte og vært supert takk på forhånd Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 jeg syns sånne ting er gøy. men jeg vet veldig lite om hva man gjør/ lærer, hva som er pensum, hvilke krav osv. man har på en dramalinje? kjenner ingen som går på drama:s kan noen som enten har gått eller går på dramalinja forklare meg litt mer hva det går ut på? hadde vært veldig snilt 7765792[/snapback] Jeg går tredje året på dramalinja nå og har dermed mye erfaring derfra.. Vi har 10 timer drama i uken, 2 timer teaterhistorie og et fag som heter bevegelsesforming i tillegg til vanlige allmennfag. I dramatimene driver vi med alt fra å leke og ha det moro, improvisasjon, skuespillerteknikker, rollearbeid, stemmearbeid, mime osv. Vi leker mye og lærer mye om oss selv, noe som er kjempefint. I tillegg får vi ofte oppgaver relatert til drama der vi skal lage små visninger og vi har også en stor oppsetning hvert år hvor vi ber foreldre og kjente til å se på. Vi har satt opp mer klassiske stykker som Shakespeare og mer moderne stykker, barneteater osv. I teaterhistorie lærer vi om alt fra antikken til nåtiden, ulike forfattere, perioder, teaterets påvirkning på samfunnet, spillerstiler og scener i ulike perioder osv. Bevegelsesformingsfaget er et ganske rart fag egentlig, der vi lærer om fysikk og et teatralt uttrykk uten å bruke ord, men kun kroppen. Her er det mange rare øvelser hvor vi ligger å vrir oss på gulvet osv. men vi lærer mye. Det som er aller mest viktig hvis du skal gå på dramalinjen er at du har interesse for det. Det er mye hard jobbing og jobbing på fritiden. Bare i fjor jobbet vi 80 timer på fritiden for å komme i mål med forestillinger. Så interesse er viktig. ellers får du mye igjen for å gå der; du lærer om deg selv og ikke minst å arbeide med mer eller mindre krevende mennesker. du trenger nødvendigvis ikke å ha et veldig stort talent innen drama, dette er noe du lærer deg til underveis. Det er selvfølgelig en fordel å ikke være så veldig sjenert, da det er mange visninger og du må by på deg selv for å få en bra karakter. Men du lærer også å bli mer trygg på deg selv underveis. Så jeg kan klart anbefalle dramalinjen, men det du burde tenke over før du bestemmer deg er hva du evt. har lyst til å bli senere. Ønsker du f. eks. å bli lege eller ingeniør er det ikke så lurt siden du da må ta opp ekstra fag som matte/fysikk/kjemi senere evt. Når det kommer til hvordan det er på fyllingdalen kan jeg ikke hjelpe deg, men folk på dramalinja pleier å være veldig ålreite folk generelt tror jeg Men bare spør om det er mer du lurer på Lenke til kommentar
Troida Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 jeg syns sånne ting er gøy. men jeg vet veldig lite om hva man gjør/ lærer, hva som er pensum, hvilke krav osv. man har på en dramalinje? kjenner ingen som går på drama:s kan noen som enten har gått eller går på dramalinja forklare meg litt mer hva det går ut på? hadde vært veldig snilt 7765792[/snapback] Jeg går tredje året på dramalinja nå og har dermed mye erfaring derfra.. Vi har 10 timer drama i uken, 2 timer teaterhistorie og et fag som heter bevegelsesforming i tillegg til vanlige allmennfag. I dramatimene driver vi med alt fra å leke og ha det moro, improvisasjon, skuespillerteknikker, rollearbeid, stemmearbeid, mime osv. Vi leker mye og lærer mye om oss selv, noe som er kjempefint. I tillegg får vi ofte oppgaver relatert til drama der vi skal lage små visninger og vi har også en stor oppsetning hvert år hvor vi ber foreldre og kjente til å se på. Vi har satt opp mer klassiske stykker som Shakespeare og mer moderne stykker, barneteater osv. I teaterhistorie lærer vi om alt fra antikken til nåtiden, ulike forfattere, perioder, teaterets påvirkning på samfunnet, spillerstiler og scener i ulike perioder osv. Bevegelsesformingsfaget er et ganske rart fag egentlig, der vi lærer om fysikk og et teatralt uttrykk uten å bruke ord, men kun kroppen. Her er det mange rare øvelser hvor vi ligger å vrir oss på gulvet osv. men vi lærer mye. Det som er aller mest viktig hvis du skal gå på dramalinjen er at du har interesse for det. Det er mye hard jobbing og jobbing på fritiden. Bare i fjor jobbet vi 80 timer på fritiden for å komme i mål med forestillinger. Så interesse er viktig. ellers får du mye igjen for å gå der; du lærer om deg selv og ikke minst å arbeide med mer eller mindre krevende mennesker. du trenger nødvendigvis ikke å ha et veldig stort talent innen drama, dette er noe du lærer deg til underveis. Det er selvfølgelig en fordel å ikke være så veldig sjenert, da det er mange visninger og du må by på deg selv for å få en bra karakter. Men du lærer også å bli mer trygg på deg selv underveis. Så jeg kan klart anbefalle dramalinjen, men det du burde tenke over før du bestemmer deg er hva du evt. har lyst til å bli senere. Ønsker du f. eks. å bli lege eller ingeniør er det ikke så lurt siden du da må ta opp ekstra fag som matte/fysikk/kjemi senere evt. Når det kommer til hvordan det er på fyllingdalen kan jeg ikke hjelpe deg, men folk på dramalinja pleier å være veldig ålreite folk generelt tror jeg Men bare spør om det er mer du lurer på 7769507[/snapback] Tusen takk for masse god informasjon! nå vet jeg litt mer om hva det går ut på. men lurer på en ting til: på musikklinja som jeg går på nå har vi et fag som kalles dans/drama. dette faget er på en måte vår erstatning for gym (siden vi ikke har gym pga av det nye kunnskapsløftet), hvor vi holder på med forskjellige slags bevegelser og egentlig ganske kjedelige og rare øvelser. sist hadde vi det læreren vår kalt 'jazzballett', (som jeg ikke kan si meg enig i var noe i nærheten av det!) ellers så har vi litt leker, går over gulvet til fæl musikk mens vi gjør kjedelige og ensformige bevegelser. ligner noe av dette på hva dere gjør i noen av timene deres? har vært litt skeptisk pga av dette skjønner du. også lurer jeg også litt på om hva dere må gjøre om dere kommer opp i en eventuel eksamen i drama? flott med svar på dette også Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hm.. det faget vi har inkluderer først en jazzoppvarming ja.., med jazzlignende øvelser, men vi har også ofte mer utradisjonelle oppvarminger som tai chi, yoga osv. Men først og fremst er ikke dette noe dansefag. Vi gjør stort sett mer dramarelaterte øvelser. Eksempler på dette kan være alt fra mer lekeøvelser med å spille imaginær fotball (spille fotball uten en ball) og lignende, å balansere på hverandres rygger osv., men også akrobatikk, klovnekurs (lære hvordan bli en god klovn), stagefighting osv. Vi bruker også tid på uttøyning. Har du for eksempel sett noen filmer med moderne dans, eller der man bruker bevegelse istedenfor ord? det er slik vi prøver å lære oss opp til. (f. eks. filmen strange fish tror jeg den het hvis du er interessert). Meningen med faget er at vi skal lærer å integrere bevegelse i drama, og det er virkelig nyttig hvis man bare ser litt forbi noen av de rare øvelsene. Men det er klart det er sikkert stor forskjell på lærere og skoler, og måten å undervise i dette faget er nok ganske ulikt, så man kan jo være uheldig å få en dårlig lærer. Det er obligatorisk å komme opp i eksamen i drama der jeg går, men dette er først det siste året. Hvert halvår har vi dessuten øvd oss i dette helt fra første klasse, så det er noe jeg er vant med. Eksamensformen er slik at man blir delt inn i grupper på 4-5. Så får man en oppgave. Dette kan f. eks. være et tema (eks. kjærlighet), en artikkel (hvordan har kvinneidealet forandret seg), et dikt, gjennstander (hatt, eple, konvolutt), musikk osv. det kan være så mangt. Ut i fra det man får og de kravene som er formulert i oppgaven skal man lage en visning som er inspirert at temaet/tingen man får. Man blir vurdert etter talent, prosess, utstråling og formidlingsevne på scenen osv. og visningen er fra 10-20 min. Vi får 2 hele dager på å lage visningen (og jobber da ofte konstant til sent på kveld). Etter alle visningene har man muntlig eksamen en og en eller i grupper hvor man får spm om virkemidler, dramaturgi osv. Men først og fremt er hele opplegget bare veldig morsomt og lærerikt. Lenke til kommentar
Troida Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Meningen med faget er at vi skal lærer å integrere bevegelse i drama, og det er virkelig nyttig hvis man bare ser litt forbi noen av de rare øvelsene. Men det er klart det er sikkert stor forskjell på lærere og skoler, og måten å undervise i dette faget er nok ganske ulikt, så man kan jo være uheldig å få en dårlig lærer. hm.. det her kan jo ligne litt på det dans/drama faget vi har, utenom det med yoga og sånn. for vi har ofte gjort øvelser der vi skal mime ting, feks. forskjellige sporter eller aktiviteter uten å bruke ord. hovedgrunnen til at jeg begynte å tenke på å kanskje bytte over til drama var jo fordi jeg syns det med teater/skuespill hadde vært gøy. men skjønner jo at det med kroppsholdning og miming og sånn følger med og sikkert er ganske viktig. har dere ofte forestillinger eller forskjellige typer fremvisninger i løpet av ett år? eller er det som oftest en stor (teater)forstilling eller noe på slutten av året som dere øver mot? også lurer jeg litt på om dere har noen fag alene, sånn en og en? for på musikklinja har vi jo disse hoved- og biinstrumentene som vi har alene. Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 hm.. det her kan jo ligne litt på det dans/drama faget vi har, utenom det med yoga og sånn. for vi har ofte gjort øvelser der vi skal mime ting, feks. forskjellige sporter eller aktiviteter uten å bruke ord. hovedgrunnen til at jeg begynte å tenke på å kanskje bytte over til drama var jo fordi jeg syns det med teater/skuespill hadde vært gøy. men skjønner jo at det med kroppsholdning og miming og sånn følger med og sikkert er ganske viktig. har dere ofte forestillinger eller forskjellige typer fremvisninger i løpet av ett år? eller er det som oftest en stor (teater)forstilling eller noe på slutten av året som dere øver mot? også lurer jeg litt på om dere har noen fag alene, sånn en og en? for på musikklinja har vi jo disse hoved- og biinstrumentene som vi har alene. 7776446[/snapback] Ja, det er nok sikkert samme faget da. Men dette er jo også et ganske lite fag, bare to timer i uka, så det gjør jo egentlig ikke noe om du ikke er såå glad i det. Vi har små "forestillinger" eller fremvisninger ganske ofte, men dette er da bare for klassen hvor vi har jobbet i grupper med små oppgaver etter hvilket tema vi lærer om. Ellers hadde vi en stor forestilling i 2. klasse som vi jobbet mot. Vi pleier også noen ganger opptre for skolen på jule- og sommeravslutninger. I 3. klasse hadde vi en stor forestilling før jul og en noe mindre forestilling etter jul der vi lager barneteater og drar ut å opptrer på barneskoler. Så man kan si at vi ihvertfall har en stor forestilling hvert år. Vi har ingen fag alene, alle fag foregår med hele klassen, eller vi deler klassen i to hvis vi blir for mange. Dermed har vi heller ikke noen prøver sånn sett enkeltvis, som jeg vet man har på musikklinja. Lenke til kommentar
Troida Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Vi har ingen fag alene, alle fag foregår med hele klassen, eller vi deler klassen i to hvis vi blir for mange. Dermed har vi heller ikke noen prøver sånn sett enkeltvis, som jeg vet man har på musikklinja. 7790221[/snapback] virker som om det er ganske spennende. men er sikkert like krevende som musikklinja og bare på en litt annen måte kanskje. men skal se om jeg kan besøke nærmeste skole med dramalinje en dag og se ordentlig hva man holder på med. men det du har skrivd om linja virker jo veldig artig og lærerikt, spesielt at man lærer mye om seg selv i tillegg. nå er det ikke lenge til søknadsfristen nærmer seg heller, så jeg får bestemme meg fortest mulig! men tusen takk for all informasjon, det hjalp masse! :-) Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Bare hyggelig det, lykke til med valget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå